Hopp til innhold
Blue Zulu

Bly og mark

Recommended Posts

I disse miljøtider er det forbudt å bruke bly til avbalansering til bilfelger. Norske laksefiskere legger igjen tonn av bly i norske elver--- hvorfor er dette lov ..??

Fluefiskere må desinfisere alt av utstyr dette er OK, men hvordan desinfiserer en meitemark og bly-- jeg bare undrer meg litt,,,,,,

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Godt spørsmål. Bly er jo faste greier og kan vel som vanlige sluker dyppes i kloroppløsningen uten nevneverdige problemer. Når det gjelder meitemark så antar jeg at man rett og slett må ta en og en mark ut og dyppe disse i kloroppløsningen, og det samme gjelder vel jorden man har i meitemarkbeholderen også.

Når det er sagt så er det vel ikke usansynlig at meitemarkene som blir til overs etter en fiskehelg gjerne slippes ut i naturen igjen der man fisker. Har man da f.eks spadd meitemark i sin egen hage i Oslo for så å ta disse med til Trøndelag og fiske med marken der så er det nok ikke usansynlig at dette kan være en grei måte å spre egg av brunsnegler og andre organismer på når man hiver mark og jord timesvis fra der man gravde opp mark og jord.

Klart det du her nevner kan ha uønsket potensiale. Temaet burde absolutt addreseres til rette instans. Kan det være mattilsynet mon tro..?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

I disse miljøtider er det forbudt å bruke bly til avbalansering til bilfelger. Norske laksefiskere legger igjen tonn av bly i norske elver--- hvorfor er dette lov ..??

Fluefiskere må desinfisere alt av utstyr dette er OK, men hvordan desinfiserer en meitemark og bly-- jeg bare undrer meg litt,,,,,,

Syntes problemstillingen du reiser er nærmest håpløs å forholde seg til på en seriøs måte! 

Bly er en ting, men smittsomme parasitter med mer tenker jeg har en direkte og mer konsekvent effekt på den aktiviteten vi utøver. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg