Hopp til innhold
Ilatad

Ny stang, eller holder den gamle

Recommended Posts

Hei.
Jeg er en ganske fersk fluefisker. Jeg kjøpte meg en ron thompson 9,6" 7-9 i ungdommen som stort sett har samlet støv, utenom et par tre ganger når jeg har fått lyst til å prøve meg på fluefiske. Interessen har stort sett dabbet av etter endel bannskap fordi stanga ikke funker :tongue:
Jeg liker å fiske i små skogstjern og bekker der fisken sjeldent blir over 500g og det ofte er endel vegitasjon rudnt vannet.
vil jeg få mere glede av ei mindre lettere stang? eller bør jeg sette nytt snøre på den gamle RT og bare bruke den?
Ser mange anbefaler #5 stang til slikt bruk, men vil ikke bruke flere tusen hvis jeg ikke oppnår så mye..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Blir vel i kraftigste laget den stanga du har der til det fisket som du beskriver. En såkalt "folkesang" eller nifotsfemmer er nok heller det du lengter etter og kanskje til og med du kan vurdere ei klasse 4 stang og heller bruke et WF femmersnøre på da dette gjør kastingen lettere på trange og vanskelige steder.

Flere tusen nevner du. Trål litt igjennom bruktmarkedet og se om du kan finne noe. Finnes også helt OK sett f.eks. på XXL som fungerer helt fint. Utfordringen har dog vært med disse såkaldte "perfekte" settene at linene som medfølger er i letteste laget og da fungerer ikke redskapen til praktisk skarpt fiske men kun til kasting.

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ei klasse 4 stang med 5 snøre kan være interessant, men det finnes så lite 4er stenger i det lave prissjiktet. Mulih jeg er dårlig til å lete ,men finner ikke noe mellom 600kr settene ril ebay og 2000kr stenger. :blink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg kjøpte ei slik i 9f #5 bare for å prøve og evt. ha som reservestang. Den var overraskende god! Behagelig, passe rask aksjon. Selv for meg med mange års erfaring var det morsomt hva de har fått ut av ei stang til 350kr :) Denne ligger fast i bilen i tillfelle jeg ser noe i sjø eller vann. Hele settet med ei Vangen snelle og SA AirCel snøre kom på under 1000kr.

http://www.aliexpress.com/item/Maxcatch-Fly-Fishing-Rod-8-6FT-4WT-Fast-Action-Superfine-Carbon-Fly-Rod/32437958068.html?spm=2114.01010208.3.125.Psih7g&ws_ab_test=searchweb201556_10,searchweb201602_4_10017_405_404_301_407_406_10040,searchweb201603_8&btsid=d37a2fe4-a7be-4eef-9019-b32d4924339b

Ulempene er at det nok finnes endel mandagsprodukter og det tar alt fra 2 til 4 uker før du har den i posten, samt ingen garanti.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg