Hopp til innhold
guru33

Helaksjons stenger og tyngre stenger en ny trend ?

Recommended Posts

Hvorfor velger nå endel fluefiskere å gå tilbake til de mer tyngre og tregere stengene.Hadde for en del år siden en fremtung LTS X1 15,6  som måtte balaseres med en tung snelle som min dårlige rygg ikke likte.Har prøvd Lts Across.,explosive,CND. Men har ikke blitt kompis med noen av dem, de virker alle framtunge,og de minner meg for mye på de tidligere helaksjons stengene som vi slet med på slutten av 70 og 80 tallet som var tunge som bly og var noen skikkelige slaskerayer.Men nå så går jeg og koser meg med mine TCX,er og en Method samt en Loop Cross s1 uten å bli sliten i kroppen etter noen timers fiske.Nå er det for mitt vedkommende om å gjøre å bruke lette sneller og stenger for jeg orker ikke å gå å fiske lenger med disse blytunge greiene.Kanskje det har med alderen å gjøre. 

Endret av guru33

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder
  • [[Template core/front/sharelinks/email is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Fisker du fortsatt med "min" cross s1 12'? Selger du den tilbake ellers? :) Sent fra min SM-T715 via Tapatalk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • [[Template core/front/sharelinks/email is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Ja jeg fisker forsatt med den, den fungerer kjempefint. Med Rio sin short versitip #8 så går det så det suser,Meget lett å gå med den stanga.Jeg bruker en  Nautilus CCF 12 snelle på den.

Endret av guru33

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Scott s4 958 dekker mitt behov for lett fiske. Fungerer når det ikke blåser fra feil retning:) Sent fra min SM-T715 via Tapatalk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg syntes jeg så at du skulle selge en Scott her på forumet for ikke så lenge siden  ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har solgt en scott s4s 9' #6 for ikke lenge siden Sent fra min SM-T715 via Tapatalk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hallais guru33. Jeg skal prøve å gi deg et svar på spm etter mitt syn. 
Det har skjedd ekstremt mye på stang utvikling og teknologi spør du meg. Selv om stengene fortsatt er topptunge og dype, som de gamle slaskerajan som du nevner så er det ekstremt stor forskjell på det som skjer mellom A og B. Altså fra du spenner stanga til full avspenning. De stengene jeg kjenner idag som topptunge og dype er langt ifra trege. De har en ekstremt rask aksjon faktisk.  Du nevner lts X1 15,6, nå var vell ikke dette den beste stanga lts har laga. Ujevn i aksjon og vanskelig stang. 
Årsaken til at endel stenger blir topptunge er rett og slett for å få laget en stram nokk tupp til at den skal stå imot å ikke knele ved belastning. Det er eneste måten å få kommet i kontakt med bunndelen og spent den opp maksimalt. Blir tuppen for slapp, vil du aldri få sotte bunndelen i maksimalt spenn uansett hvordan aksjonen videre ned i stanga er. En stram tupp vil også gjøre jobben med å trekke opp tynge synkeliner natt og dag enklere. Her har jeg merket den største forskjellen på stenger som er topptunge og stenger som er bra balansert men likevell har en stram tupp (flat aksjon), at de topptunge stengerne fremdeles er hakket vassere til å løfte lina opp av vannet med.
Nå har det kommet noen stenger de siste årene som er meget bra balansert, lette i tuppen, men som likevell har en stram tupp som gjør at du virkelig aktivere bunndelen. Men som sakt tidligere, når det kommer til nyanser og det å trekke opp tunge synkeliner av vannet er fortsatt de stengerne jeg kjenner til som topptunge fremdeles hakket vassere til det bruket og de stengene jeg foretrekker any day of the week til tungt synkelinefiske. 
Nå er det kanskje noen som stusser over fokuset mitt på å trekke lina opp av vannet. Men om vi skal bruke stengerne til fiske, er det helt avgjørende for et effektiv og lett fiske at man får lina opp av vannet så tidlig som mulig i innkastet. 

Håper dette ga noe mere forklaring på spm ditt. Det som er viktig å påpeke at her snakker jeg utelukkende om spey kasting. Når det kommer til overhode er det helt andre kriterier som er viktig. Da er balanse og lette stenger (i tuppen) helt avgjørende. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hallais guru33. Jeg skal prøve å gi deg et svar på spm etter mitt syn. 
Her har jeg merket den største forskjellen på stenger som er topptunge og stenger som er bra balansert men likevell har en stram tupp (flat aksjon), at de topptunge stengerne fremdeles er hakket vassere til å løfte lina opp av vannet med.
Nå har det kommet noen stenger de siste årene som er meget bra balansert, lette i tuppen, men som likevell har en stram tupp som gjør at du virkelig aktivere bunndelen. Men som sakt tidligere, når det kommer til nyanser og det å trekke opp tunge synkeliner av vannet er fortsatt de stengerne jeg kjenner til som topptunge fremdeles hakket vassere til det bruket og de stengene jeg foretrekker any day of the week til tungt synkelinefiske.

Leste dette med interesse, for også jeg spekulerer over grunnen(e) for de mange toppstive og "progressive" stengene som finnes nå. (Skrev vel et innlegg om akkurat det i dette forumet for en del tid tilbake).

Falt likevel noe av når dette kobles mot opptrekk av synkeliner. Snart starter sesongen rundt her, og iflg værmelding, snømengde mv blir det rikelig vann i oppstarten. Dermed er synkeliner (gjerne s7) aktuelle. Jeg trekker aldri en tung synkeline ut av vannet til direkte bakkast, slikt vil oftest være direkte umulig. Jeg løfter lina først med et rullekast, for så å gjøre bak- eller innkastet.

Jeg ser at det på slike stenger er greit å sette på en 45 - 50 grams line. Dermed blir det gjerne enkelt å spenne opp stanga og få til lange kast, gjerne tidlig i innlæringen. Jeg har ingen dokumentasjon på at dette er bakgrunnen for å rulle slike stenger, men andre har kanskje meninger rundt tankene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er akkurat der nøkkelen til et enkelt og effektivt fiske, og ikke minst hyggelig kaste opplevelse ligger svensvik. Stenger med stram tupp (veldig ofte topptunge) trekker du lina rett opp av vannet med. De stengene jeg bruker som helt klart er betegnet som topptunge av mange bruker jeg aldri rullekast eller noe finurlig for å få løftet lina. Her spiller selvsagt litt tekniske ting også inn, men slikt kan man ha i øvingsbanken. I gamle dager husker jeg vi alltid pleide rulle og styre for å få lina opp av vannet, her spiller selvfølgelig snøre utvikling også inn. Med graderte snører mot gamledagers enkle og doble har såklart gjort akkurat løftet enklere. Men om jeg idag går en runde med de stengern jeg rulla å herja med før så må jeg nokk gjøre akkurat det samme idag. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg kan egentlig ikke forstå hva du mener med at topptunge stenger løfter enklere snøret ut av vannet.En helaksjonstang har etter min erfaring my mer problem å dra lina ut av vannet uten å rulle den opp først.Nå kjøper ikke jeg stenger etter de kriteriene,og jeg kan ikke skjønne at disse stengene skal kaste noe lengre enn mine Sage stenger heller.Jeg liker å gå med noe lett og spenstig utstyr, Men med disse såkalte helaksjon stengene får jeg ikke noen god følelse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg skal prøve forklare i ord hva jeg mener guru33. 
Disse stengerne jeg betegner som topptunge er stenger som har det vi kaller en flat aksjon, dvs en stram tupp. De jobber dypt grunnet tuppen som er så strammet opp at bunndelen tvinges i spenn som sakt tidligere og ikke fordi at bunndelen er bløt. De er nokk til en viss grad litt mykere nedover i ledd 3 på stanga, men dette vil jeg tru er marginalt. Det betyr at å kalle disse for helaksjon stenger blir noe feil, om man sammenligner med den gamle helaksjon stanga. Som er bløt hele veien nærmest. 

En stang med mere type progressiv aksjon, dvs en stang der bunnen er kraftig bygd og stanga blir gradvis bløtere utover mot tuppen. Her detter vi inn i halvaksjon/ toppaksjon stenger. Disse stengene gir ofte en unik snørekontroll, du har god kontakt med lina såfremst tuppen er noenlunde stram. Slike stenger vil jeg ha spessielt til overhodekasting og da long belly snører. 

Det som skjer i løftet og som skiller disse 2 stengerne er at idet du starter innkastet vil den "topptunge" stanga aktivere bunndelen umiddelbart. Tuppen gir ikke etter, bunndelen blir aktivert umiddelbart der du har lifting power å lina kommer i skuddet. 
Den progressive stanga med kraftig bunndel og moderat tupp vil tuppen knele idet du starter innkastet, og lina kommer ikke før du får kontakt med bunndelen. Dvs etter du starter innkastet vil tuppen knele og du vil måtte bruke halve innkastet på å komme kontakt med bunnen. Da begynner det bli fryktelig dårlig tid til å gjennomføre et speykast, og etter min erfaring må man derfor ofte gjøre rullekast osv med slike stenger på tunge synkeliner. 

PS. når jeg sier topptunge stenger, så mener jeg disse stengene med kraftig tupp som ofte blir topptunge. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg