Hopp til innhold
Tom Syversen

Nice.

Recommended Posts

Digg som fy. Tørrflue er rått etter laksen.

Min påstand er at vi har minst like bra i Norge og da slipper du helikopter rundt øra og får kort til en 100 lapp eller så :smile:

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Men er ikke metoden i ferd med å etablere seg skikkelig i heimlandet? Tom jeg har hitch-tuber og bombere, og bruker dem når det byr seg en mulighet. Det er jo ikke under alle forhold og i alle elver at slikt fiske er så praktisk.

Vet at det er spesialister på dette fisket i forumet. Kanskje de kunne henge seg på og opplyse metodene? Alt fra stenger og helt fram til flua?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er ingen spesialist men har da fått noen på tørt de siste årene :smile:

Min erfaring er at det er lettere desto lengre nord man kommer og desto lengre opp i vassdraget man kommer. Sol er alltid bra for min del.

Unntak på nord regel er Øyensåa, der fisken kan lokkes opp i selv ganske brunt vann.

For meg er det kun enhånds og flytesnører som er greia, rett og slett fordi jeg er mere presis med dem. Og der er faktor en , presisjon. Du må veldig ofte treffe riktig bane for å lokke fisken opp. Og treffer du riktig bane er min erfaring at flua må flyte høyt og lett. Så ikke vær gnien med flytemiddel.

Fortom er ikke kjempeviktig virker det som, men i strie steder får du aldri riktig flyt med for tykk fortom som blir dratt ned av tverrstrømmer. Så tynn fortom kan fiske skjorta av tykk.

Fluer er for meg fluer som flyter godt , bombere er gull og moro(gjerne på lette tuber med bitteliten treble krok). Men caddiser, daddy long legs og også døgnfluer fisker. Det morsomme med bombere er at man ofte har noen slag eller utfall mot flua før den tar , så det blir mere action av det.

Fisk av alle typer vann fra små lommer til store høler , og ikke gi opp med en gang. Som laksefisker er man vant til endel kast mellom hvert hugg

Denne tok rett foran stein i elva her, i den lille lommen der. Var på land før den skjønte hva som skjedde :biggrin:

Finnmark 2014 024

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Og treffer du riktig bane er min erfaring at flua må flyte høyt og lett. Så ikke vær gnien med flytemiddel.

Kan det ikke være like greit å bruke, i alle fall bombere, med foam? Så er man litt borte fra dette med spray og desslike. Bilde sett ovenfra.

bomber1.jpg

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Joda, det fungerer. Men da heter flua gurgler :smile:

Har brukt sånne også med hell, men hjortehår fisker bedre av en eller annen grunn. En bakdel med tynn foam som du har her er at de tåler stort sett kun en eller to fisk. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sjekk ut endel av fluene på denne siden. De er av så høy kvalitet at jeg ikke gidde å binde selv. http://www.fishmadman.com/

Skittfiske har litt av utvalget deres til hyggelige priser http://www.skittfiske.no/search?q=fishmadman

Ellers har jeg bundet opp noen tuber selv med 2mm foam i tynne remser som jeg surrer rundt tuben, legger så hakclet inn i skjøt hele veien og de blir veldig solide fluer. Men som sagt så fisker hjort bedre....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg