Hopp til innhold
  • 0
Steffan Thon

fluorcrbon

Spørsmål

Hei et par spørsmål angående fluorcarbon og knuter. en ting jeg irriterer meg over er at knuten i fluorcarbon tåler veldig lite . første rull jeg kjøpte Egor0.205 3.43 kg helt lattelrig knutesvak :) så inkjøp av Soldarini 0.221 6.8 kg litt bedre men skal det ikke mye til for at knuten svikter . så inkjøp av Soldarini 0.25 8 kg enda litt bedre men føler meg ikke het trygg viskt jeg skule gå på en stor sjøørret. 

Har testet mangt en knute og til flua har jeg stort sett brukt rappala knuten og Kreh Loop Knot de har vell kansje vært de som har vært best.

https://www.youtube.com/watch?v=iv1aNhz7btU

til svivler og andre ting sliter jeg enda mere til og finne noe som jeg er fotrolig med ikke noe gøy og være nervæs for at utstyret ikke holder mål når man har fisk på kroken. 

Denne knuten har jeg kansje lyktes best med så lenge den er gjort 100% rett https://www.youtube.com/watch?v=54N-K1fCw6w bruker jeg den nye inno duppen fra bombarda så bruker jeg denne knuten til inno sticken. 

Vet at fluorcarbon må knytes 100% riktig og at man må være forsiktig når man strammer til og huske og vøte knuten. 

Vilket fluorcarbon anbefaler dere og vilken tykkelse kan jeg bruke i havet eller vann til ørret og sjøørret? bruker nu 0.025 fra Soldarini etter mye leting på nettet sp skøyt websiden hemlingsløst av denne.  

Till vanlig ørret på rundt 0.5 til kiloet i vann vilken tykkelse vill dere anbefale der ? føler ikke at Egor sin 0.20 vill e holde en kilos fisk med den elendige bruddstryken på knuten. finnes det noe skikkelig knutesterk fluorcarbon  der ute eller må jeg vente noe når før vi får noe som fungerer skikkelig eller er det bare jeg som ikke gjør de rette knutene jeg har testet mange forskjellige. 

Håper vi kan starte en tråd om dette og deres erfaringer angående fluorcarbon sitt fiske alle sammen :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

8 svar på dette spørsmålet

Recommended Posts

• 0

Merkelig at du har så forskjellig oppfatning av Egor enn det jeg har . Jeg synes Egor er den med best og mest stabil knutestyrke jeg da !

Men jeg bruker da kun dobbel slukknute med den, rett og slett fordi den stoler jeg på og kan den i blinde. Det jeg har slitt litt med med fluorcarbon er at knute kan gli opp over tid så det er viktig å dra godt til. og kan også sikre med en bitteliten  dråpe lim hvis du fisker på storfisk.

dobbel_slukknute_262x144.jpg

Når det kommer til tykkelse så tenker jeg ikke så mye på fisken jeg skal fange , men heller hva jeg skal fiske med. Tørrfluer i vann fra 0,12 til 0,20 . i sjøen bruker jeg 0,15 til 0,20 på lopper og små reker under helt blanke klare forhold . I vind og bølger med streamer kan jeg være oppe i 0,33

Når det er sagt så prøver jeg å minimere bruk av fluorcarbon. Det er noe svineri i naturen siden det knapt råtner og prossessen med å lage det er vist ikke akkurat hyggelig den heller. Så jeg skal prøve å ikke kjøpe nye spoler når de jeg har er tomme....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0

hei og takk for respons :) ja Egorn er sikkert bra den men den jeg kjøpte i fjor på 0.205 var jeg ikke helt happy med,  Men mye kommer jo til og finne en knute som gjør at den fungerer skal teste litt med den dobble sluk knuten, men trudde helst at jeg måtte ha flua hengende løst i en liten løkke derfor jeg har brukt rappala knuten til fluefiske. tusen takk for svar :) med 0.25 soldarinien blei det bedre de holder bra bruddstyrke iforhold til mange andre merker på samme tykkelse

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0

Løkkeknute er sikkert fint hvis du skal ha ledig gange, men jeg har aldri sett en liten fisk oppføre seg sånn som fluer i løkke gjør. Bakdel med løkker er hvis ikke krokøyet er helt uten grad eller lim så kan det gnage litt og da får man merkelige brudd. 

Prøv slukknuten og ikke minst tren masse på den, da har du en solid knute med liten feilprosent

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0

skal fiske neste gang med din knute Lars fisker mye i sjlen med litt større fluer som pattegrisen og lignende vet ikke om det har noe og si med løkke eller ikke løkke , men skal teste dobbel sluk knute neste gang :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0

Litt banalt dette sikkert, men likevel. Hvorfor må man bruke fluorcarbon? Har aldri forstått hvorfor/hvordan den jevnt over skulle danke ut mono i vanlig praktisk fiske. Den er grisedyr og kappet sviner til naturen på helt annen måte enn en stump mono.

Mistenker at slikt gjerne får lang lagringstid hos salgsstedet, de gangene jeg har prøvd slikt er det nesten som den har morknet i knutene.

Og når man først har tatt seg fram til fiskestedet, så må da vel dobbel slukknute og kirurgknuten være nok mtp på innøvde knuter som tom kan bindes i mørket. Men kanskje gjør jeg disse tingene for enkelt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0
Guest Asbj.R.

Personlig styrer jeg helt unna fluorkarbon, mest av de samme grunnene som Svensvik oppgir.

For øvrig starter jeg hver ny sesong med å kaste alle gamle fortomsspoler fordi alder svekker all nylon over tid. Da er det også rimeligere å kast en halv rull mono, enn samme mengde fluorkarbon.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg