Hopp til innhold
Guest Asbj.R.

Ny kasteteknikk

Recommended Posts

Guest Asbj.R.

Sist helg i fjæra lærte jeg meg en ny kasteteknikk med enhandsen.

Under lett vind fra øst, fortsatt litt rusten i teknikken etter vinteren, med sola i ryggen, bikkja liggende i graset og nisa svømmende ute i fjorden, fikk jeg til et kast der det ble dannet en perfekt 8-tallsknute på fortommen. Det har jeg aldri klart før. :))

Jeg sliter fremdeles med å se noen direkte nytteverdi av teknikken, men som en kuriositet var det interessant.

Endret av Asbj.R.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Fantastisk Asbjørn.

Som tidligere sjømann, dog av den tekniske arten så lærte jeg på seige seine kvelder etter noe begersving å knytte knuter samt å spleise på ekte sjømmannsvis av en gammel svært dyktig båtsmann. Ikke fordi det hadde noen nytteverdi i mitt fag men rett og slett av egen interesse så har jeg alltid fattet interesse for fint tau og knuteverk samt stor respekt for de som kan faget med å håndtere tau og trosser. Og da en av disse kveldene var over og kanskje tilogmed var gått over i de lyse timer så husker jeg båtsmann fortelle at mesteparten av alle knutene han hadde vist meg faktisk var blitt til etter uhell men at kloke hoder hadde merket seg nytteverdien og på den måten delt knutene videre i generasjoner. Det finnes derfor helt sikkert knuter derute som ennå ikke er oppfunnet og det er ikke umulig at nettopp en fluefisker kan være den som kan finne opp den neste fenomenale knuten. Stå pa :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

fikk jeg til et kast der det ble dannet en perfekt 8-tallsknute på fortommen.

Har du en steg-til-steg instruksjonsvideo til dette kastet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest Asbj.R.

Har du en steg-til-steg instruksjonsvideo til dette kastet?

Dessverre Svensvik, dette var en øyeblikksopplevelse som ikke ble foreviget.

I ettertid har jeg prøvd å analysere bevegelsene som førte til denne kuriositeten, men klarer liksom ikke helt å gjenskape dette. Muligens var et økende trykk på blæra, og derfor en unormal beinstilling, medvirkende til resultatet. Helt sikker kan man dog ikke være. I prinsippet har nok stangbevegelsene ikke vært helt etter læreboka. Men for så vidt, det er de vel aldri så tidlig i sesongen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg