Hopp til innhold
svensvik

Kultstang

Recommended Posts

10 timer siden, Hermansen said:

Valg av fluestenger og hva man liker handler jo i bunn og grunn bare om smak og behag :) 
Jeg vil mene at alle som kan kaste med flue syns gode stenger er gode. Hvis ikke kan man ikke kaste med flue.
Men det er jo forskjell på gode og hinsides gode fluestenger, det er vel der smak og behag kommer inn. 

Så absolutt Geir.

Det skulle vært interessant å få vite hvilken stang som over tid er den mest solgte.

Det skulle ikke forundre meg det minste om ikke SAGE ligger høyt på lista i så henseende.

I tillegg til smak og behag kan nok markedsføring og påvirkning fra andre ha betydning.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Enig, tror Sage kommer høyt, og det er vel den første jeg tenker på som kultstang, selv anskaffet jeg vel den første i 2001. Den tiden ble jeg også kjent med flere svensker, og snakket man stang så var det Sage. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Smaken er som baken, heter det - den lukter verre hos andre enn hos deg selv. ;)

Jeg tenker at alle gjerne ville at nettopp sin stang er kultstang nr 1. Det vil alltid være individuelle preferanser som bestemmer hva man liker eller ikke.

I min nære fiskekompiskrets har vi felles (enhands) erfaringer gjennom drøyt 4 tiår. Fortsatt snakker vi om de fantastiske splitcane stengene som Sharp Scottie, Hørgård Lillemor eller "billigstanga" Golden Fly. Alle disse var tunge å fiske med gjennom en hel dag, men ingen andre (moderne) stenger kroker fisk like bra som splitcane gjorde.

For min egen del blir jo, til enhver tid, den sist innkjøpte stanga min favorittstang (oppdateres med ujevne mellomrom). Om jeg utvider horisonten en smule, må jeg likevel si at G. Loomis GLX Distance (todelt #8) er den råeste kastemaskinen jeg har pr dato, selv om den er noen år gammel. Bare synd at den også blir litt tung for aldrende skuldre gjennom en hel dags fiske. Denne stanga ble vel i sin tid utviklet etter spesifikasjoner/ønsker fra norske (eller var det skandinaviske) fluefiskere/kastere. Det burde jo borge for en viss "kultstatus".

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
16 timer siden, Påsan said:

Hørgård konkurranse D og ED var tunge. Lillemor? 130 gram?

Jeg sa ikke at lillemor var tung, men at den var tung å fiske med gjennom en hel dag.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg