Hopp til innhold
Treklatrer

Snelle til Guideline lpxe

Recommended Posts

Hei, jeg er helt ny til fluefiske og har nettopp kjøpt meg en Guideline LPXe (#8, 10') stang på tilbud. Jeg mangler fremdeles alt det andre man trenger til en slik stang. Jeg tenkte, i håp om å få noen bra tips, at å lage en trå her ville hjelpe meg. 

Jeg har hovedsaklig tenkt å jakte på laksen, hvis det har noe å si. Jeg ønsker en snelle som jeg kan videreføre dersom jeg velger å bytte ut stanga. Også åpen for tips til fluesnøre til de forskjellige snellene. 

Har sett litt på Quadra, Vosso. Begge Guideline sneller. Er det noen andre merker en kan anbefale som jeg eventuelt kan bruke dersom jeg oppgrader stangen i ettertid? Hva ansees som kremen av sneller? Trenger en liten målestokk for å kunne plassere meg selv i det nivå jeg ønsker å kjøpe. 

Hvis det ikke er for mye å be om hadde jeg satt pris på om dere kunne satt sammen en budsjett snelle og sen, en middels snelle og sen, og en krem snelle og sen.

Takk for svar på forhånd :D

Endret av Treklatrer

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Her er det bare fantasien som stopper deg. Personlig har jeg Danielsson Lw 6-9, Scierra TX2+, Lamson Guru+Litespeed, Slate, Guideline Haze og noe annet til 7er og 8er stanga. Hvis jeg skal velge blir det Danielsson snella. Det er den beste rett og slett av dem jeg har. Sent fra min E6653 via Tapatalk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Både Reelmaster (Guideline) og Original (Danielsson) er velprøvde sneller som koster 1000 - 1500 kr. Eksempler mer i midtsjiktet er Danielsson LW og Lamson. I enda et hopp i pris finner du fx Hardy Cascapedia og Loop Classic som tiltalende valg. Mulighetene er nærmest uendelige.

Skal du kaste med helliner eller klump? Dreier det seg om dype eller grunne elver? Strie eller flate?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei og gratulerer med ny fluestang, og hvilket godt valg du har gjort. Har selv ei slik stang helt lik din og har nå brukt den mye over flere år etter smålaks og SØ i elv. Som du sikkert forstår er jeg meget fornøyd med akkurat denne stanga men LPXe generelt er virkelig gode saker som ikke vil gå av moten.

Nok skryt, du trenger snøre(r). Stanga kaster bra med flere slags liner men jeg har stoppet opp med Guideline 4-cast og bruker enten her en WF8F og en WF8F/S3. Var jeg deg og skal ha en line til å begynne med som er noenlunde grei til de fleste forhold i elv og klaassisk våtfluefiske så tror jeg du skal få deg et Guideline 4-cast WF8F/S1. Sjelden jeg tørr garantere noe men her føler jeg at man er på trygg grunn.

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg er godt fornøyd med Airflo 40+. Bruker den til både 6er, 7er og 8er stengene mine. Men må være obs på at ikke alle takler denne lina. Usikker på LPXe men LXI til Guideline og 40+ passer hånd i hanske. Black Rat

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er det noen som har erfaring med Guideline quadra 8-10, som vet om den er god match til LPXe stangen min?

Hei. Det er klart det går an men det er ei relativ heftig snelle på ei EH. Hadde nok heller satset på noe som var hakket mindre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har fått tilbud på en 6 år gammel lite brukt Lamson Velocity 3, Hard Alox til 1000kr. Er dette en snelle som villa fungert bra til LPXe stangen min? Er ikke 1000kr litt mye for en 6 år gammel snelle. Når den kostet 2499kr ny?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det som er minuset med Lamson Velocity 3 og mange andre Amerikanske sneller , er at de ikke har hel ramme.

Nå er ikke det det store problemet hvis du bruker hel liner,Men problemet oppstår når du bruker klump og skyteline.

Skytelina har en tendens til å smette inn mellom gavelen og kiler seg fast. Og det er ikke noen morsom opplevelse når du har fisk på kroken.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har fått tilbud på en 6 år gammel lite brukt Lamson Velocity 3, Hard Alox til 1000kr. Er dette en snelle som villa fungert bra til LPXe stangen min? Er ikke 1000kr litt mye for en 6 år gammel snelle. Når den kostet 2499kr ny?

Er snella lite brukt er det en god deal. Sneller holder seg ofte godt i pris . Og av det utstyret du trenger så er snella det minst viktige etter Norske arter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

og god vedlikeholdt.

Trenger man det da? Sålenge man ikke bader den i saltvann jevnlig så tåler de fleste tette sneller det meste

Men jeg er mulig bortskjemt med Danielsson :smile:

Har flere LW og de har jeg aldri gjort noe med utenom skylle i ferskvann. Glemte det under tropisk på vinteren og da satt umbrakoskruen på bremsehjulet fast og jeg fisket hele våren etter sjøørret med brems stilt etter Permit 

Danielsson orginal tørker jeg rullebanen og ruller i blant. Og gir kulelager i ruller en dråpe olje nesten hver vinter

Så on topic igjen. Hvis du ikke kjøper den snella brukt. Gå for en Danielsson LW 6nine . Trofast arbeidsjern som tåler det aller meste og som ser bra ut også

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvor kjøper du Danielsson LW 6nine. Finner den ingen plass. Eneste jeg finner er Danielsson L5W 6nine, som er den nye versjonen. Er den noe bra?

Samme snelle med mulig bittelitt kosmetiske forandringer. Og ja, den er bra

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Danielsson kjøpes fra deres egen nettbutikk. Her til lands har også Gero.no , Sportsbutikken.no solgt dem, hvertfall tidligere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg