Hopp til innhold
roli

Tapering av en Gillum bambus stang

Recommended Posts

Nå er jeg langt ute på jordet, men det er vel kanskje noen her som vet mere om dette?

Jeg har en nydelig Harold Gillum stang. Bygd i slutten på 1950 tallet.

Den er 12 fot, 3 delt med to topper. For #10-11.

Det er veldig sjelden en ser en Gillum stang på 12 fot. Vanligvis lagde han stenger på mellom 7-9 fot.

Nå er det flere - både fra Sverige og USA som gjerne vil at jeg lager et skjema over taperingen på denne stanga. Hvordan i huleste gjør en det da?

Antagelig avstand fra butt og hver 10 cm oppover? Plassering av ringer? Tykkelse ?

Fint hvis jeg får noen gode tips her :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Jeg har en nydelig Harold Gillum stang. Bygd i slutten på 1950 tallet.

Heldiggris. :))

Vanskelig å svare for hva andre ber om av opplysninger, men jeg tror du er inne på essensen selv. Jeg ville startet med diameter inne ved korkhåndtaket, og så videre diametermål med jevne mellomrom (f.eks 10 cm eller hver hele stangdel).  Om du også tar med korkens lengde og ringenes plassering, samt evt holkene , gir du jo veldig detaljerte opplysninger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja jeg er heldig :-) Men for noen priser de opererer med. Han lagde bare rundt 1500 stenger på de 46 årene han holdt på. Og "Pinky" Gillum stengene er vel de stengene som ligger høyest i pris. Har også en 9 fot i like god stand som 12 foteren.

Ja det må være noe slik et sånt skjema skal settes opp. Skal høre litt nærmere med en av de som bygger bambusstenger.

Et bilde av 12 foteren kommer her:

Gillum 12 fot.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg