Hopp til innhold
PolarDego

Guideline PT COMPACT MULTI-TIP

Recommended Posts

GL PT COMPACT MULTI-TIP

Tenkte på denne til min switchstang, men er litt usikker på hvilken jeg skal velge. Jeg må vel addere vekten av belly og tip for at det skal bli korrekt? Det er vel for tidlig å spørre om noen har testa den? :)

compact-multitip-tabell.png

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Heisann.

Har nok kikket på denne jeg også. Har spurt Granbo om vektene, men ikke fått svar ennå. Tror nok Belly weight er totalt vekt ja. Blir jo urimelig tungt hvis ikke. Det er vel ikke ment å bruke det som Skagitsnøre heller.

Interessant snøre da. Liker multitipløsninger jeg. Det gir fleksibilitet, og en kan lettere ha rett tyngde på Tipen. Kunne vært flere tipalternativer da. Blir nok et eller to av dette snøret. Hvis jeg liker det da, og det gjør jeg sikkert ;-)

Mvh

Hans Bjarne Tennøy

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har fisket med Rio sine versitip i flere år, både short versjonen og standard versjon. Det er samme belly bare 10 eller 15 ft spisser som skiller dem. Både Scandi body og spisser fås kjøpt separat. På min Sage One 15#10 bruker jeg også Guideline sine skagit spisser ned til T14 uten problem i full 15 ft lengde til vanlig underhåndskast med scandi body #10.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har fisket med Rio sine versitip i flere år, både short versjonen og standard versjon. Det er samme belly bare 10 eller 15 ft spisser som skiller dem. Både Scandi body og spisser fås kjøpt separat. På min Sage One 15#10 bruker jeg også Guideline sine skagit spisser ned til T14 uten problem i full 15 ft lengde til vanlig underhåndskast med scandi body #10.

Heisan PolarDego:biggrin:

Er enig med Guru33 og Sveinung. Rio Scandi Short VersiTip er et meget godt snøre, ingen tvil om det!!!

Har dette snøret i flere utgaver(#5 - #9), og synes at dette snøre-konseptet er perfekt til mitt fiske.

Det er lett å speye med, og man trenger ikke å "trønder-speye" :blush:  for å vinkle det ut, og snøret  fungerer spesielt godt på "trange" plasser.

Det kaster også godt på overhånds-kast,og det "går" som fy..........

Spissene og "bellyen" utgjør et komplett snøre, så det er bare å sette på den fortom/spiss som du ønsker.

Jeg har brukt fortommer på opptil 20 fot på interm. og flyt spissene, og det fungerer utmerket.

Snøret fisker også godt, og jeg har fått mange flotte laks, spesielt med synk 6 spissen  og kort fortom, på middels til stor sommer-elv.

Det funker også godt med Rio sine 15 fot spisser, og noen mener faktisk at de funker bedre, enn med 10 fot spissene som følger med snøret.

Snøret får en mer balansert "flyt" i lufta, og du får en "finere" landing på vannet/elva, og det blir litt lettere å forankre flua i innkastet. Flua vil vel også gå litt dypere med 15 fot spissene i synk, men det er ganske "marginalt" og jeg tror ikke at det har noen særlig betydning,

Jeg synes at 10 fot spissene fungerer helt utmerket, og det er de jeg bruker mest. Er sjøl ikke så opptatt av hvordan et snøre "oppfører" seg i lufta(når jeg fisker laks), og mener at så lenge snøret kaster og fisker godt, og klarer å strekke en lang fortom med en forholdsvis stor flue, så gir jeg f.. i hvor fint snøret går i lufta, og at det plasker litt i nedlegget... MEN det er nå min mening :cool: .

Ved "finfiske" etter sjøørret/laks så retter jeg opp dette med å bruke en vanlig "coated" skyteline som balanserer og roer ned farta på klumpen under kasting, og en lang fortom for å dempe nedlegget av kastet.

Har prøvd med et par "lettere" grain spisser på 15 fot fra Guideline(6 og 10 gr.) på mitt #9 snøre, og det fungerer godt det også.

Min konklusjon etter å ha brukt Rio Scandi Short VersiTip snørene i flere år nå, er at snøret fungerer godt i de fleste fiskesituasjoner jeg møter i mitt lakse/sjøørret-fiske.

Dette er et snøre som kan tilpasses ganske mye, utifra en hver fiskers behov, og at man kan bruke mange forskjellige spisser fra forskjellige produsenter.

Mitt "klump-fiske" har blitt mye enklere, både fiskemessig og når det gjelder "logistikk".

Jeg bruker disse snørene både til vanlig laksefiske, og til mer finfiske etter sjøørret/laks med lange fortommer, på sensommer og høst.

Som du skjønner, så liker jeg disse snørene fra Rio, meget godt, og anbefaler de på det "varmeste":thumbup:. Spesielt for de som er "nybegynnere" med spey-kasting, og for de som vil prøve å kvitte seg med "trønder-spey" uvanene:wacko:, så er disse snørene GULL!!!

Hilsen Audun.

Endret av Norseman

Del dette innlegget

Lenke til innlegg