nooby 0 Rapporter innlegg Skrevet april 21, 2016 hei jeg er en nybegynner på fluefiske men har øvd mye kasteteknikk å har fisket noe tidligere jeg bruker klasse 5, jeg skal fiske i stille vann i østmarka: lutvann (kano), nøklevann (båt) mariholtpytten, hauktjern å putttjernja egentlig alle vann i området som tilater fluefiske (noen tips) i nærheten av helsfyr ??.. blir vel neppe fisk over kiloen...så det jeg lurer på er:hvordan fortom bør jeg bruke ? å hvordan fluer som fungerer ? skal fiske fra mai og utover sesongen å har dere noen tips til hvor jeg bør kjøpe dette ? Mvh Fredrik Siter Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på sosiale medier/andre steder
Hermansen 31 Rapporter innlegg Skrevet april 21, 2016 Fortom for dette, da ville jeg kjøpt en 12 fot ferdig tapert fortom med 0,18 spiss og satt på en 0,15 spiss på dette (ca en meter) det er iallfall mitt basisoppsett. Muligens du må ha 0,12 også, men stort sett fungerer 0,15. Ikke ofte jeg går under det iallfall.Av fluer ville jeg hatt maur, døgnfluer (brune krok 12-16), streaking caddis (gjerne svart da denne kan imitere veldig mye snodigheter). Litt brune klekkere, og ikke minst en noen mygg. Palmermygg er vel greit å bruke, og litt forskjellige varianter.Antar du bor i nærheten av Oslo, da hadde jeg tatt turen innom Nordisk Fluefiske (lysaker?), Gero eller Jarle og Bjørnar på lillestrøm. De vil hjelpe deg med fluevalg også. Siter Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på sosiale medier/andre steder
nooby 0 Rapporter innlegg Skrevet april 21, 2016 mange takk hermansen... ja bor på helsfyr i oslo.. jeg har undersøkt en del på nett men det blir litt fort for mye av det gode.. tenkte å bestille fra nettbutikk så da stoler jeg på deg =)andre som har tips til noen andre fluer ?? Siter Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på sosiale medier/andre steder
Mr. Bean 14 Rapporter innlegg Skrevet april 22, 2016 Når det gjelder fisketips vil jeg nok anbefale deg sidene til OFA. http://ofa.no/ Der finner du også et eget forum som er mer rettet mot Østmarka og områdene rundt Oslo. Kan også anbefale deg å skaffe Fiskekartboka! http://ofa.no/Nettbutikk/tabid/91/ProdID/3/Kartbok.aspx Siter Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på sosiale medier/andre steder