Hopp til innhold
Tom Syversen

Å lære fluekasting.

Recommended Posts

Hei.

Hva synes dere var det vanskeligste å lære seg når det gjelder fluekasting?

Var det akselerasjon,det å stoppe,eller det å føre stanga rett,dobbelttrekket,eller

en kombinasjonen av flere ting?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Vanskelig å huske helt da det snart er 40 år siden jeg begynte min fluefiskekarriere :-) Med ei Rød Daiwa 9' hul glassfiberstang som man i ettertid forstod var utstyrt med alt for lett snøre så ble det jo timingen som ble utfordringen da ei tung stang i kombinasjon med veldig lett snøre som gjorde at man ikke følte lina. Og blir timingen feil så nevner jo trådstarter de andre faktorene som da fulgte med. I dag er ting anderledes da stengene er så mye lettere men min anbefaling til de som ønsker å begynne med fluefiske vil alltid være å begynne med et snøre som ligger helt i øvre sjikt av stangens CCS, nettopp for at jeg mener at man skal føle lina selv om man ikke nødvendigvis svinger stanga knallhardt og kjapt. Så kan man heller få seg lettere liner når teknikken sitter og man har forstått fysikken som ligger bak et vellykket fluekast. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det vanskeligste var vel at en ikke visste noe som helst, verken om akselerasjon, stopp, eller å føre stanga rett. Og en Tjøstheim Wonderod fra tidlig 70-tall var vel heller ikke greieste redskapen å starte med. Attpåtil i det skjulte (for meg) med en alt for lett DT line på snella. Den tiden stolte jeg på butikken og at den var ærlig og stinn av fagkunnskap (til fordel for meg). Og dobbelttreket var neppe oppfunnet enda.

I ettertid og med en noe bedre kunnskap og forståelse, kan jeg vel si at det er akselerasjonen som er/var det vanskelige og jeg må skjerpe meg på akkurat dette hver eneste vår. Holder meg vel litt respektfullt unna enhåndsstenger, og syns at switch- og korte, lette tohåndsstenger er guds gave til fluedengere.

Endret av svensvik
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Den Tjøstheim Wonderod`n er et kapittel for seg selv.

Å lære seg fluekasting med den krever mer kontroll enn man kan forvente seg av en nybegynner.

Den er vansklig nok for en som har kastet i mange år også synes jeg.

Å la noen stille opp på et fluekasterkurs med den stanga er å be om trøbbel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

For min egen del husker jeg at jeg strevde mest med stoppen.

Jeg strevde nok med alt det andre også,men stoppen var noe jeg strevde mest med.

Det tok sin tid,men i ettertid har jeg blitt mer enn vanlig opptatt av den vil jeg tro?:biggrin:

Jeg husker godt det første kastekurset jeg var på,og jeg husker like godt det andre jeg var på.Jeg følte at jeg ikke klarte å få det til.Men jeg ble backet opp av begge instruktørene og jeg ble kjent med "Stangbrekker Nielsen" på det andre kurset.

Nielsen har hatt stor betydning for hvordan jeg utviklet meg som fluekaster.

Og gjett hvem som sørget for at Kalmar og jeg begynte å kaste sammen.

Da ble fluekastingen en besettelse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg