Hopp til innhold
Tom Syversen

Kaste langt og stor fisk.

Recommended Posts

Heisan.

Jeg sitter her å grubler over hvorfor så mange er så opptatt av at det å kaste langt,og det å få størst mulig fisk

er noe vi strever etter.

Er det fordi dette er vanskeligere?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Men må man ikke kunne kaste litt langt på en brukbar måte for å kunne kaste presise og gode kortere kast? Og ellers må man gjerne kunne kaste langt for å få flua godt/langt nok ut i elva og til å henge i strømkantene en liten tid, å kaste kort og på tvers av elva fungerer bare ved lavere vann og ikke for sterk strøm.

Og ønsket om selveste trofe-laksen har vel med vanskelighetsgrad, uvanlighet og ego/selvfølelse å gjøre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er vel menneskelig av natur å forsøke å flytte grensene? 

Fisker endel laks, og det hender jo at det blir langt mellom fiskene.. Tatt meg selv noen ganger i å forsøke å kaste så langt som mulig i disse bett-løse periodene, følelsen av å treffe på kast og se det seile fryktelig langt er overraskende tilfredsstillende :laugh:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest Asbj.R.

Heisan.

Jeg sitter her å grubler over hvorfor så mange er så opptatt av at det å kaste langt,og det å få størst mulig fisk

er noe vi strever etter.

Er det fordi dette er vanskeligere?

I fht. det å få størst mulig fisk:

I boka The Compleat Angler (1653) sier Izaac Walton: "Nybegynneren ønsker å få flest mulig fisk, den viderekommende ønsker å få størst mulig fisk, mens eksperten ønsker å få den vanskeligste fisken."

Ellers er vel poenget med å kunne kaste langt å nå de fiskene som står langt ute (vanskelig fisk?). Likevel viser all erfaring at det lønner seg å avfiske nærområdet først, før man strekker ut hele snøret.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tja, man forandrer seg vel etter som årene ruller og går. Fysikken bak alt dette med kasting osv. har vært gøy og gitt masse. De fleste kjenner sikkert følelsen når ting tar litt av og ser man det ikke der og da så vil det som regel komme en tid etterpå hvor man kan flire og se tilbake på ens egne nærmest maniske handlinger. Mine banankasser fulle med snører, klumper og linekapp bekrefter hvor gale det kan gå, stangkolleksjonene likeså Man får bare flire av det, vel vitende om at det finnes andre laster som er langt verre pleier jeg å si til frua :-)

Forøvrig har jeg siste par årene havnet tilbake dit jeg var for 30+ år siden og lagt mere og mere vekt på dette med å nyte fangsten og jeg prøver ikke engang å unnskylde at jeg til tider fråtser i aure og annen fisk, stekt, grillet eller kokt. spiller ingen rolle, det er er altså mat vi snakker om og når jentebarna mine daglig trygler sin pappa om å dra kanoen opp i ett eller annet heievann og fiske aure med det for øye å nyte disse fileterte lekkebiskene til kvelds så føler ivertfall jeg at en god arv er blitt gitt for å si det slik, og det tror jeg også blir husket bedre enn turene til Disneyland osv.

Store lakser, vel, har sluppet ut nok laks synes jeg og når jeg ser tilbake så er det faktisk laksene som til slutt har havnet på middagsbordet som man husker best. Så får C&R bevegelsen mene hva den vil. Når det er skrevet så er det ikke slik at jeg ikke slipper ut fanget fisk, men det er dette med strenge kvantumsregimer som jeg ikke orker mere av. Da er det bedre å la være å fiske f.eks laks og heller finne en annen bærekraftig art å fiske etter. Norge har elver, vann og innsjøer i tusentall men det er klart, det står jo ikke lavoer og gapahuker overalt. Man må gjerne bevege seg litt for å komme ut dit. Og det har vi vel vondt av..?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er det vanskelig å få stor fisk? Er ikke det altfor mye tilfeldigheter inni bildet for at man kan bruke begreper som vanskelig? Det å få mye fisk, der kan vi begynne å snakke om kunnskap. Dette er vel noe man ofte ser blandt konkurransefiskerne, de beste av de har vanvittig kunnskap om standplasser, fluer, oppsett og fisketeknikker. Jeg kan sikkert gå i samme områder som de og få bra med fisk, men de vil stort sett få mye mer fisk enn meg. Enkelte dager har jeg sikkert mulighet å slå noen av de beste, men i snitt over flere dager så er jeg totalt overbevist om at de vil slå meg langt nedi støvlene. Og klart om jeg vil, hadde jeg sikkert hatt mulighet å blitt ganske så flink der også, det gjelder å fiske mye, utvikle seg hele tiden. Altså trening, det er noe alle kan :)

Når det gjelder å kaste langt er det veldig mye trening og perfeksjonering av kasteteknikk, det er vel ikke plagsomt vanskelig det heller om man ønsker og vil gå inn for det?

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg