Hopp til innhold
Danstein

Finnmark 2016, Ørret/Røye

Recommended Posts

Hei Medfiskere :)

Planlegger en tur til Finnmark nå i sommer, på jakt etter ørret/røye. Har en elv jeg har hatt som "favoritt" de siste to årene, men fisken er ikke spes stor: ørret på rundt 5-6 hekto, 
og tenkte derfor å prøve å finne en plass med litt størrelse på fisken (kan tipse om denne elva i PM hvis noen ønsker).
Tenker å prøve meg mot sennalandet/skaidi, evt. Laksefjordvidda. Dog, laksefjordvidda ryktes å være tilnærmet rasert av folk, søppel, campingvogner og lokale med
ATV og tilhengere fulle av garn. Så det fristet ikke akkurat.. 
Jeg tenker ikke noe ekspedisjon: kjører opp til finnmark, og tenker å sove i bilen og bruke denne som "basecamp" og utgangspunkt for dagsturer (Blir kun flue og C&R).
Jeg vet at man holder sine "go`plasser" hemmelig, full respekt for det: Men er det noen som har noen tips eller hint om plasser verdt å besøke, der man ikke må stå i kø for å fiske, og der ikke noen grådige idi*ter har vært å tømt elva/vannet for fisk?

Mvh
Dan :)

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Hei! Tenker meg også til finnmark i juli/august på ørretjakt, hadde tenkt Laksefjordvidda, men ble litt skeptisk etter å ha lest det du skrev. Når er det forresten minst mygg på vidda? 

Følger denne og håper også på svar :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kyst-Finnmark er ingen dårlig ide. Ulempen er at været er mer ustabilt, mer vind (mindre mygg) og kaldere. 

Fordelen er at du får fiske i fred. Fiska selv 10-15 år i ulike vann langs kysten av Øst-Finnmark og har tilsammen møtt 1 person! på alle de åra når jeg har gått mer enn 2 km fra bilvei. Langs kysten er det mest fokus på havfiske eller laksen i elvene. Fiske i vann foregår stort sett på isen på våren når scooterløypene er åpne. Kan sånn i farten ikke huske å ha fiska i vann som ikke har kilosfisk i seg, selv om kvaliteten varierer stort. Så feks Nordkinn-halvøya, Varangerhalvøya er gode områder som gir deg noen tusen vann å velge blant.  Trenger heller ikke å gå i timesvis for å være alene. Holder med at bilen er ute av syne, så er du stort sett alene. 

Lite med elver som huser stor ørret/røye, men de finnes også hvis man leiter. 

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takker for svar :) Blir nok en tur til de områdene også. Etter å ha fordypet meg i det meste av kart som finnes på nettet, har jeg også funnet meg et fint knippe elver som tenkes å prøves ut imellom Kautokeino-Alta-Porsanger-Tana ++ : Litt "etterforskning" viser også at noen av disse huser grov ørret og røye (Eller HAR huset dette, uvisst nå pga. diverse TV-serier etc...) 
De siste årene har jeg fisket rundt Karasjok og i sideelvene til Anarjohka, men harren har fått alt for godt fotfeste der, og etter en stund med fisking er den bare til plage, 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ang. Laksefjordvidda, så stemmer det nok at det til tider kan være noe overbefolket, men da gjelder det å unngå disse områdene. Det finnes mange perler på denne vidda, der det er lite folk, men man må være villig til å gå endel km. Det er spesielt etter 20. juli at det blir folk, for da åpner anleggsveien fra Adamsfjord.

Endret av oyvindpe
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Støtter de tidligere innleggene, men vil kommentere at om du kjører inn anleggsveien fra Adamsfjord (etter 20. juli), så er du i et kjerneområde. 4-hjulingene med tilhenger og båt (garnfiskerne) ligger stort sett ved veien langs de store vannene (Store Måsevann og de neste to). Hvis du tar deg det lille bryderiet med å gå videre fra disse vannene, uansett side, vil du finne flere gode fiskevann med lite folk innenfor en relativt kort gangavstand. Husk kart.

Ellers er forslaget om Nordkinnhalvøya verdt å overveie. Etter Hopseidet har du vel 500 vann å velge i, og på fjellet før eidet ligger Reinoksevannet like ved riksveien. Det huser fin bestand av røye og ørret. Som nevnt av andre her; vær obs på værskifte, spesielt på Nordkinn. Nærmeste nabo nordover er Nordpolen.

Endret av Asbj.R.
  • Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja, så en snutt på youtube fra åpningen av anleggsveien: Trekkspill og nærmest bygdefest, og bobiler med to-tre båter på henger.. Skjemmes virkelig over menneskeheten når jeg ser sånt. Har en kompis som var på Laksefjordvidda i fjor, og de hadde gått noen timer og km innover, men fant likevel tau og garnrester ved flere vann. Mulig de bare var uheldig, men ikke noe er mer kjipt enn å traske en hel dag for så å finne ut at her har garnidiotene vært og tømt vannet, eller har slått opp ATV-leir der..
Nordkinnhalvøya høres spennende ut, og har også siklet litt på ifjordfjellet, selv om dette området muligens er like herjet som nabovidda i sør.

Endret av Danstein

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvorfor skjemmes ? om folk liker det harry så er det jo greit sålenge veien ligger der og blir åpnet hvert eneste år. Tenker man litt anderledes så kan du ta med en sykkel 10-15 dager FØR bommen åpnes så har du hele området nesten aleine.

Forøvrig så er det med tomme vann av garn også en myte, blir alltid fisk igjen og de blir store og feite siden de får masse mat.

Nordkinn, Sværholt og Varangerhalvøya er er plasser med mye mindre press på fisket , men også av en grunn. Været er som nevnt før her jævla ustabilt, dvs stort sett stabilt ræva :biggrin: . Men kommer du på rett tid så er det Fantastisk. Jeg reiser i disse traktene hvert år.

Bare ett eksempel på temp, Veidnes utpå Sværholthalvøya 4 grader, tåke og sur vind fra nordvest. To timer kjøring sør til Lakselv og tempen stiger til 13-14 grader med en gang.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Joda, men når +100 stk står i kø under bomåpningen, og har en haug båter med seg, så er det rett og slett grådighetskulturen som blomstrer. Og jeg har ingen tro for at slike folk tenker på bærekraftig beskatning: De er heller interessert i å fylle fryseren sin. Men: sykkelen blir med i år, siden man da kan dekke et større område uten å rasere naturen :) 
Ja, været på kysten er som regel mer ustabilt enn innlandet, men det må man regne med. Spørsmålet er da hvordan fisken reagere på dette: Mer bitevillig ved værskifte, mer aktiv og vakende i finvær eller ligger den å sturer på bunnen når det er dårlig vær?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det kommer jo an på så mye. I de åpne områdene på de nevnte stedene er 15 sekundmeter vind ikke uvanlig på alle retninger fra vest til Nordøst og da blir det generelt lite fluefiske . Røya går gjerne i dvale , hvertfall de store jeg vil ha. Ørret kan man klare lure i blant

Fisker du elv, så er det jo flere døgnfluer som reagerer positivt regn feks, så da kan drittvær uten mye vind gi bra action. Men generell regel er finvær er gull

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takker, Lars: ja, man er prisgitt forholdene, men det er også det som gjør det så spennende. Det lureste er nok å bare dra oppover og følge med værmeldingen, selv om værmelding her i Nord-Norge er lotto :) Nå har jo de vise menn & kvinner på "met`n" spådd en kanonsommer her i Nord: Men man tror det ikke før man får se det :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Spennende som fy ja , men bare husk å ha nok tid. Pers værfast på en av de nevnte halvøyer er litt over 6 døgn. Da hadde vi konstant mellom 1-5 grader, hard nordavind og regn. Alt i lavvo var fuktig. Men når det snudde fant vi vakende fisk i en liten elvestubb mellom to vann og landet 10 ørret over kiloen på noen timer. Sjelden føltes mere fortjent:smile:

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja, været er stabilt elendig... som regel. Men dukker opp godperioder innimellom. I tillegg løyer det som regel på kveldene/natta, så da gjelder det å holde seg våken og heller sove på dagtid. Ellers går det fint å fiske i vind. Se etter lune viker eller vann som ligger litt ned i terrenget så får du masse muligheter for tørrfluefiske. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg