Hopp til innhold
svensvik

Skyteline - vitenskapelig forsøk

Recommended Posts

Da er denne i hus. Knappe 200 m oransje Powerflex shockleader dia 0,7. Formålet er å teste om dette duger som skyteline. Kanskje blir det tid og oppholdsvær nok til å få til en praktisk prøve i løpet av helga.

power.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Da er denne i hus. Knappe 200 m oransje Powerflex shockleader dia 0,7. Formålet er å teste om dette duger som skyteline. Kanskje blir det tid og oppholdsvær nok til å få til en praktisk prøve i løpet av helga.

power.jpg

Hei svensvik.

Ta en titt.

http://urbanflyfisher.net/2015/05/lei-av-dyre-skyteliner-les-dette/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ta en titt.

Jada, det var Marius som tipset. Men alt som sømmer seg i Bærum, passer nødvendigvis ikke like bra på landets beste vestkant. Så prøvekjøp og test må til. Men ikke hvis det blir to m snø.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Testet denne for over ett år siden og fant den ubrukelig.Den var stiv og uhånterlig med masse av minne og fikk du knekker og knuter på den så var det bare å kaste den i søpla ,sitter enda igjen med flere ruller av den som jeg nå skal kaste hvor den best hører hjemme og det er i søppelbøtta.

Sunset Amnesia er overlegent alle skyteliner som jeg har testet til nå.

Endret av guru33

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

stiv

Kappet til en testlengde, og den kjentes umiddelbart ikke urimelig stiv ut. Men slikt vet man ikke før den er kastet med en stund.

Men har vel en liten magefølelse av at det blir LTS's gule flate i fortsettelsen også. I så fall, er ikke dette det dyreste prøvekjøpet jeg har gjort. Men testes skal den. Kanskje allerede i morgen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er klart den vil fungere en stund ,Men problemene kommer med kastelengdene har jeg erfart.

Hvis du kaster bare rundt 20-25 meter så holder den nok  noen runder før den floker seg,Men hvis du må kaste rundt 35- 40 meter som jeg ofte gjør i Driva så melder problemene seg meget fort.Har også brukt den gule til LTS som  jeg ikke ble noen god venn med heller.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

For noen år siden heiv jeg meg på Amnesiabølgen og handlet inn 40Ibs Amnesia i den tro at dette var tingen. Det ble ikke helt som tiltenkt selv om det sånn sett allikevel fungerte, men storspolesneller til tross, det var det med minnet og krøll som gjorde at jeg gikk tilbake igjen til Slickshooter. Det sies at førsteinntrykket teller mye i enhver sammenheng så det var jo litt synd at det ikke ble kjøpt inn 30Ibs istedenfor den gangen. For i sommer etter å ha opplevd at Slickshooterlinene på ettpar stenger var nærmest utfisket og jeg således rett og slett i øyeblikket var i beit for skyteline så dukket det plutselig om en forglemt 30Ibs rød Amnesiaspole fra det store intet(Ebaykonvolutt :-)). Og etter å nøye ha delt denne spolen i 3 lengder a' 33 meter så ble 2 av mine 8/9 stenger utstyrt med denne bare som en midlertidig løsning inntil Slicksooter på 35Ibs ville ankomme i postkassen.  Det ble aldri noe mere bytting dere. Jeg ble rett og slett så strålende fornøyd med 30Ibs Amnesia at jeg også tok det videre og utstyrte mine 6/7 og 7/8 DH stenger med 25Ibs Amnesia og dette ble også bare helt fenomenalt. Og jeg som tidligere trodde at jeg aldri kom til å svikte Rio Slicksooter. Vel, jeg svikter den ikke på 9/10 og 10/11 stenger. her bruker jeg 44Ibs og 50Ibs Slicksooter. 40Ibs Amnesia blir rett og slett veldig mye stivere enn sammenlignet med en som er ratet 30Ibs .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har brukt kun 40 lb Amnesia på mine 15 og 14 fot stenger og det fungerer utmerket.Det er bare å huske strekke disse godt før bruk så fungerer de som en drøm.Jeg har også erfart at det er nok å kveile dem opp i 2 store kveiler på handa så floker de seg ikke i det hele tatt og til mer de blir brukt til bedre blir de. Kjøpte meg 3 ruller med Rio sin Slickshooter i 50 lb ,Men disse har blitt liggende ubrukt etter at jeg begynte med Amnesia.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det meste innen fluefiske og kasting handler om synsing.

Kort sagt smak og behag.

Fint at du tar deg tid til å teste.

Du vet det Tom, at når du har holdt på med dette i snart 50 år så handler det nok mer med erfaring en med synsing vil jeg tørre og påstå.

Endret av guru33
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har brukt kun 40 lb Amnesia på mine 15 og 14 fot stenger og det fungerer utmerket.Det er bare å huske strekke disse godt før bruk så fungerer de som en drøm.Jeg har også erfart at det er nok å kveile dem opp i 2 store kveiler på handa så floker de seg ikke i det hele tatt og til mer de blir brukt til bedre blir de. Kjøpte meg 3 ruller med Rio sin Slickshooter i 50 lb ,Men disse har blitt liggende ubrukt etter at jeg begynte med Amnesia.

Hei, ja bekrefter at når 40Ibs anmnesia strekkes så blir den stiv omtrent som den reneste ståltråd. Jeg strekker da hele lengder med å legge endeløkka over en spiker og så løper jeg ut 25 meter og strekker med strak stang. Kunne den da bare forblitt slik så hadde deg jo vært fint men du har nok helt rett i at den må kastes litt med over tid for å bli god. Som jeg skrev tidligere 30Ibs Amnesia er "ferdig" klar til bruk når den spoles på. At også den forbedres under fiske er trolig men jeg prøver nå bare å beskrive hva jeg opplever som forskjell på 30 og 40Ibs Amnesia. En annen faktor som for spesielt de uinvidde kan være lett å glemme er den store forskjellen det utgjør å bruke skikkelige storspolesneller med god dia. Skyteliner av typen vi prater om her krever det og selv den beste skytelina vil krølle om man sveiver den på en snelle med liten dia. typisk sneller av eldre årgang. Prøvde å forklare dette for en kar jeg traff i sommer som sleit med dreiesponaktige krøller på skytelina. Jeg hintet om at det kanskje var best å bytte til ei litt mere moderne storspolesnelle men neida, kraftig knarr måtte man bare ha så slik var det med det, så den pent bruke Rimfly Magnum snella fra 1980 er sikkert montert på Loopstanga ennå så fyren kan jo bare glede seg til sommeren når skytelina igjen dras ut med dertil tilhørende bannskap. -)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

her bruker jeg 44Ibs og 50Ibs Slicksooter. 40Ibs Amnesia blir rett og slett veldig mye stivere enn sammenlignet med en som er ratet 30Ibs .

Et godt eksempel på hvilke nyanser som faller bra for den ene fluedengeren og ikke andre. Og slik er det vel med de fleste detaljene, så langt det gjelder stenger og lineutstyret, man må prøve seg fram til sitt personlige utstyr. Sneller kan sikkert unntas fra en slik tommelfingerregel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Glimrende tiltak, top notch når folk finner andre løsninger enn det dyre leverandører tilbyr. Hobbyen vår er dyr nok som den er. 

Tommel opp !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Eg har gått andre veien i år... Frå Amnesia til slickshooter fordi sistnevnte var betre nå når eg ikkje fekk fiska like mykje som tidligare. Mindre krøllminne. Forsvinner også raskare. Bare tilsett vatn... Ellers er Amnesia fortsatt fantastisk for dei som fisker kvar dag! Minnefri så lenge ho er bløytlagt. På den andre sida er Slickshooter noko tynnare og difor også betre i høgare bruddstyrke. Det er då mi erfaring. I den grad prisen har litt å seia er Amnesia overlegen: http://www.veals.co.uk/cgi-bin/sh000001.pl?WD=amnesia&PN=sunset-amnesia-memory-free-line-1421.html#SID=9

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

fordi sistnevnte var betre nå når eg ikkje fekk fiska like mykje som tidligare. Mindre krøllminne. Forsvinner også raskare.

Og her tror jeg at mye av "mystikken" ligger. For meg som vanligvis ikke fisker hver dag, men heller velger ut dager så tror jeg at skyteliner som trenger frekvent bruk for å oppføre seg som folk vil bli vanskeligere å ha med å gjøre. Men prøve må man.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kan vel ikke være så komplisert å legge snellespolen i lunket vann en halvtime før avreise , og deretter legge hele snella med spole i en plastpose slik at skytelina holder seg fuktig fram til fisket begynner?  Selv benytter jeg kun skyteliner med coating til fiske og syntes at kastelengdene er helt greie.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Som Nobody her skriver så er ikke det med å fukte redskapen noen dum vane da både flue, fortom, leader, klump og runningline blir merkbar bedre når greiene har fått absorbert litt væte. Spesielt når jeg fisker på glatte blanke brekk så vil jeg spesielt unngå dette med striping og er forholdene slik når jeg begynner mitt fiske, altså med tørr redskap så pleier jeg å hive ut full kastelengde og så lar jeg bare stanga ligge ved bredden mens lina ligger og dupper i vannet en kaffekopp eller to. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

JEg er jo ingen tohåndskaster, men har en god del timer med klumpfiske uansett, og testet masse forskjellige skyteliner, jeg har gått tilbake til coatet skyteliner, mulig det går et par meter kortere, men jaggu meg mer behagelig syns jeg.

Når sant skal sies, går mer og mer over til helsnører, det er enda mer behagelig :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
On 1.10.2016 at 12.25, svensvik said:

power.jpg

Heisan.

Hva ble konklusjonen, Svensvik. Er denne brukandes til skyteline?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dessverre, Norseman. Jobb og en vond skulder har tvunget meg til å utsette den praktiske delen. Men kommer sterkt tilbake med bindsterk rapport senere. Heldigvis er det enda noen dager å gå på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg