Hopp til innhold
svensvik

Liner til Sage ONE

Recommended Posts

Dette har vært tema tidligere, men tid har gått og flere erfaringer er sanket.

Jeg har en custom made 14 fots Sage ONE som jeg knapt har brukt. Den har vært med på tur noen ganger, men aldri ute av bilen. Årsaken er at jeg liksom ikke finner ut av denne stangen med en gang, og når jeg har flere veltilpassede individer å gripe til så blir det bare slik.

Her er selvsagt mange muligheter til innfallsvinkel, men nøyer meg i denne runden (kanskje blir det flere) å høre om hvilke liner dere bruker til denne stanga, gjerne typenavn, lengder og vekter?

Kanskje må den bare overleveres til en forbedringsanstalt, men inntil videre gjør jeg et nytt forsøk på å ta den i bruk til sommeren. Den er da veldig pen å se på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Jeg kjenner en som har denne stanga ,Men den er fabrikkbygd og han bruker Guideline sine Compact liner på 34gr med et godt resultat.

Guideline Compact på 34gr har jeg også brukt på min TCX 14 foter og disse linene fungerer meget bra på den også

Du får kjøpe deg en Nextcast Steelhead Finder Zone FI     http://www.speypages.com/speyclave/54-tackle/250353-report-nextcast-steelhead-finder-zone-fi-under-fishing-conditions.html  

Jeg bestilt meg en klump fra Nordisk i går til min Sage TCX 14 fot i 600 grains ,kanskje den 575 grains = 37,2 gram klumpen vil passe godt til den stanga.

http://www.nextcastproducts.com/products/zone

https://www.facebook.com/Nextcast-Products-239386099534256/

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg kjenner en som har denne stanga ,Men den er fabrikkbygd og han bruker Guideline sine Compact liner på 34gr med et godt resultat.

Takker, guru33. Da må jeg faktisk begynne forfra. Så langt er jeg foret med at 38 gram er gull på denne stanga. Så langt ikke slik for meg. Kanskje må jeg prøve nedover!

Det er meldt vår til uka, så da blir det ny testing.

Kommer på at jeg hadde en Hardy angel før. Fikk ikke til den heller og ga den bort. Ligner litt på hverandre disse to stengene, i mitt hode.

Endret av svensvik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er ikke betegnelsen for stanga 9140-4?  Altså klasse 9, 14 fot og fire deler.  Ut ifra mitt ståsted er dette stang for 30-34 gram snørevekt for normalt laksefiske etter dagens begrep.  Selv ville jeg prøvd med 32 gram og 13 meter om fiskeplassen ga rom for dette.  Er det trangt eller om man står dypt utvadet ville kanskje 11-11,5m og 34 gram passet bedre.  Skal du gå for tunge synkespisser og fortyngede fluer er du inne på slik PNW (skagit) fiskestil.  Da er det middagspølsa som gjelder for i det hele tatt kunne klare å rulle over synkespiss og fortynget flue / skurefille. Her vil du vel finne at det benyttes samme snørevekt men pluss vekta av snørespissen.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fikk noen tips på fb. Der ble det bl.a. anbefalt 38 grams kropp/belly pluss tip-vektene (fx 45 gram alt i alt). Har selvsagt noe med snøreutforming og vektfordeling i lina å gjøre.

Det ser ut som at meldt vår til uka må brukes til å hente fram et bra antall ulike liner av ymist slag, og så er det "bare" å finne ut hva som kan fungere for meg. Hvis da noe kommer til å fungere. Men også det er en oppklaring.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har tro på å bruke litt kortere klumper, jeg brukte en Rio Skagit Versitip der bellyen er 39 gram og lengde 7,3 meter + 10 fot tips på min TCX 14 foter i hele fjor sommer.

Og det fungerte veldig bra på den stanga. Jeg har prøvd Zpey sine liner og LTS sine liner ,Men har ikke fått noe dreis på de snørene.

Men nå vil jeg teste ut disse Nextcast linene som mange skryter så fælt av.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fikk noen tips på fb. Der ble det bl.a. anbefalt 38 grams kropp/belly pluss tip-vektene (fx 45 gram alt i alt). Har selvsagt noe med snøreutforming og vektfordeling i lina å gjøre.

Det ser ut som at meldt vår til uka må brukes til å hente fram et bra antall ulike liner av ymist slag, og så er det "bare" å finne ut hva som kan fungere for meg. Hvis da noe kommer til å fungere. Men også det er en oppklaring.

Har du fått råd fra slike Skagit fantaster?

Tar du stanga ut av tuben Helge så klarer du deg godt med lettere snører. –en mer crisp følelse vil du også oppleve.  Poenget er vel ikke å gjøre alle stenger om til 11/12’ere bare for at man ellers ikke har teknikk til å kunne spenne opp stanga riktig.  Selv tilstreber jeg meg å benytte så lette snører som mulig, sette høy hastighet på snøret og forsøker etter beste evne å spenne opp stanga riktig.  Skal jeg fiske tungt så har jeg vel en påk til det også, men benytter da ikke ei nier stang.  Disse lettere stenger som er ment til å føles lett i hånden og gjort for at man skal kunne fiske uanstrengt hele dagen, ja hele uken.  Hvorfor tynge ned en crisp stang til noe tregt seigdunkende?

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Men nå vil jeg teste ut disse Nextcast linene som mange skryter så fælt av.

Når tenker du å utføre dette omfattende og krevende vitenskapelige forsøket? Så kunne jeg mase og høre hvordan det gikk.

Disse lettere stenger som er ment til å føles lett i hånden og gjort for at man skal kunne fiske uanstrengt hele dagen, ja hele uken. 

Kommer nok til å ta dette innenfor den rammen som summen av alle rådene utgjør, med ulike vekter og lineutforminger. Det må passe for meg, det er jeg som skal bruke dette utstyret (kanskje). Men aldri dumt å spørre her inne, en viss kompasskurs eller retning får man alltid.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tror nok at profilen på snøret også har mye og si på kasteegeskapene.

Jeg vil teste disse Nextcast linene så snart vinteren slipper taket og da vil jeg komme med en konklusjon.

Så da skal du få høre  om hvordan det gikk, har nå forresten kvittet meg meg alle disse ubrukelige Zpey linene.

Du vet vi blir aldri for gamle til å prøve noe nytt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Du skriver at stangen er custom made. Betyr det at den bare er pimpet med andre farger osv eller er ringplasseringene og ringene i seg selv avvikende fra frabrikkmodellen? Dette vil i så fall ha betydning for kastevekten.

Jeg har ikke erfaring med akkurat denne stangen, men har stor glede av å bruke de anbefalingene som lineprodusentene angir. Ser at noen allerede har lenket deg til Rio sine sider. Ofte er det Simon Gawesworth som er motoren bak anbefalingene og for de som kjenner Simon vet også at han ikke er noen hvem som helst innenfor tohånds verdenen. Så til poenget mitt. Tabellverdiene til Rio bærer ofte preg av (min personlige erfaring og oppfatning) noe for lett vektangivelse. Gå opp et knepp i forhold til anbefalingen, men prøv deg gjerne frem avhengig av hva som passer din kastestil.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Du skriver at stangen er custom made. Betyr det at den bare er pimpet med andre farger osv eller er ringplasseringene og ringene i seg selv avvikende fra frabrikkmodellen?

Ringplasseringer etter skjema, men ringer avviker. Gjetter vel selv på at det den progressive (fast) aksjonen som avviker fra resten av stengene mine og gjør det uvant for meg. Enten finner jeg ut av det eller ikke. Uansett blir vel de mer veldresserte inivider mest brukt når sesongen bryter ut. Men i neste uke kommer våren, og da er det liksom litt tid for "gamle" problem av slik sort og lignende.

Custom sage 1.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ser at noen allerede har lenket deg til Rio sine sider. Ofte er det Simon Gawesworth som er motoren bak anbefalingene og for de som kjenner Simon vet også at han ikke er noen hvem som helst innenfor tohånds verdenen. Så til poenget mitt. Tabellverdiene til Rio bærer ofte preg av (min personlige erfaring og oppfatning) noe for lett vektangivelse. Gå opp et knepp i forhold til anbefalingen, men prøv deg gjerne frem avhengig av hva som passer din kastestil.

Den Rio Spey line matrisen har jeg ikke sett før og heller ikke har jeg så altfor meget referanse til de stangfabrikatene nevnt med unntak av GL. Og etter en sjekk av linevekter i kolonne Scandi B metrisk omregnet i forhold til anbefalingene gitt GL LPXe så er jeg faktisk enig i matrisen selv om 14 og 15 foteren godt kan ha et gram eller 2 til. Og dette er altså LPXe stenger(har alle sammen om noen skulle lure) som jeg eier, bruker og har linetuklet mye med opp i gjennom årene. Det er heller ikke bare PT liner som har blitt testet men likemye Rio, Airflo, SA, Beulah, Cortland, Snowbee, Vision. mfl. Har vel grovt fortalt funnet ut at GL PT klumper må veie litt mer for å få vellykket kasting sammenlignet med de baktaperte Yankeeklumpene med smelteløkker.  

Jeg har stor respekt for Nobody men la det være sagt, å utføre praktisk skarpt fiske med en 14 fots ni-tier med vanlige 1,5"tubefluer med en 13 meter lang klump på 32 gram, ja det krever opplagt sin mann. Og jeg må bare vedgå at jeg definitivt ikke er en av dem hvis nå dette skulle være referansen.

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Du burde prøve Nextcast Salar Finder 40 9/10 på den stanga. Når vi lagde de linene, testet jeg de ut på Sage One til de fungerte perfekt, etter min smak :-) Det må sies at det er ikke bare jeg som har falt for den komboen SF40 og Sage One.   

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei!

Bruker NEXTCAST WINTER AUTHORITY 45- klasse 7/8 med Rio 10 fot tip i snøreklasse 9. Klumpen veier 36 til 37 g uten spiss. Sage one 14 har en litt tøff topp.

Du får godt tak i toppen som tar med bunn uten at dette virker tungt. Stanga har et stort potensial hvis du tar det med ro. Lykke til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Oppsummert går det mye i:

Nextcast (salarfinder og winter authoroty) og også ta det med ro. Disse linene kjenner jeg ikke.

Rio Scandi versitip, denne har jeg flere av, men ikke i anbefalte vekter. Kanskje skal jeg starte der.

Får sove enda et par netter på dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Og søvnen varte en tid.

Men med påsken så kom også våren, og da kan man like gjerne bruke et par slike timer til å teste en stang med liner. Plukket ut linevekter fom 40 gram tom 34 gram. Klumplengdene varierte ørlite, men stort sett rundt 12 m og forskjellige merker. Leste litt om stanga og merket meg dette med "progressiv aksjon" (noe jeg håper og tror er ute av markedet nå). Uansett så krever dette lengre og rolige bevegelser enn jeg har vennet meg til, bruker oftest stenger med kort slag.

Startet på 40 gram (en LTS s-3 ca 12 m) som kjapt viste seg nesten å ville knele stanga litt, måtte roe ned bevegelsen mye. En gammel PT på 38 gram føltes heller ikke rett bekvemt. På med en LTS short speedline ca 11 m og 36 gram, og da begynte stanga faktisk å vise seg litt fram! Sluttet med en PT på 34 gram som også var grei nok gitt at at det var de vanlige kastene på 20 m som skulle ut.

Det hører med til soga at kastingen skjedde i stille vann. Hva som skjer når en tung strøm haler i lina vet jeg ikke. Den endelige oppklaringen må altså vente til det er godt med vann i elvene, men da er det bare disse to klumpene på 34 og 36 gram som blir med.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Heisan.

Regner med at du fikk testet Sage One stanga i elv, i sommer, og da lurer jeg på hva som ble konklusjonen, på hvilke klumper(vekt og lengde), som du synes passer godt til stanga.

Vurderer å kjøpe samme stanga, så da hadde det vært interessant å vite hva du mener.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jada, brukte den en del. Jeg kjøpte ingen nye liner særlig tilpasset/anbefalt til akkurat denne stangen, men brukte det jeg har. Da gikk det i 36 - 38 grams klumper i lengder 10 - 12 m. Fikk vel ikke mer ut av denne stangen enn av andre, og det det er vel jeg selv som er problemet. Greier liksom ikke å bry meg om og venne meg til dette amerikanske(?) påfunnet med stiv/langstiv stangtupp som krever langsomme bevegelser og for noen tunge klumper for å få spent opp stanga/få med hele klingen. Selvsagt en trenings-/vanesak.

Men i det store og hele bruker jeg Gøran Anderssons serie som passer meg og mine måter veldig bra, der er det ikke tuklet med tupper og slag. Og det er veldig greit å bare ta fatt på kastingen når man er kommet til elva.

Endret av svensvik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har Sage One 8136 og 10150.

Nyyydelige stenger!

Har også Method 15', og den er et råskinn, men den kan ikke sammenlignes med de snille One stengene.

Til 8136 bruker jeg stort sett bare Rio Scandi Versitip  #8, skulle nesten tro at disse er designet for hverandre!

Til 10150 bruker jeg mest GL Skagit 600, samt GL 3D snører på 40-42 gram.

One er på salg til halv pris i disse tider, jeg ville slått til. 

De to jeg har er mine favoritter! Method har jeg iikke prøvd nok, men den er betydelig råere enn One stengene. Den tar feks 

GL 600 med T18 spiss uten problemer. One 10150 sliter litt der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nå har ikke jeg Sage One,Men jeg har en Sage Tcx 14 fot og en Sage Method 14 fot.Jeg fikk tak i en  Nextcast steelhead finder Zone F1 i 600 grains som tilsvarer ca 38,8 gram. Og som ei ren spey line så fungerer den helt fantastisk til disse stengene.En annen line som jeg bruker er Rio sin versitip i klasse 9 denne veier 38 gram, dette er en utrolig lettkastet og god line.Og fordelen med denne er at du kan kaste like godt overhånds kast og spey kast med den.

Endret av guru33

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Glemte Nextcast linene jeg har, fungerer utmerket med min 15 Sage.

Til ts ville jeg tatt sjansen på en RIO Scandi Versitip #9 eller kanskje 10?

Du trenger bare denne lina til normalt laksefiske.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Etter å ha lest denne tråden nøye, så er jeg blitt usikker på om Sage One 9140, er den "rette" stanga for meg. Jeg er nok en av dem som liker stenger som spennes opp raskt, da jeg synes at det passer best til min måte å kaste på, både når jeg bruker snake-roll og underhånds-kast, med klumper som Rio Scandi Short Versitip, GL Scandi og Compact, som jo er ganske korte.

Mine favoritter er Rio Versitip klumpene, som er utrolig lettkasta, både til overhånds-, underhånds- og snake-roll kast, og med "rette":smile: skyteline, så går det laaangt....., hvis man trenger det.         Ikke minst, så fisker disse klumpene godt, og jeg har hatt gode fangster, særlig med synk 6 spissene, og en bottle tube i enden av en kort fortom.

Endret av Norseman

Del dette innlegget

Lenke til innlegg