Hopp til innhold
  • 0
trønderfiskern

hackle til laksefluer

Spørsmål

hei, har bundet masse ørretfluer, og har nå tenkt å begynne på laksefluene, forstår at dette er en helt ny verden og trenger derfor litt hjelp.  har tenkt å binde 

Rotenon

Redbut

Bluecharm

Allys shrimp.

har kjøpt metz softhackle, sånne poser med fjær, er dette riktig type hackle for slike fluer? hvis noen har tips til fluer for smålakselver i trøndelag så tar jeg gjerne  i mot det også? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

4 svar på dette spørsmålet

Recommended Posts

• 0

Dreier seg veldig mye om "trua," dette. Og også litt om slankere eller fyldigere fluer.

Min egen "tru" går ut på å velge hackle etter fart på vannet og strømstyrke. Blir litt samme tankegang som når en velger ekorn eller noe bløtt hår til vingen. Så jeg holder meg til hanehackle når jeg vet fluene skal uti stri og hard strøm, og høne når vannet er moderat. Det siste er vel vanligst i relativt sett flate Trøndelag. Så da går jo også softhackle, bare man ikke baller på for mye.

For jeg foretrekker også lite dressede/slanke fluer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0

fisker vell for det meste der det er relativt lite strøm,fart i elva. har prøvd å hackle litt akkurat nå , og det første jeg legger merke til er at hackle er så jævla langt, værtfall for dobbelkrok i str 10, har du nå hackle som du anbefaler for små fluer? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0

Lite egnede størrelser på hacklene er et vanlig problem med å kjøpe i poser, så jeg bruker nakker og tar mer eller mindre passende hackle oppe eller nedover. Men mener å ha sett poser merket med størrelser(?). Kanskje andre kan bidra med å opplyse slikt og ellers også ha gode forslag til fluer?

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0

Helt enig med Svensvik her. Soft-hackle i poser er etter min erfaring mye skrap for pengene. Har testet forskjellige leverandører (Metz og Future Fly) og er ennå ikke fornøyd. Det har å gjøre både med størrelse og kvalitet. En god del av hacklene inneholder mest marabou-lignende skrot og noe hackle som egentlig har mest til felles med schlappen-fjær. Min erfaring er at det er veldig få små soft-hackle i disse posene. I hvert fall i forhold til 10'er kroker. Passer nok mye bedre til tuber.

Et tips hvis du kjøper soft-hackles som vil spare deg for mye irritasjon: Ta med posen utendørs når det er vindstille. Ta ut alle fjærene og stripp bort alt du ikke skal ha. Se hva du sitter igjen med, og sorter evt. på størrelser. Da slipper du den evinnelige jobben med å dra ut 50 fjær av posen og rote til hele bindebordet med marabou for hver flue du skal binde...

Jeg har selv gått for god kvalitet høne- eller hanenakker (f.eks Whiting american hen cape har stort spenn på størrelser, mens Whiting hen cape nok passer best for de minste fluene). Da får man et meget godt utvalg av flotte fjær. Koster litt men så har man da alltid hackles for hånden og har tipp-topp kvalitet med tynn hacklestamme (viktig). Det finnes også rimelige kinesiske hanenakker som har bra hackles. En utfordring kan være at hackle-stammen er litt grov, som gjør at det "bygger" litt mye. 

Det optimale er å kunne gå inn i utstyrsbutikken og inspisere nakkene for å sikre at du får det du trenger :-) Se etter størrelser på hacklene, kvaliteten på dem og tykkelse på hacklestammene. Og ikke minst fargen :-)   

Del dette innlegget

Lenke til innlegg