Hopp til innhold
Audun Sandvik

Erfaring fra kjøp av fluer på nett

Recommended Posts

Gode priser i den butikken, men uvisst når det gjelder kvalitet.

Håper noen bestiller og skriver inn her om erfaringer. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Jeg synes en del av fluene ser helt ok ut. Har ikke erfaring fra akkurat denne butikken dessverre. Så veldig rimelig ut. Spesielt så jeg på laksetuber som messing Phatagorva (19,-). Det som da slår meg er at dette (i norsk sammenheng) knapt dekker materialene...

Da ringer det en liten (!) alarmklokke hos meg. Tipper det er produsert i et såkalt "lavkostland"? Hvis så er tilfelle kan man jo gå en runde med seg selv og spørre seg om produksjonen foregår under ok arbeidsmessige forhold. Godt mulig det er tilfelle med disse fluene og at det er mulig å produsere dem så billig (fra litt over 4 kr) at de kan gå ut i butikk til den prisen.

Når det er sagt så er jo prisen på fluebinderkroker og andre materialer (i Norge) svært høy, hvilket gjør det litt vanskelig for utenforstående å sammenligne eller si hva som er reelle produksjonskostnader pr flue...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kjøpte noen tørrfluer, for noen år siden, og syntes at kvaliteten var variabel. Spesielt på små mygg(str.18 og 20), så syntes jeg at det var for mye og for langt "hackel". Fisker mye i stille vann, og da vil jeg ha fluer som er sparsomt dresset, men det er nå min mening,

De fluene som haddde "normal" størrelse(12,14 og 16) var ganske bra, og fisket helt ok, etter en liten justering med klipperen.

Det er helt sikkert de som liker at fluene har ganske mye bust, og for de som fisker i elv, så er nok fluene helt fine.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Gode priser i den butikken, men uvisst når det gjelder kvalitet.

Håper noen bestiller og skriver inn her om erfaringer. :)

Har bestilt noen fluer der i fra. Leveringen kom i dag, det tok nesten en måne.

Kvaliteten er meget bra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg kan si av egen erfaring at produksjonskostnader av kvalitetsfluer (beste materialer) neppe koster særlig under 20kr (treble og tuber) i produksjonskostnad. Kvalitet koster og det settes da også ofte krav til et maksimum antall fluer i timen en fluebinder kan produsere - for å holde kvaliteten høy. Også normalt stor forskjell på fluer bundet i f.eks Kenya og Thailand.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg