Hopp til innhold
j.cash

Skottland 2016

Recommended Posts

Jeg har vært innom å sett med jevne mellomrom og ventet på at noen skal starte denne tråden, men da vi er kommet til slutten av februar og ingen har gjort det så gjør jeg det selv. Håper ingen føler seg tråkket på tærne for det, da jeg har sett at det er litt tradisjon med en Skottlandstråd hvert år :)

Skottland er ett land jeg har blitt mer og mer forelsket i. Landskapet, folket, historien og ikke minst, alle de vakre lakseelvene med stor, sterk og blank vårlaks!  

Jeg har inntrykk av at noen elver som Tay og Spey har hatt gode sesongstarter i år, mens Dee har dessverre vært litt tristere. Men dette inntrykket har jeg ut ifra å snakke med fiskere jeg kjenner pluss å følge med litt på facebook. Noen som har hørt noe ifra andre elver?
Ness vassdraget hvor jeg har gjort meg kjent i er det allerede tatt flere lakser, både nede i river Ness, flere i Loch Ness og både Moriston og Oich har registrert første fisk på land. Dette er bra til å være så tidlig, så jeg er positiv for fortsettelsen!

I år blir det 2 uker i april for min del, en uke i River Thurso og en uke i Moriston.  :)  
Thurso blir det første gangen jeg besøker, mens Moriston har jeg vært ett par ganger før.

Hvor går turen for dere? Er det noen som har vært avsted allerede kanskje?

-Helge Dahlen

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Bridge_3.thumb.jpg.3294e90fb15ae43c4b6eb

Hyggelig at noen starter opp denne tråden om Skottland igjen.

Tror jeg har starten den de 5 siste åra :smile:

Har akkurat vært en uke i river Dee. Der har flommen ved nyttårstider romstert noe  voldsomt med elva. Noen av de fine plassene er ufiskbare og noen høler har kanskje blitt litt bedre? Men flommen har tydeligvis tatt med seg all kelten og skyllet den ut i havet. All grusen og stenene i elva har fått skikkelig juling så alt av mat under steiner osv har blitt skyllet vekk. Når springeren går opp elva pleier den å stoppe der det er kelt. Men nå er det ikke noe kelt. Hva gjør springeren da? Fortsetter oppover?

Resultatet etter en uke på Ballogie og Callogie var 0 fisk, 0 kelt og 0 drag i flua.

Tay har hatt en bra åpning som du sier. Spey ikke så verst. Men Dee har vært skrøpelig til nå. Det må tilføyes alt det var veldig lite vann i elva når vi var der.

Bildet av Bridge Pool er fra nyttårsaften...

Endret av roli

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei

Hvor var ændringerne størst på hhv. Carlogie og Ballogie ?

Altså hvilke høler har ændres til det bedre og hvilke til det dårligere ?

Jeg vet at t.eks. Sands på Ballogie måske er ændret til det dårligere...pga umulig vadning nede mod nacken.

??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hallo

Top Gannet , Middle og Lower er brukbare. Sands og Slips og Flats er endret til det verre. Fisket ikke på Flats, men den er ikke fiskbar omtrent. Bridge er ok og videre nedover er det både og. Kelpie og Bullwarks tror jeg er endret til det bedre. Det vil bli en fin plass etter hvert på Bullwarks. De fine steinveggene på andre siden (Sluie) er sterkt redusert.

På Carlogie er det øvre partiet helt ødelagt. Øya ovenfor Long Haugh er vekk. Pitsluig fisket jeg ikke på. Rossicks, Mill og Jock Rae er ok. Calm Pool ser ok ut.

Når det gjelder Boat og Village så er Boat ok. Village er full av stor stein som gjør det grundt og vanskelig å vade. Elva har spist opp ca 5 meter på Village.

Har jeg fått med meg det meste nå tro? Spør hvis du lurer på noe :smile:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ouch....

Tak for infoen !

Mht. Ballogie - er det lidt problematisk for det tidlige fiske (feb-april) at Sands og Slips er forværret....

Gannets og Flats - fisker normal bedre lidt inde i sæsonen, når vandet er varmet op (april ->).

Måske er det også det vi ser p.t. på fangsterne (eller mangel på samme på Ballogie og Carlogie)  ;-(

Mht. Carlogie er specielt Alan's pool og Boat/Village normalt bra pooler i det tidlige fiske.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Den årlige turen er like om hjørnet. Drar på søndag og turen går som vanlig til South og North Esk der vi har leid valdene Upper og Middle Kinnaird samt Strachatro. Særlig sistnevnte i NE er min favoritt. I år ser værmeldingen lovende ut, litt regn i dagene som kommer og ok temperaturer. 

Flommen har endret litt på noen høler, men visstnok til det bedre. 

Men ikke bare fiskinga som gjør at man drar tilbake(den kan være variabel), rammene rundt er også viktig. Ikke minst det å møte våren, ligge i gresset og se laksen hoppe i hølen. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Esk elvene ja! De er jo mer spennende enn noensinne nå som garnfisket i området rundt er stoppet! :) Håper du legger ut en liten rapport etter turen kimwerner?

For min egen del så må jeg vente en uke til før jeg tar turen over. Blir en lang uke.
Ordnet meg med leiebil i går og dette er første gang jeg har leid bil i Skottland siden kompisen min derifra har alltid kjørt, men i år er ikke han med før halvveis uti oppholdet.  
Behagelig rimelige priser på leiebil må jeg si, hvertfall sammenlignet med Norge! Eller er det slik at det egentlig blir en del dyrere enn hva nettsiden viser?  Noen som har erfaring med leiebil der?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Leiebil er veldig billig i Skottland. Men vaer forberedt paa at du blir tilbudt ekstra forsikring naar du tar den ut. Jeg pleier aa takke nei.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hjemme igjen etter en flott uke. Godt med vann i elvene, litt jojo-vannføring innimellom. South Esk var dårlig. Så ikke laks der hele uka, så fiska mest i North. Det gikk rykter om at valdet vårt i SE, som ligger langt nede, kun er transportetappe på denne vannføringen/temperaturen.

Har aldri hatt godt med vannføring på mine skottlandsturer, så det var en ny opplevelse.

I North var det ok fiske. Vi landa 4 laks på uka, mista 4-5, største rundt 5-6 kg. Selv fikk jeg en på rundt 3. Hadde en del napp. De tok veldig forsiktig, så mine ørret-tilslag ødela noen muligheter.

Leiebil er billig, men vi måtte ut med 700 kr ekstra fordi teppene i bilen var full av grus, noe som er naturlig all den tid selskapet ikke hadde gummimatter og at vi går ut og inn av bilen med vadere. Så ta en ekstra titt på det før du henter ut bilen. Lurt å ha med/leie GPS. Venstresidekjøring pluss følge med på skilting ble litt stressende innimellom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg