Hopp til innhold
Tom Syversen

Stangutvikling.

Recommended Posts

En liten tanke som slo meg er,hva hvis SAGE hadde 

begynt å produsere gamle serier igjen.

RPL,RPL+,SP,SP+XP........

Da hadde jeg handlet meg et par nye fluestenger tvert :D

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Blir spennende å se hva som skjer fremover synes jeg.

Hva skal til for at dette skal overleve?

En liten tanke som slo meg er,hva hvis SAGE hadde 

begynt å produsere gamle serier igjen.

RPL,RPL+,SP,SP+XP........

Det hadde vært gledelig, da hadde enhåndsvalget vært enkelt:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Mener dere at fluestenger idag stort sett er gjentagelser og har lite nytt å by på?

Hva er grunnen til tro at stort sett alle fluekastere liker en XP stang?

Eller er ikke det sant?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dagens fluestenger har vel nyvinninger de, er vel da gjerne på utvikling på materialfronten, endring i aksjoner etc. Men jeg syns dette er nyvinninger som ikke har så veldig stor betydning, det er ikke banebrytende for oss vanlige fluefiskere. Og jeg tviler på at det kommer til å skje noe banebrytende innen stenger. Noen har prøvd seg med snodige håndtak som kan vinkles i alle retninger (Zpey), dobbeltrekkstenger (Vogg) og løs kline i håndtaket (Artic Silver), men det er ikke banebrytende i mine øyne.

Om alle fluekastere liker XP vet jeg lite om, du omgås vel en god del fluekastere enn meg, men det er jaggu meg mange fluefiskere som ikke liker/likte XP. Jeg liker veldig godt noen av XPstengene, men enda mer z-axis, min store drøm (innen å eie en fluestang) er å eie en Z-axis 490-4, vet ikke helt hvordan den er, men veldig glad i mine andre z-axisstenger i noe høyere klasse :)

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Med ørliten fare for å spore litt av denne utmerkede tråden, eller kanskje ikke. Ser at flere lanserer nå noe de kaller microswitch stenger. Er dette noe spesielt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg er enig med deg Geir.

Jeg tviler også på at det skjer noe banebrytende innen stenger.

Det eneste måtte være at noen klarer å komme med stenger med en egenvekt

som er betydlig lettere enn dagens stenger.

Det er jo fullt mulig å finne på nye navn på den ene stangserien etter den andre,men det er ikke det samme

som det er noe nytt som vi som fluekastere kan oppleve som utvikling.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Men har det noen praktisk betydning med vekt på fluestenger om man ser på dagens stenger? Jeg personlig har flere særdeles lette stenger, men føler ikke det store behovet for lettere stenger? Aldri følt at vekten er et problem verken på mine klasse #4 eller klasse #7 :)

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det ville i allfall kunne kalles en utvikling hvis stenger ble betydlig lettere.

Hva annet er det som kunne forandre seg som ville endre oppfatning av kastefølelsen?

Om det ville ha noen praktisk betydning tør jeg ikke mene for mye om på andres vegne.

Tenk om femmerstanga veier 25gram,snella veier 30 gram.....

Hvordan opplever vi kastet og følelsen av snøret da?

En liten artig greie du burde prøve er å kaste med fluestanga uten at snella er montert på snellefestet.

La den ligge på bakken og føl på hvordan det er å kaste med og uten snelle.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

En liten artig greie du burde prøve er å kaste med fluestanga uten at snella er montert på snellefestet.

La den ligge på bakken og føl på hvordan det er å kaste med og uten snelle.

Dette er garantert noe alle som er litt glad i å kaste har testet. Men gir det en god opplevelse ?

Jeg har ikke klart å få godfølelsen hvertfall, og ikke noe bedre eller lengre kast heller. Personlig liker jeg at snella blir tyngre sammen med tyngre liner, så jeg liker "motvekt" følelsen snella gir.

Jeg trur neste store endring i fluestenger må bli form på blanks, elipse fomet kanskje med nesten spiss form. Vil skjære vind lett og kanskje gi større hastighet på stang og kanskje styre rettere ?? sammen med tynnere snører kan det jo bli bra :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Lars.

Om det gir en god opplevelse får være opp til enhver.

Jeg har alltid ment,at er stanga di topptung,så let med fordel etter en annen stang.

Det er masse å velge mellom der ute.

Balanse handler etter min mening mest om du skal bære stanga og det å holde den stille.

Jo mindre jeg trenger å sette i bevegelse når jeg kaster,desto bedre etter min mening.

Jeg har aldri likt det der med å tilføre mer vekt for å kompensere for at stanga er topptung.

Men så klart,vi har forskjellige oppfatninger av hva som er best for hver og en av oss.

Litt artig det du sier om form på blanksen også.Jeg husker for noen år siden så hadde

Chris Underwood en ide om blanks som ikke skulle være runde,men mer trekantet i formen.

Ble kalt D-flex så vidt jeg husker.Jeg vet ikke om ideen noensinne ble satt ut i livet,men kanskje

noen andre vet mer?

Endret av Tom Syversen
skrivefeil

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja, men hva liker du ? Står du og kaster mye uten snelle fordi da trenger du å sette mindre masse i bevegelse ??

Sånn fysisk sett , hvor mye mindre kraft hadde man trengt til å oppnå samme akselerasjon med en stang i denne formen feks ? EyeMirrorSilo_l.jpg

Jeg mistenker at luftmotstand er den faktoren som bremser stanga sin bevegelse mest. Men jeg er på ingen måte noen fysiker :blink: (men ser jo faren for at du vil slite med rett linje feks, fordi denne formen ikke vil bøye seg så mye som runde rør)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Neida,står slettes ikke å kaster uten snelle.,men er mest opptatt av at det finnes stenger som ikke er topptunge.

Mye bedre å flytte snella istedenfor å tilføre ekstra vekt.Det er i allfall min mening.

Jeg har aldri kastet med en stang med den formen på blanksen som du viser oss.

Har du prøvd den?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Selvsagt ikke prøvd enn sånn stang, bildet er for å illustrere en elipseform. Aldri hørt om fluestenger i sånn form engang jeg . Men trur at det kunne hatt noe for seg og kunne da flyttet litt grenser . 

Time will show , som dem sier :smile:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har aldri likt det der med å tilføre mer vekt for å kompensere for at stanga er topptung.

Husker godt fra tiden med glassfibestenger at jeg ble så plaget med senebetenelse utpå sommeren og det var jo kastearmen som hadde denne plagen etter timevis med kasting hver eneste ettermiddag til midnatt helt til midten av september. Glassfibestenger på 9'6" ble fort fremtunge og sjelden fikk man balansepunkt fremme på korken men måtte gjerne minst 5-6 cm lengre frem på klingen før stanga var i balanse. Jeg klarte av den grunn i fortvilelse å presse på en Young 1540 som er en kraftig tohåndsnelle på min Vangen Dream 9/10 Enhåndstang. Stanga ble riktignok balansert men husker godt at kastelengden ble kortere. Og årsaken til dette tror jeg ligger i at man mistet "slynget" som er fremtung stang gav. Mulig det jeg nevner her merkes spesielt på glassfiberstenger av de tyngre klasser. Uansett, halvannen meter kortere kast i tillegg til flere blindkast gjorde at den tunge Youngsnella etter få dager ble byttet ut til den vanlige snella slik at senebetennelsen kunne vedlikeholdes. Så hva gjør man ikke for å kaste langt og effektivt :-)

I dag mener jeg at en ferdig rigget og opplinet EH stang med flua på hookkeperen skal ha sitt balansepunkt akkurat der hvor tommelen trykker på fremkorken. Det fungerer ivertfall for meg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Klart det er en fordel å flytte lite masse når man skal bevege ei fluestang, ikke minst om man går å bærer ei fluestang en hel dag, men i mine klasse #4 stenger har jeg flere under 100 gram, også har jeg forholdsvis lette sneller på de. Den massen er ikke problematisk for meg å flytte under noen omstendigheter, jeg har heller ikke problemer med å flytte og bruke stenger i klasse #6 og #7 som naturligvis er merkbart tyngre. JEG hadde aldri i verden gått mann av huse for å bytte ut stengene mine med noen  på 35 gram, rett og slett fordi jeg ikke ser behovet. Heldigvis er vi alle forskjellige, så om det ikke (tror jeg) kommer noen heftig utvikling på stangfronten for min del, så bør det jo ikke bety at det skjer for andre.

Så for min del om vi går tilbake til 90-tallet og frem til i dag, så har utviklingen i stenger egentlig bare vært at man nå får rimeligere fluestenger av jevnere bedre kvalitet. Slik var det ikke før, da var det noen få rimelig ok stenger, men enorme mengder med ræl.

Jeg startet med fluefiske i 92, og ble veldig ivrig utover årene som gikk på 90-tallet, og den største utviklinga innen fluefiske på de årene har ikke vært på fluestenger, ikke snører heller men rett og slett vadebuksa :) På førsten av 90-tallet når man gikk med HH pvcbukser svettet man som en gris når man gikk langt og frøys som en fryser når man vadet (snakker spesielt sjøørretfiske). Så kom neopren for min del, da svettet man enda mer som en gris, og frøs forholdsvis lite når man vadet ut , så den store utviklingen for min del er uten tvil pustende materialer i vadebukser, de kan man gå med hele dagen uansett årstid og er det kaldt er det jo bare å fylle på med klær inni :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Mye av det det som nevnes vedr. "gode og dårlige" stenger ligger svært mange ganger heller på liner i dag. Tilbake på 80-90 tallet mener jeg det var en lei tendens til å heller velge liner som var i letteste laget for stanga. Ivertfall var det vanlig i mitt miljø den gang fordi vi dro til en meget flink og kjent fluekaster og handlet i hans butikk etter hans anbefaling omtrent blindt. Men de som våget å trosse Merke/butikkanbefalingen og gå for en litt tyngre line fikk helt andre og positive opplevelser med stanga og nå prater jeg altså skarpt fiske og ikke Casting.

I ettertid er det heller ikke få folk i begynnerfasen jeg har hjulpet over kneiken der de står og visper med sine såkalte "perfekte" nybegynner fluesett hvor jeg sørget for at de fikk prøve stangen sin med en orntlig WF klump med god nok tyngde. Da lærer en nybegynner å føle lina og da er man fort over kneiken og forstår, lærer og kjenner fysikken bak et fluekast. Tenk da på alle de andre med ubrukelig sammensatte nybegynnersett som ikke forstod det..`? Det er vel ikke få slike sett som står nedstøvet rundtom i garasjer og boder og aldri mere blir brukt. Det eneste som ofte  mangler er ei skikkelig line men det forstår aldri den vanlige uinvidde mann eller kvinne som prøver seg frem selv, og det er synd for vi har nok mistet mange potensielle fluefiskere pga. det som nevnes her. Ære være de som bedriver Casting i en hall dekket av kunstgress, uten vind og litt tunge fluer men linene som brukes her vil etter min mening sjelden være førstevalget når man prater om å sette sammen utstyr som skal brukes til skarpt anvendelig fiske, og de utfordringene burde vel vi som fisker mye kjenne godt til. At castere da refereres til i markedsføringen av slike "perfekte" nybegynnerfluesett synes jeg derfor er merkelig.

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Som to-håndsfisker syntes jeg ikke stangutvikling har tilført sportsfisket store positive endringer de siste år.  Mulig at Castingsporten har fått bedre utstyr som har flyttet grenser, men syntes som nevnt at for sportsfiskets del er det vel heller utvikling av snører, snøreprofiler,  materialer og densitetskombinasjoner som har skapt forskjellene.  1986 kjøpte jeg min første Sage stang en 16foter klasse 10, deretter kom en 14’ og en 15’ av samme merke, brune tre-delte stenger.  Det som kjennetegnet disse var at de var lette i hånden og at nyvinningen på denne tiden var at det ble en slutt på topptunge stenger med etterslag.  Stenger som ikke behøvde tunge sneller for å balansere tunge topper, derfor kom det også nye meget lette fluesneller.  Disse stengene ble markedsført som stenger progressiv aksjon, ja jeg likte disse meget godt, stort framskritt fra B&W stengene som jeg hadde tidligere.  Neste stangkjøp ble for meg en ny 16-foter da den gamle faktisk var ”oppbrukt” valget falt på en  Sage GIV fordi jeg trodde at Sage fortsatt holdt seg på samme linje med lette stenger og lette stangtopper.  Denne ble en stor skuffelse som jeg raskt kvittet meg med.  Valget falt nå på en 15’Loomis glx som jeg likte så godt at det også ble en 14’, en 12,5fot og en 15,5 fot av samme.  Disse har alle samme egenskapene jeg liker som spenstige stenger, lette i hånden og lette stangtupper, stenger som er godt balansert med lette sneller, –perfekt for en lang ”arbeidsdag”.  Seinere har jeg kjøpt et utall stenger fra LTS, GL, CND, Vision mv, kvittet meg med alle bortsett fra et par korte CND stenger som er utmerket til slikt amerikanisert to-håndsfiske som Skagit.  Feller for disse stenger har vært en amerikanisering med kraftigere topper, dypere aksjon og stengene føles tunge i hånden.  Flere av disse kan med fordel benyttes med tyngre sneller for bedre balanse og dertil dårligere fiskeopplevelse for en som liker stenger som føles lett i hånden.  Mine siste stangkjøp var et par stenger fra R.B.Meiser, stenger som blir omtalt i enkelte miljøer som top of the line.  Jeg burde visst bedre ved å kjøpe amerikansk fra PNW, men jeg valgte stenger 1-2 klasser lettere enn jeg normalt ville valgt hvilket gjorde det mer riktig for tilnærming til mine fordringer.  Moderne stenger skal visstnok ha en slik dyp aksjon med kraftige topper og dertil høyere vekt og ubalanse i hånden som skal enten korrigeres med tunge sneller eller tunge korkhåndtak.  For meg har også disse stengene noen overdimensjonerte ringer som faktisk skal være overlegne alt annet selv om jeg selv foretrekker små ringer.  Hva annet kan sies enn velkommen til dette årtusen?  Heldigvis har jeg fortsatt noen gode fiskestenger og plass i garderoben til denne nymotens brøytestikk. 

Etter et langt håpløs beskrivelse av noen års stangkjøp tror jeg saktens disse gamle ”moderne” stenger fra 80 og 90 tallet faktisk er vel på høyde med dagens top of the line stenger, dette forutsatt at man tar seg tid til å prøve noen moderne snører på disse oldtimer stengene.  Mine favorittstenger selv etter så mange år er fortsatt disse brune og mattsorte tre-delte stengene, men med moderne snører.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja, men hva liker du ? Står du og kaster mye uten snelle fordi da trenger du å sette mindre masse i bevegelse ??

Sånn fysisk sett , hvor mye mindre kraft hadde man trengt til å oppnå samme akselerasjon med en stang i denne formen feks ? EyeMirrorSilo_l.jpg

Jeg mistenker at luftmotstand er den faktoren som bremser stanga sin bevegelse mest. Men jeg er på ingen måte noen fysiker :blink: (men ser jo faren for at du vil slite med rett linje feks, fordi denne formen ikke vil bøye seg så mye som runde rør)

Med denne konstruksjonen hvordan er da sidestabiliteten? 

Husker for en del år tilbake at en kar ved navn Nicholas Whipp hadde noen ideer om hvordan øke stabiliteten i stangemnet, han ville legge inn to markante rygger i stangemnet og disse skulle forhindre ovalisering av emnet under belastning (kast)

exempel.jpg

Endret av Nobody

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Med denne konstruksjonen hvordan er da sidestabiliteten? 

Inne i mitt hode ganske bra :smile:, men selvsagt en viss fare for at toppen kan skjære ut til sidene. Er nok mest i tvil om at det blir en riktig aksjon som gjør at du klarer å få en rett linje horisontalt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kan vi si at konklusjonen er at man egentlig kunne drite å utvikle nye stangserier? Jeg hadde fortsatt klart meg bra med mine gamle stenger, kjøper jo nytt bare fordi det er stas med noe nytt, ikke fordi jeg trenger det eller får noe spesielt positivt ut av det rent fiskemessig :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tja si det Hermansen.

Å tjene penger på gjentagelser kommer nok til å bli mye vanskeligere etterhvert.

Hvis de ikke har noe nevneverdig nytt å komme med så blir det vel naturlig å anta at det er lite meningsløst

å utvikle noe som ikke er utvikling?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg tror vi fluefiskere hadde vært like så fornøyde i dag om det ikke hadde kommet så veldig mye nytt de siste årene, men prisene bare hadde sunket. Men det er klart, da hadde de ikke fått solgt nye fluestenger, nye navn og store ord selger, det er det vel overhode ikke tvil om uansett bransje :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kan vi si at konklusjonen er at man egentlig kunne drite å utvikle nye stangserier? Jeg hadde fortsatt klart meg bra med mine gamle stenger, kjøper jo nytt bare fordi det er stas med noe nytt, ikke fordi jeg trenger det eller får noe spesielt positivt ut av det rent fiskemessig :)

Om de skal som du skriver ”drite i” å utvikle nye stenger er jeg mer usikker på, men det å markedsføre nyutviklingene sine som revolusjonerende og langt bedre enn eksisterende stenger uten de i realiteten er det kan de spare seg selv og forbrukerne for.  Vi biter på denne bløffen gang på gang og blir en del av deres salgsstatistikk selv om vi i realiteten foretrekker å benytte våre gamle modeller.  Visst er det så at vi er nysgjerrige på dette nye og lar oss friste men blir som oftest skuffet.  Vi får vel heller se det i hvitøyet at det er de færreste som kan utnytte de små positive forskjellene om de i det hele tatt finnes.  For øvrig så har i alle fall jeg gått lei av å kjøpe rådyre brøytestikk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Blir spennende å se hvordan dette utvikler seg.

Min spådom er at det kommer til å bli vanskeligere å overleve i fremtiden.

Det skjer nevneverdig lite som har noen særlig betydning for oss forbrukere.

Som du sier Nobody,vi biter på bløffen,men det er måte på hvor lenge vi kommer til å gjøre det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg