Hopp til innhold
tallyho

CCS og skyteklump.

Recommended Posts

Ok, er litt forvirret. Har CCS målt min eldre norskproduserte Precision 13' # 8/9 stang. Den ble målt til IP 3850, 99 cents, klasse #11 og kastevekt på 21 gram. Har dobbelt sjekket tallene men ikke målt selve stanga på nytt. Men 21 gram skyteklump er for lett for denne stanga, spesielt for spey kasting. Her trives stanga bedre med Skagit klump på 35 gram. Har også gjort andre målinger på andre stenger. Disse målingene virker også for lette, mangler liksom 10 gram på målingene. Noen av disse stengene er målt på nytt med samme resultat. Kastetekniskt er jeg midt på treet. Kan det være slik at kastevekta du regner ut ikke er beregnet på speykasting, kun overhåndskasting? Eller er det meg som gjør feil i utregningene ? Håper noen har synspunkter på dette. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Som du allerede nevner, resultatet du får med å følge CCS prosedyren gir stangens AFTMA klassifisering på en veldig korrekt måte og ofte ser man at resultatet kan avike mye fra den klassifisering som er merket på klingen. Men dette gjelder jo OH kasting. UH eller spey casting krever helt andre vekter på liner/klumper og CCS måleresultatene kan derfor ikke brukes direkte på typisk stenger som primært settes opp for spey/UH kasting. Om det finnes noen faktor som man kan multiplisere med her vet jeg ikke men det er sikkert noen som vet.

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for svar Salaren. I  tilfellet ble differansen 14 gram. Virker også som dette gjelder OH kast. Andre stenger jeg har virker også undermålt av CCS metoden ved OH kast. F.eks. Shimano Twin Power 9,9 #6/8 ble CCS målt til 12.4gram, noe som er for svakt for denne. Så enten er det jeg som måler feil eller er CCS som måler stengene for svakt. Noen andre som har synspunkt på dette ?

Endret av tallyho

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

En liten bemerkning jeg fikk lyst til å legge inn er at CCS ikke plukker ut liner for deg.

AFFTA (AFTMA) er en snørklassifisering som etter min mening har gått litt ut på dato,og har ingen ting med klassifisering av stenger å gjøre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Men det er jo det CCS gjør. Finner optimal (AFTM) snørevekt for en stang, likegyldig hva AFTM på stanga sier. Resten er opp til digitalvekt og ev. kutting av snøret. Dette med OH kast som utganspunkt. Uansett er min erfaring at CCS målingene av fluestenger er for lette, mye for lette. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nei, det er ikke det CCS gjør.

Å finne optimal snøre vekt er en særdeles personlig ting og har mer med personlighet

og smak og behag å gjøre.

Bare for å spørre om en ting som kan ha betydning,hvordan spenner du opp stanga?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Klart det er personlige preferanser når det kommer til line og klumptilpasning og dype stenger tåler også større variasjoner. Det som trådstarter nevner vedr. klumpberegning og oppsett for UH kasting er vel en utfordring som de med switchstenger spesielt har merket seg når rene WF liner for OH kasting og UH klumper skal tilpasses samme stanga.

Jeg kom da til å tenke på en erfaring som jeg gjorde for lenge siden med ei enhåndstang jeg ennå har. Dette var ei 10 fots stang av merket Kingfisher som ble brukt med et vanlig Cortland 444 WF7F som var et vanlig snøre for 30 år siden. Fordi jeg hadde dratt på tur og glemt igjen nevnte snøre så hadde jeg intet annet valg enn å sette på et WF11F snøre som normalt ble brukt på min 15 fots tohånds. Jeg måtte gjøre det slik for å i det hele tatt klare å fiske da det var kun dette som jeg hadde for hånden der jeg stod irritert ved elvebredden i skumringen mens sjøauren posisjonerte seg på brekken av en flott høl. OH kasting med denne komboen var uaktuelt da lina var altfor tung men så fant jeg ut at det jo gikk an å kaste anderledes altså med det som jeg senere lærte kalles UH eller speykasting og det mange år før jeg fikk høre om denne teknikken. Kastingen denne kvelden gikk faktisk veldig bra og jeg fikk flua godt ut allikevel men noe plask og risping ble det jo natulig nok. Som du allerede nevner i innlegget ditt trådstarter så finner du ut at du mangler ca 10 gram i forhold til dine CCS målinger når du vil lage oppsett for UH kasting og når jeg ser på AFTMA tabellen nå i kveld så ser også jeg at forskjellen på en WF7 og en WF11 er ca 10 gram. Dette er jo vel og merke vekter som er for de første 30fot eller 9,15 meter beregnet ut fra en DT line men konvertert fra DT til WF så mener jeg å huske det blir litt mere vekt om man veier klumpdelen på en tilsvarende klassifisert WF klump. Jeg har også hørt at om man bruker en Wulf triangletaper som UH klump så velger man en triangletaper som er 3 ganger høyere enn stangens klassifisering hvis oppsettet designes for UH kasting. 

Så med dette litt rotete innlegget så støtter jeg deg trådstarter, i din påstand når det kommer til vektforskjell på line for UH kontra OH kasting. AFTMA systemet og uenigheten der i mot CCS blir jo en helt annen diskusjon egentlig.

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nei, det er ikke det CCS gjør.

Å finne optimal snøre vekt er en særdeles personlig ting og har mer med personlighet

og smak og behag å gjøre.

Bare for å spørre om en ting som kan ha betydning,hvordan spenner du opp stanga?

Ganske solid festet. Med fokus på stang i vater. Så bøy av 1/3 stang, og måling av vekt og vinkel. Har ikke cent mynter men omregner bruttovekt om til cent. Forøvrig er jeg helt enig at stang snøre er en personlig ting. Mulig jeg har vært litt teoretisk, men det er alltid intressant når nye ting dukker opp. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Når det gjelder tohåndstenger så har det vel aldri vært noen standard for oppsett.

Jeg tror heller ikke att CCS ble skapt for det heller.

CCS er ikke nytt,men det er litt trist synes jeg at ikke fler bruker det.

Man finner fremdeles data litt rundt omkring bare man leter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg