Hopp til innhold
  • 0
tegen

Vinden blåser

Spørsmål

Sitter ved sjøkanten med sjøørret-flue på 5er-stanga, er så fiskeklein at jeg fisker uansett forhold for tiden men akkurat nå så blåser det såppas mye (5ms) at jeg ikke kan kaste. Hvor går grensa hos dere? Har dere noen teknikker på vindfulle dager? noe det er utrolig mye av i Nord-Trøndelag der jeg sitter! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

7 svar på dette spørsmålet

Recommended Posts

• 1

Det er jo her åtterstanga kommer inn. Og siden det oftest blåser når jeg fisker i sjøen så blir åtterstanga absolutt mest brukt. Guideline WF liner med 20 grams klumpdel suger ut til sølvfiskene okken som..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0

Det er jo her åtterstanga kommer inn. Og siden det oftest blåser når jeg fisker i sjøen så blir åtterstanga absolutt mest brukt. Guideline WF liner med 20 grams klumpdel suger ut til sølvfiskene okken som..

Har ikke råd til nok stenger for å tilpasse meg all slags fiske desverre ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0

Noen tips:

* Gå opp en klasse på lina, evt bruk fluer som ikke har så stor luftmotstand.

* Se om fortommen din ikke er for lang og dermed ikke slår over "hardt" nok. Det samme gjelder fronttaperingen på lina, bør være kort. Mao ikke bruk en tørrflueline!

* Ved sterk sidevind, alltid ha vinden mot dobbeltrekkhånda. Kast bakvendt om nødvendig, altså snu deg med ryggen mot sjøen og kast.

* Funker ikke dette, bytt stang til en klasse tyngre eller to! 5'er stenger er for dager med veldig lite vind, til og med en 6'er kan bli problematisk i litt vind.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0

Noen tips:

* Gå opp en klasse på lina, evt bruk fluer som ikke har så stor luftmotstand.

* Se om fortommen din ikke er for lang og dermed ikke slår over "hardt" nok. Det samme gjelder fronttaperingen på lina, bør være kort. Mao ikke bruk en tørrflueline!

* Ved sterk sidevind, alltid ha vinden mot dobbeltrekkhånda. Kast bakvendt om nødvendig, altså snu deg med ryggen mot sjøen og kast.

* Funker ikke dette, bytt stang til en klasse tyngre eller to! 5'er stenger er for dager med veldig lite vind, til og med en 6'er kan bli problematisk i litt vind.

Tusen takk for tips! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg