Hopp til innhold
Tom Syversen

Stangutvikling.

Recommended Posts

Guest Asbj.R.

I forhold til ulike stengers kasteegenskaper, er jeg enig med Salaren at det ligger større forskjeller i ulike snører enn i ulike stangprodusenter. Likevel finner man med jevne/ujevne mellomrom ei ny stang som umiddelbart appellerer til deg som kaster/fisker.

Når det kommer til fiskeegenskaper ser kanskje bildet noe annerledes ut. Jeg har ved flere anledninger skrytt av de gamle splitcane stengenes fortreffelighet når det gjelder kroking av fisk. Som utgangspunkt for denne påstanden er årelang erfaring fra bl.a. et spesielt vassdrag der vi fisker en svak elvestrøm som renner gjennom et brakkvannsområde. Som regel er det nymfefiske vi bedriver, og kaster da på tvers av strømmen i ulike vinkler etter som hvor man er på strekket, mender snøret slik at vi får en god bukt, og lar nymfa drive dødt gjennom bukta. Når fisken (SØ) tar i bukta (forsiktige tak), må vi med dagens stenger gi tilslag, og opplever jevnt og trutt at fisken ikke krokes. Med de gamle (gode) cane-stengene, trengte vi ikke å gi tilslaget før vi kjente at fisken satt. Stanga kroket fisken selv, og når vi ga tilslaget, var det bare for å feste flua godt i fiskekjeften. Dagens karbonstenger klarer ikke dette på samme måte. Ulempen med cane-stengene var at de, gjennom en hel dag/helg/uke, ble uforholdsmessig tunge å kaste med.

Som kjent blir jo ikke fluefiskerkroppen noe yngre med årene heller, så i dag heller vi til moderne (lette) stenger - og samtidig utvikler, timer og finpusser tilslagene deretter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

I forhold til ulike stengers kasteegenskaper, er jeg enig med Salaren at det ligger større forskjeller i ulike snører enn i ulike stangprodusenter. Likevel finner man med jevne/ujevne mellomrom ei ny stang som umiddelbart appellerer til deg som kaster/fisker.

Når det kommer til fiskeegenskaper ser kanskje bildet noe annerledes ut. Jeg har ved flere anledninger skrytt av de gamle splitcane stengenes fortreffelighet når det gjelder kroking av fisk. Som utgangspunkt for denne påstanden er årelang erfaring fra bl.a. et spesielt vassdrag der vi fisker en svak elvestrøm som renner gjennom et brakkvannsområde. Som regel er det nymfefiske vi bedriver, og kaster da på tvers av strømmen i ulike vinkler etter som hvor man er på strekket, mender snøret slik at vi får en god bukt, og lar nymfa drive dødt gjennom bukta. Når fisken (SØ) tar i bukta (forsiktige tak), må vi med dagens stenger gi tilslag, og opplever jevnt og trutt at fisken ikke krokes. Med de gamle (gode) cane-stengene, trengte vi ikke å gi tilslaget før vi kjente at fisken satt. Stanga kroket fisken selv, og når vi ga tilslaget, var det bare for å feste flua godt i fiskekjeften. Dagens karbonstenger klarer ikke dette på samme måte. Ulempen med cane-stengene var at de, gjennom en hel dag/helg/uke, ble uforholdsmessig tunge å kaste med.

Som kjent blir jo ikke fluefiskerkroppen noe yngre med årene heller, så i dag heller vi til moderne (lette) stenger - og samtidig utvikler, timer og finpusser tilslagene deretter.

Det du nevner der er interesant og er noe jeg har tenk på i de stunder hvor man ikke klarer å kroke SØ på brekkene under kvelds og nattefiske. Dette er en type fiske som jeg har bedrevet siden jeg begynte med fluefiske som guttunge og det begynner å bli ei stund siden for stengene vi da hadde var jo glassfiberstenger. Og i mine første år hadde jeg bare ei stang så da slapp man jo å velge redskap for kvelden :-). Selfølgelig hendte det at fisken også da var lunefull og kunne være vanskelig å kroke men jeg mener den utfordringen er mye større i dag. Og årsaken til dette tror jeg ligger i det du nevner om at litt tunge og beklager utrykket slafsete stenger rett og slett sørget for bedre kroking sammen med den tids liner. Linene vi fisket med på 80 tallet var lite stumme sammenlignet med dagens liner. Selvfølgelig er stumme liner en stor fordel når man kaster langt men når lina endelig er kastet ut svakt på skrå på stilla i brekket hvor glattstrømmen forsiktig akselerer i fart før det forlater hølen og farer videre mot havet så er jeg sannelig ikke sikker på om lette raske stenger med stumme liner er like effektivt lengre. En metode jeg derfor i dag bruker er rett og slett og se en annen vei for å unngå refleksen med å trekke i stanga skulle man se eller kjenne noe skje der hvor flua svinger. Uansett, skulle strømmen også være slik at lina ligger vannrett under innfiskingen og ikke får den klassiske våtfluesvingen så utfører også jeg som Asbjørn sier kraftig mending nedstrøms, altså for å lage meg en kunstig større våtfluesving. Ikke bare gjør jeg dette for at fluas innfisking skal bli etter min erfaring optimal men like mye gjør jeg dette nettopp fordi jeg innbiller meg at bukta skal gi den nødvendige forsinkelse med tanke på vellykket kroking og stangreising. Noen som kjenner seg igjen her..?

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvordan gikk det egentlig med den stangserien som hadde hult plasthåndtak slik at klingens rotdel fikk bevege seg inni håndtaket..? Noen som vet..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

De holder koken en så lenge ser det ut til. http://arcticsilver.no/pages.php?IDpage=ASI005&position=bottom&LAN=ENG

Jeg for min del har ikke hatt muligheten til å prøve noen av dem, Ser at noen nevnte Graphene ,Her er en Scott Mackenzie Graphene ,dyre er dem i hvertfall 14500,- for en 15 foter er ikke å kimse av. http://www.mackenzieflyfishing.no/produkt/41785704/mackenzie-15ft-fx3

Endret av guru33

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skal man uttale seg meningsfullt i temaet, så må man enten være et sted hvor det går mange stangtyper forbi og som kan prøvekastes eller man er i en dypsindig og lengre kjøpefase.

Er på/i ingen av disse stedene eller tilstandene, men prøver å følge med i kataloger, butikker og slikt. I det store og hele synes det som at de siste årenes hovedtrend går videre, med disse stengene som har kraftige/tykke topper, dyp aksjon og er tunge å bære på. Og som må ha markedets tyngste liner for å kunne fungere.

Det ble ikke noe stangkjøp med meg i fjor, og jeg ser heller ikke noe jeg har lyst på i år. Ikke så langt, i alle fall.

Endret av svensvik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
45 minutter siden, svensvik said:

Det ble ikke noe stangkjøp med meg i fjor, og jeg ser heller ikke noe jeg har lyst på i år. Ikke så langt, i alle fall.

Det er skummelt for det kapitalistiske system når oss forbrukere innser at det ikke lengre finnes produkter som frister eller som er bedre enn det man allerede har. Med dette utsagn så hever jeg herved min pekefinger og minner om at vi alle er nødt til å bidra med å kjøpe ellers så bryter all utvikling og vekst i sammen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Den skotten minner meg om en slik svensk selgere av kjøkkenredskaper man finner på alle messer. -han manglet bare kommentaren " och inte nog med det".

Hva er det vi egentlig søker, ei stang som kan levere flua 50cm lengre ut?  Om de fleste av oss stikker fingeren i jorda så har vi vel stenger og utstyr for minst tre fluefiskerliv framover.  En tanke kunne vel heller være å benytte pengene på fiskeplasser og fisketid i stedet for trøstekjøp av mer utstyr.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Enhånds 9 ft stenger er jo en klassiker.

Hva om alle stangleverandører endret dette til at 8ft ble en standard.

Det ville jo være en form for utvikling,eller?

Og hvorfor skal stangringer trappes ned på en fluestang,så lenge overganger og knuter

kan passere?Utseende,eller kan noen vise til at det faktisk har noe for seg?

Jeg for min del tror det handler mest om utseende,og sånn har det alltid vært,og sånn

skal det alltid være?

Hvor er vi om 5 år?På samme sted?

Store muligheter for det spør du meg,men det kan jo være at vi trives med at bare navn og titler endre seg....

Vel,min mening er at det blir kjedelig,og jeg får mindre og mindre lyst til å følge med.....

Det skjer ikke noe.......

Del dette innlegget

Lenke til innlegg