Hopp til innhold
Salaren

Kan ILA smitte over på villaks..?

Recommended Posts

Tittelen sier vel hva jeg har begynt å spekulere på og når man leser innlegget her http://ilaks.no/grieg-seafood-ma-tomme-hele-ila-lokaliteten/ så bli man jo noe betenkt. For en tid tilbake leste jeg om oppdrettsindustrien i Alaska/BC hvor det ble påstått at smittsomme sykdommer som fulgte oppdrettslaksen hadde begynt å radere ut lokale stammer av stillehavslaks.

Er vi på vei mot noe lignende her mon tro i eget land..?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Jeg tror neppe at ILA viruset (og andre virus) skiller mellom vill og tam fisk, så dette er et betimelig spørsmål, Salaren.

Når man i tillegg kjenner til de relativt hyppige rømningene fra anlegg, åpner det for skremmende scenarier.

Det beste hadde vel vært en smittsom sykdom i anleggene med overføringspotensiale til mennesker. Da hadde hele laksemarkedet kollapset både nasjonalt og ikke minst internasjonalt, og vi hadde blitt kvitt dritten en gang for alle.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er vel dokumentert at ILA kan smitte mellom o-laks og villaks - og omvendt. Men det er ukjent med med ILA-utbrudd i villaksstammer, i alle fall så langt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fra Store Norske leksikon:
ILA, virusinfeksjon hos atlantisk laks forårsaket av et orthomyxovirus, genus ISA-virus som er beslektet med influensavirus.

Vi kan være "stolte" over at dette viruset kommer fra Norge.
Alt forklares i denne videoen som er skremmende, og bør sees.

Endret av Elfundo
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
7 timer siden, Elfundo said:

Fra Store Norske leksikon:
ILA, virusinfeksjon hos atlantisk laks forårsaket av et orthomyxovirus, genus ISA-virus som er beslektet med influensavirus.

Vi kan være "stolte" over at dette viruset kommer fra Norge.
Alt forklares i denne videoen som er skremmende, og bør sees.

Da fant du den dokumentaren som jeg så for ei tid tilbake. Og som du nevner, alle med interesse for anadrome fiskesklag bør se denne. Faktisk  burde man strengt tatt ikke få lov til å fiske villaks med mindre man dokumenterer at man har sett dette her.

Det er vannvittig skremmende og gud bedre for en skam for Norge dette her. Tenke seg, vi er globalt pålagt å ta vare på både atlantisk villaks, og villrein såvel. Men myndighetene gir blanke F_en.

Biologisk eller økologisk katastrofe, vet sannelig  ikke helt hva som er riktig uttrykk her men ser man på artikkelen så tok Norge ansvar https://www.nrk.no/trondelag/har-felt-6.500-rein-pa-sor-georgia-1.11566564. Mon tro om Norge vil stå til ansvar på Amerikas vestkyst vedr laksesykdommer..?

Endret av Salaren
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er som du sier Salaren at det burde være obligatorisk å se, for eksempel når man løser fisketrygden.

Jeg skal til BC og fiske steelhead i påsken, og håper det finnes noen igjen.
Får si at jeg kommer fra et annet land enn Norge.
Heldigvis har jeg Svenskt pass :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
13 minutter siden, Elfundo said:

Jeg skal til BC og fiske steelhead i påsken, og håper det finnes noen igjen.
Får si at jeg kommer fra et annet land enn Norge.
Heldigvis har jeg Svenskt pass :)C

Beatiful British Columbia. Fantastisk på Vestkysten av Nordamerika og Canada. Får se om det kan bli muligheter også for meg å gå opp gamle stier derover en gang.

Da får du ha lykke til med planleggingen og kose deg med denne her i mellomtiden 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg