Hopp til innhold
Robert Råmundsen

Tips til snøre Scott G2 #7

Recommended Posts

Heisann,

Jeg har fått meg ny stang til Sjøørretfiske, og lurer på om noen har noen tips til snøre denne stanga vil like :) 

Eller andre erfaringer med stanga generelt? Til fiske i vind, vil det lønne seg med ett WF6 snøre? Stanga har vel ikke utpreget rask aksjon selvom den skal være medium/rask. Og lurte på om det kan bli for mye med WF7 i sterk vind?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Jeg kjenner ikke den stanga, men på generelt grunnlag vil jeg si at det vanligvis ikke er en god ide å gå ned i vekt på snøret. Et WF snøre i #7 tåler mer vind enn ett i #6.

Er stanga klasset som #7, og holder klassinga, kan du heller vurdere et WF #8 i stedet når det blåser kraftig. Noen stenger (produsent) kan være oppgitt feil klassing i fht det som faktisk kan måles. Mulig Tom Syversen (eller andre her) kan uttale seg mer presist om dette.

Jo lettere vekt (lavere #tall) - desto verre å kaste i vind. 

Endret av Asbj.R.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Også jeg stusset litt når jeg leste innlegget til trådstarter her om dagen og vil bare støtte opp om det som Asbj.R skriver. 

Et WF7 snøre kan være så mangt, og ei stang som er merket #7 kan og være så mangt. Jeg har til og med lest om ei såkalt "folkestang, altså en nifotsfemmer som fungerte best med #7 og #8 snører men det var visstnok fordi akkurat denne stanga var en laksefemmer :-) slå den forklaringen dere.......

Hvis stanga du har ikke er for stiv i bunnen så kan man fint variere litt med lineklasser og antar man at stanga har en CCS som er en klar #7 så ville jeg ha gått for et GL snøre enten 4-cast eller Coastal i klasse #7. Antar du vil sette denne stanga opp som ei saltvannstang og da er vel et coastalsnøre det som kan være et godt valg. Årsaken til at jeg er blitt så hektet på GL sine nyere WF liner er at de er vektet så godt. Klumpdelen på et WF8 line f.eks. veier 20 gram og dette har jeg også verifisert med kontrollveing. Andre WF8 liner, altså liner av andre fabrikanter har gjerne klumpvekter på 17-18 gram og da føles disse linene altfor lette ut til mine #8 stenger. Selfølgelig skal man og vite at det her ligger "hemmeligheter" i lineprofil osv. men få ting irriterer meg mere enn ei stang som iflge. en kasteekspert er "perfekt" oppsatt og når jeg så prøver greiene så er det som regel altfor lett line(gjelder også tohånds) Ære være de som bedriver casting men praktisk skarpt fiske under varierende forhold er noe helt annet enn å kaste på kunstgress i en hall uten flue og vind, og da har ivertfall jeg lært at liner heller bør være en anelse tyngre slik at stangas faktiske aksjon benyttes. Glem heller ikke at når man fisker i sjøen så kaster og trekker man i timesvis og da blir det fort slitsomt skal man hele tiden bevege stanga fortere enn lynet for å oppnå den linehastighet som gir den ønskede lengde. Lette snører driver heller ikke litt store og tyngre fluer bra og det blir rykkete kasting med fare for plask samt uten de gode kastelengene.

Min anbefaling er å begynne med et GL Coastal WF7I slow og så prøver du ut eventuelt videre derfra. Med mindre stanga er helt feilklassifisert så tror jeg neppe du trår feil med å starte med dette og vil sannsynligvis ende opp med en super kastemaskin til praktisk fiske og som samtidig er helt OK i vind. Er sterk vind en utfordring der du pleier å fiske så gjør det enda bedre med en rigg i klasse#8. 2 gram tyngre klump og noe stivere stang gjør helt klart en forskjell. 

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har tidligere brukt ett #8 snøre på min tidligere RPLXI #7 som fungerte fint. Grunnen til at jeg spurte om en klasse lavere enn stanga, var at jeg leste på nettet at ved lange kast med mye snøre i lufta kunne det være en fordel med en klasse lavere hvis stanga ikke var av de kjappeste. Akkurat denne stanga er vel av typen som det kan bli i meste laget for tenkte jeg.

Men som dere, så er jeg ikke vant til å gå ned i snøreklasse, derfor jeg spurte om noen hadde erfaring med stanga :)

Takker for utfyllende svar :)

Endret av Robert Råmundsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
1 time siden, Robert Råmundsen said:

Akkurat denne stanga er vel av typen som det kan bli i meste laget for tenkte jeg.

Har ikke peiling på enhåndsstenger.

Førstevalget til mange ørret-fiskere denne stangen (Scott G2). Beskrevet som en stang for presis tørrfluekasting.  Og med en "klassisk" aksjon som knapt noen produserer lenger og ikke veldig rask (medium). Svært pen stang med spigot-holker. Har selv en Scott-stang med lignende oppbygging og aksjon (ikke g2) og har erfart at det begrenser seg ganske fort når klumpvekten går utover det anbefalte. Så jeg kjøpte en av disse microdiameter-linene til Arctic Silver i rett kastevekt (for meg kl. 6) til denne stangen. Tynn og veldig god kasteline (også skytedelen) som lett går gjennom vind. Dyrt, men har ikke angret på det kjøpet - slik som på mange før.

Så er det nevnt.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Prøv deg fram Robert, men gi ei tilbakemelding om dine erfaringer - så lærer vi også litt. :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er det noen andre her som i det heletatt har Scott G2 stang som kan fortelle meg hvordan deres stang oppfører seg i forhold til oppgitt klassifisering? Bør jeg kjøpe ett #8 snøre med en vekt på 18-19g eller holde meg til ett#7 snøre på 17?

Kan være at jeg har kjøpt litt feil stang til SØ fiske skjønner jeg....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Feil stang til sjøørretfiske? Neppe har du det :) Folk fisker sjøørret med alt fra #4 stenger til #8 stenger, sikkert enda mer større sprik også :) 

Så over til valg av fluesnører, kanskje ett flåsete svar men det finnes dessverre ikke andre enn deg som avgjør hva som er riktig klassifisering for din stang. Og et #7 snøre fra forskjellige leverandører vil oppleves fryktelig forskjellig. Og totalklumpvekt vil også variere en god del. Jada vet det er håpløst svar, men jeg syns det er håpløst å måtte kjøpe nytt snøre når snøret jeg har funnet ikke eksiterer noe mer. Heldigvis finner man ofte vekter, profiler etc på snøreprodusentenes nettsider. Det hjelper veldig mye om man studerer snøre man allerede har i dag opp mot det som finnes. 

Det er korrekt at du kan holde mer line i lufta ved å gå ned en klasse eller tre, men det er mye mer krevende, og ikke minst ikke veldig enkelt i mye vind. Til mitt sjøørretfiske syns jeg klumplengder rundt 10-12 meter er perfekt. Sjøørretfiske er jo en gang slik at de som har flua mest mulig blaut er de som får mest fisk, så da er effektivt fiske det mest hensiktsmessige :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg