Hopp til innhold
AndyGreen

Snelle til GL LPXe 10' #8

Recommended Posts

Heisann!

Jeg har fått meg ei ny stang, og gleder meg som en unge til å jakte mellomstor laks i Finmark. 

Jeg trenger litt hjelp/tips ang. snelle til denne stanga. Det er en jungel der ute, og noen råd slår beina under de andre osv.

Jeg tenker rundt 2000,-, men kan godt gå opp hvis det man ikke får kvalitet til den prisen..

Hva bør jeg tenke på, og hvorfor?

mvh AG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Heisann og gratulerer med ei kjempestang som jeg virkelig liker og bruker veldig mye, senest nå i morges faktisk.

Selv bruker jeg for tiden ei Scierra XDP+ 7/9 som jeg liker veldig godt. Bred Spole gir god plass til tross for liten Dia. Bremsen er svært jevn og nøyaktig og justeringshjulet er lett å manøvrere pga. utforming og størrelse. Disse snellene kunne man få for under tusenlappen hos SF tidligere og det mener jeg var et røverkjøp kvalitetet tatt i betraktning.

Kan ellers sterkt anbefale Guideline 4 cast WF liner til denne stanga. Bruk ei #8 line fra GL og du har redskap som virkelig duger, også i sterkt vind.

Lykke til

Endret av Salaren
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Lamson sine sneller har topp bremsesystem og du får dem fra 1300kr. Veldig bra service i tillegg. Sendte inn ei av mine som manglet en skrue i snellefoten rett til USA. Den ble herjet med i saltvann og sjelden spylt i springen. Kostet meg 250kr i frakt og da var flere deler skiftet og full overhaling tatt.

http://salarsport.no/produkt/fluefiske/fluesneller/lamson-liquid-35

Guideline REM er en velkjent sliter til en billig penge, men litt liten plass til backing i #8. Men får nok plass til en del 0.17mm multi 

http://salarsport.no/produkt/fluefiske/fluesneller/guideline-reelmaster-la-68

De fleste sneller til under 1800-2000kr er av støpt gods. Litt tyngre enn aluminium, men til ei 10' stang går det fint. De er også litt mer utsatt for skader fra støt/slag.

Endret av ford prefect
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tusen takk for raske/flotte tips!

Jeg har vært litt rundt og sjekket, og vurderer og gå opp litt i pris og kanskje få noe som er dreid ut i aluminium. Med tips om både Lamson og Scierra, så har dissen vekket min interesse..

http://nfisk.no/fluesneller/waterworks-lamson/guru-ii#&variation=565974

http://www.skittfiske.no/avdelinger/fiskeutstyr/sneller/fluesneller/scierra/traxion/scierra-traxion-3-fly-reel-7-9-gunsmoke-168662-p0000194169

Uansett hvilken tråd jeg er inne på så nevnes Danielsson og Loop. Er dette noe man bør sjekke ut?

så lurer jeg også på viktigheten med hel ramme i snella. Hva er oddsen for å kile fast ei tynnere line i ei snelle uten? 

Når man skal bruke line #8, kjøper man da snelle 7-9 eller 8-10. Er det kun vekt og backingmengde som er vurderingen, eller gjør det noe med andre aspekter?

Salaren: hvilke type elv bruker du denne lina i? 

Blir noen spørsmål ja..

mvh AG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sneller er veldig mye smak og behag, altså hva den enkelte finner tiltalende. Så betyr pris en hel del for de fleste, og hvor mye man regner med å bruke snella. Med høyere antall brukstimer bør man være mer bevisst kvaliteten i noen funksjoner. Og så er det selvsagt myter, ikke minst myter! En av de seigeste mytene er at snella må komme fra en bestemt union, ellers er den ubrukbar.

For egen del stiller jeg to-tre særlige krav til sneller. De skal ha hel gavl (ramme), jeg er bra lei av sneller hvor selv mono skyteliner tyter ut over alt. Så skal de ha solide "eiker" slik at disse tåler at snella faller ned. Det skjer en sjelden gang selv for den forsiktigste, og da skal snella kunne plukkes ut av steinene uten annen skade enn riper som ikke har innvirkning på praktisk bruk. Ellers skal bremsen være vedlikeholdsfri (hvis man fisker på steder hvor hånd/fingre alene ikke er nok) og fungere feilfritt over år.

EDIT: Størrelse av snelle avhenger av hva og hvor mye man ønsker å surre på den. Generelt tar en helline mer plass enn en (tynn) skyteline og en skyteklump, og tykk bakline spiser plass. Med dagens muligheter for tynn og sterk bakline, vil man kunne bruke noe mindre sneller enn det som var for noen år tilbake. Les hva produsenten oppgir om dette.

Endret av svensvik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Uansett hvilken tråd jeg er inne på så nevnes Danielsson og Loop. Er dette noe man bør sjekke ut?

mvh AG

Ja, dvs du skal sjekke ut Danielsson . De selger snellene fra egen nettbutikk og har rabatt nå så L5W 6nine kommer pent ut i pris.

Varer evig og har alt du trenger.

http://danielsson-flyreels.se/flyreels/l5w-serien/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ikke 8twelve?

For stor til en enhånds-stang til vanlig fiske i Norge. Mener jeg, men jeg bruker mindre sneller på korte to-hånds kl 8. Så da. Enhånds-ekspertene må skrive fasiten.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

For stor til en enhånds-stang til vanlig fiske i Norge. Mener jeg, men jeg bruker mindre sneller på korte to-hånds kl 8. Så da. Enhånds-ekspertene må skrive fasiten.

Har nå bestilt L5W 6nine, siden flere har anbefalt dette. Tusen takk for feedback. Gleder meg!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Heisann og gratulerer med ei kjempestang som jeg virkelig liker og bruker veldig mye, senest nå i morges faktisk.

Selv bruker jeg for tiden ei Scierra XDP+ 7/9 som jeg liker veldig godt. Bred Spole gir god plass til tross for liten Dia. Bremsen er svært jevn og nøyaktig og justeringshjulet er lett å manøvrere pga. utforming og størrelse. Disse snellene kunne man få for under tusenlappen hos SF tidligere og det mener jeg var et røverkjøp kvalitetet tatt i betraktning.

Kan ellers sterkt anbefale Guideline 4 cast WF liner til denne stanga. Bruk ei #8 line fra GL og du har redskap som virkelig duger, også i sterkt vind.

Lykke til

Morro!

Har nå kjøpt ei Danielsson snelle, men lurer på å gå for GL WF line. hvilke flyt/synk har du erfaring med?

Mvh

Andreas 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

2100,- for Danielsson L5W 6nine.. Det er vel ikke gæli??!

Knallpris og det er ei snelle som holder. Eneste vedlikehold som trengs er å legge på litt fett bak bremserattet hvert tredje år. Min som jeg har hatt lengst(15 år) ser ut som ett takras men virker tekniskt perfekt enda !

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Morro!

Har nå kjøpt ei Danielsson snelle, men lurer på å gå for GL WF line. hvilke flyt/synk har du erfaring med?

Mvh

Andreas 

Hei igjen

Selv har jeg en ren flyg og en flyt/synk3 av Gl 4cast. Klassifiseringen passer helt overens med stangens klassifisering. Og jeg er en som liker å kjenne linevekten  når man kaster.

Endret av Salaren
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg