Hopp til innhold
svensvik

Kultstang

Recommended Posts

Stille i de ulike forum, høsten synes å feste seg.

Så da kan jeg spørre om: Hva mener du er tidenes kultstang?

Har blitt fortalt at akkurat den og den stangen, fx Loop Yellowline, er en kultstang. Men altså, hva er den ultimate kultstangen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Det er jo innlysende! G. Loomis GLX Classic. Den var rett og slett revolusjonerende når den kom. Fortsatt en av de beste idag. IMX'n, forløperen var i sin tid også revolusjonerende. 

Endret av Black Rat
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sage SP! Nydelig aksjon og passe rask. Bruker den fortsatt i mørke etter sjøørret. Stangen gir tilbakemelding gjennom korken.

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sage SP! Nydelig aksjon og passe rask. Bruker den fortsatt i mørke etter sjøørret. Stangen gir tilbakemelding gjennom korken.

Har absolutt sansen for det du sier om at stangen gir tilbakemelding gjennom korken.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Gloomis IMX tok begrepet raske stenger til en helt ny høyde som jeg mener lite senere har overgått. Det er vel og sånn at det ble for mange noe i raskeste laget og ser man på stenger som har kommet frem mot i dag så har jeg inntrykk av av at å markedsføre "raske stenger" ikke lengre har noe for seg. Det var det med at vi heller liker at det bøyer seg nedi korken ja..

Men kultstang er den ja IMX'en 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sage G111 må vel kanskje også regnes blant "kultstenger", 12,6-14 og 15. Siste havdel av 90 og utpå 2000tallet, så var det vel knappest en svenske som ikke gikk med en av disse, gjerne selvbygget, da en fikk blanks.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kanskje litt på siden, men likevel. Sage nevnes flere ganger her, og bakgrunnen med Don Green sammen med Gøran Andersson og stenger som RPL rundt 1990 er sikkert velkjent i dette forumet. Har kastet mye med årenes siste Sage-stenger som Z axes og har en One. Men jeg syns ikke at disse peker seg ut blant stenger jeg har prøvet en hel del og stenger som jeg har.

Skjedde det noe med produksjonen til Sage på 2000-tallet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Min første og hittil eneste 2-hånds stang er Sage TCX 7124-4 aka 'death star', var jo 'kult stang' i sin tid! Ekstra fornøyd at den finnes ikke lenger på Ebay eller Craigslist, og kjøpte til halvpris her i Bergen til 3500 (halv-pris, ryddesjau!)...not ever ever letting that go. Var nesten da jeg gikk tom for peng et par ganger da! Men ombestemte meg! 

Er meget glad i min zxl-1 hands stang, men neppe 'kult steng'...men bra i sin tid...

Endret av Arne Pursell

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Eg har fleire stenger som aldri blir til salgs: Powell sin Legacy, Sage sin 15'1, og, hald dykk fast, ein moderne klassikar: CND Steelhead 14'2. Av klassikarar eg ikkje har, men har lyst på: Meiser-stenger (og meir CND).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

On 2.10.2016 at 11.42, svensvik said:

Kanskje litt på siden, men likevel. Sage nevnes flere ganger her, og bakgrunnen med Don Green sammen med Gøran Andersson og stenger som RPL rundt 1990 er sikkert velkjent i dette forumet. Har kastet mye med årenes siste Sage-stenger som Z axes og har en One. Men jeg syns ikke at disse peker seg ut blant stenger jeg har prøvet en hel del og stenger som jeg har.

Skjedde det noe med produksjonen til Sage på 2000-tallet?

Nå vet jeg ikke helt hvordan dagens sagestenger er, den siste jeg kjøpte meg var en Sage One 490. 
Men jeg syns Sage har kommet med flere gode stangserier på 2000-tallet. Sage Z-axis feks er uten tvil en sabla god serie syns jeg. Har den i #6 og #7 og de kommer jeg aldri til å selge. Og de brukes flittig den dag i dag. Ellers ZXL var også ei sikkelig god stang, det er fortsatt den tørrfluestanga jeg bruker mest løpet av en sesong. Normalt sett bruker jeg alltid den siste stanga jeg kjøper meg, men har 3 nyere #4 stenger som stort sett ikke blir brukt på grunn av at jeg digger ZXLstanga. 

Hva skal til for å kalle en stang for en kultstang? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg prøvde Sage one tohånds, det var da jeg fant frem G111:). Der synes jeg ikke utviklingen hadde gått nevneverdig fremover.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er forøvrig ute etter en 9 ft kl 4 eller 5, funderer på å få tak i RPL+:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
23 timer siden, Hr Lucky Fly said:

Er forøvrig ute etter en 9 ft kl 4 eller 5, funderer på å få tak i RPL+:)

Du skal ha 9 fot klasse 4 i RPL+. Jeg har hatt 590 RPL+, det er ikke helt det samme som 490 RPL+ :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har en femmerstang - Scott G:

Nordisk Fiskeutstyr skriver følgende om stanga:

Scott sine G-stenger er for mange en ikonisk stangserie.
Med sin dype aksjon og jevne flex er dette fluestenger som er verdsatt av sportsfiskere verden over. Scott introduserte de første G-stengene i 1976, og forandret fluefiske ved å skape den første 9' #4-fluestangen. I 2006 introduserte de G2-serien og moderniserte medium-action fluestenger ved å gjøre dem lettere og samtidig øke stabiliseringshastigheten.
Nå er G2 oppgradet med Scott's nyeste teknologi og de har dermed gitt liv til den nye G-serien. 
Nye kombinasjoner av grafitt og resin, sammen med endringer i konstruksjon og tapering gjør G-serien lettere, mer responsive og gir enda raskere stabilisering. Resultatet er stenger som hjelper til med å løse en av de tøffeste utfordringene med design av dypere fluestenger - hvordan man lager en stang som både har dyp aksjon og samtidig forblir stabil. G-serien gjør alt dette mens du beholder den klassiske flexen som Scott G-stengene er kjent og elsket for.

Ellers er jeg Sage-mann og kan bokføre 2 SPer, en 7 og en 8er. Helt enig hva andre skriver om disse stengene !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for råd Hermansen, da blir det det:).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
2 timer siden, Tom Syversen said:

Snøret har nok vel så mye å si.

Snøret har naturligvis -ALT- å si hvordan ei stang oppleves. Selv hater jeg når snørene blir så tunge at de spenner opp stanga for meg om du forstår hva jeg mener.  Og der er jeg ganske følsom når det kommer til fluestenger. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
On 7. mai 2019 at 22.39, Hermansen said:

Du skal ha 9 fot klasse 4 i RPL+. Jeg har hatt 590 RPL+, det er ikke helt det samme som 490 RPL+ :) 

Smak og behag igjen der altså. Jeg kommer aldri til å kvitte meg med 590 rpl + stanga mi. Har 490 også, men da i 4 delt utgave, og den blir nesten aldri brukt. Men jeg bruker 390 rpl + min aller mest, fantastisk stang til ørretfiske. Men i #3 er jo Sage LL 386 en klassiker jeg også bruker litt, todelt selvsagt. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
On 6.5.2019 at 15.17, Hermansen said:

Hva skal til for å kalle en stang for en kultstang? 

Kan man si,at en kultstang,er en stang som i betydlig grad er en populær stang,

og er et valg som som mange av oss har tatt.

Ellers kalles det vel favorittstang.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tror det må være mye andektighet, anerkjennelse, «tilbedelse» og på noen måter trendsetting med i dette. Jeg syns ikke det holder med at stangen er populær hos mange. 

Har egentlig få eller ingen egne forslag selv, hva med Streamdance, Greyline i tillegg til disse veldig spesielle og tidlige stengene fra Sage? 

Edit. Kom også til å tenke på stangserien til Gøran Anderson - som ikke omsettes mer. Den kan kanskje sanke litt andektighet? 

Endret av svensvik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Av alle stengene jeg har og har hatt er det en som for meg er blitt en "kultstang". Det er en Løvstad IM6 10 fot #6 to-delt. Mang en sjøørret er tatt på denne stanga. :smile:

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
On 11.5.2019 at 9.32, lars p said:

Smak og behag igjen der altså. Jeg kommer aldri til å kvitte meg med 590 rpl + stanga mi. Har 490 også, men da i 4 delt utgave, og den blir nesten aldri brukt. Men jeg bruker 390 rpl + min aller mest, fantastisk stang til ørretfiske. Men i #3 er jo Sage LL 386 en klassiker jeg også bruker litt, todelt selvsagt. 

Alt handler naturligvis om smak og behag :) Jeg vet ikke hvordan 490 - 4 delt var, så kan jo være det var en forskjell der som var betydelig? Jeg mener min 590 var 4 delt uten at jeg skal garantere 100 % for det :) 
Sage LL var en nydelig serie, 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Siden det nå handler om smak og behag så kan vi vel si at alle stenger som en eller flere liker er en kultstang.

Antallet teller ikke,men heller andektigheten og tilbedelsen og den enkeltes personlige mening.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
13 timer siden, Tom Syversen said:

Siden det nå handler om smak og behag så kan vi vel si at alle stenger som en eller flere liker er en kultstang.

Antallet teller ikke,men heller andektigheten og tilbedelsen og den enkeltes personlige mening.

Valg av fluestenger og hva man liker handler jo i bunn og grunn bare om smak og behag :) 
Jeg vil mene at alle som kan kaste med flue syns gode stenger er gode. Hvis ikke kan man ikke kaste med flue.
Men det er jo forskjell på gode og hinsides gode fluestenger, det er vel der smak og behag kommer inn. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg