Hopp til innhold
Asbj.R.

Sjøørretfiske 2016

Recommended Posts

Stemningsbilde fra tidligere år  

image.thumb.jpeg.e658bc44601d8efe389cce1

Det nærmer seg tiden for vårens vakreste eventyr og da er det vel på høy tid å starte denne tråden.

Er det noen som har vært en tur i fjæra og prøvd seg? Er det fisk å se?

Endret av Asbj.R.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

En tur til Bogen og  Ramsund uten resultat, kun sei :)

Aldri fisket nordpå før så det blir litt på måfå. Men godt å komme seg ut og trimme stanga!

Tar gjerne imot tips om fluer, typiske plasser som holder fisk her oppe etc. Er uvant med langgrunne strender og mye tidevann.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

En tur til Bogen og  Ramsund uten resultat, kun sei :)

Aldri fisket nordpå før så det blir litt på måfå. Men godt å komme seg ut og trimme stanga!

Tar gjerne imot tips om fluer, typiske plasser som holder fisk her oppe etc. Er uvant med langgrunne strender og mye tidevann.

jeg kjenner lite til mulige plasser i sør-Troms eller nordre Nordland, som du beskriver. Er det der du holder til?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Helt nord i Nordland ja.

Men du kjenner til fisket nordpå generelt vil jeg tro. Trekker fisken inn over sanbankene på floa eller er det best å fiske marbakken/overgangen til mer variert bunn på fjære sjø? Veldig mange plasser her er jo pinadø to kastelengders avstang til marbakken selv utvadet på floa, mens på fjære sjø kan man stå ved marbakken i småsko :)

Fluer : Krill??

Endret av ford prefect

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Grunne sandbanker med tangklaser er gode områder. Jeg fisker sjelden helt ut mot marbakken. Opplever ofte at SØ tar på støveldypt vann, gjerne rett utenfor tangen. Så for meg og mine kompiser er det et poeng å ikke vade for langt ut. Som du ser av bildet over, så står kompis Rune bare til knærne i sjøen og avfisker et område på rundt en meters dybde. Bildet er fra Balsfjorden.

Aktuelle fluer for oss er krill (selvsagt), nymfe ala den som er beskrevet først under 5- minuttersflua, eller sil-imitasjon som også er beskrevet i samme tråd. Sil er gjerne effektiv litt seinere på våren (slutten av mai tidlig juni), og kan gjerne bindes med kortere vinge (2-3 cm) som vil imitere sil-yngel. Siden vi ofte fisker utfor tangen er selvsagt marflo et naturlig bytte for SØ, men dette imiterer nevnte nymfe bra.

under jobb turer til sørfylket har jeg sett at det vaker SØ i fjæra utfor Bogen. Forbi NATO-kaia og i bukta før E-10 starter opp bakken mot Evenes. Men dette var litt senere på våren. Det ligger jo et bra vann for sjørøye i Bogen, etter det jeg hører fra andre, har ikke fisket der selv. Det skal jo visstnok også gå sjøfisk opp i elvene rundt Evenes, så kanskje er det muligheter der disse renner ut i havet. Kanskje rundt Liland e.l.  Du får sjekke kartet.

Du får også vurdere en tur "over fjellet" til Troms, og Balsfjorden. Der er det i hvert fall muligheter nå utover. Send PM så skal du få noen tips.

Endret av Asbj.R.
  • Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Årets første tur i fjæra i Balsfjorden idag i strålende sol, men litt vind. Fikk en SØ på halvkiloen, tynn - så den fikk gå. To til i kontakt med fisk, ingen vak å se. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvordan går fisket i tromsø/troms ? noen som har landet noe fisk i det siste. har vært i kattfjorden tønsvika uten noe resultat :( virker som det er mindre fisk i år kan det stemme? er det noen plasser det ses og blir tatt fisk forutenom Målsnes ? tar gjerne i mot tips som ikke er i tromsø vil gjerne kjenne SØ på flua i år .Jeg er ny i SØ fisket :=)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kjør til Balsfjorden. Ta av fra hovedveien på Laksvatn og kjør videre innover fjorden på Gammelveien. Etter noen km kommer du til ei fyrlykt på nedsiden av veien. Det renner også ei lita elv ut i sjøen der. Flueforslag; se lengre opp i tråden her. Prøv der og i buktene på begge sider av elva. Men obs; det begynner så smått å nærme seg slutten på SØ-fisket i sjøen, fiskene begynner å orientere seg nærmere sin elv for oppgang.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg