Hopp til innhold

Spørsmål

Heisann,

Beklager for en litt "off-topic" tråd, men det virker som om folk her har peiling, og jeg trenger litt hjelp.

Jeg har et lite prosjekt med å lage en tønne av gran. Her har jeg hulet ut stammen hvor jeg har tenkt å oppbevare noe flytende.

Jeg er bekymret for at væske skal trekke inn i treet, og lurer på om noen vet noe som er ufarlig og som ikke setter smak, som jeg kan smøre inne i treet?

Takker for svar :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

3 svar på dette spørsmålet

Recommended Posts

• 0

Om du ikke ønsker at tønna skal avgi noe som helst smak, er giftfri epoxy kanskje det beste alternativet. Problemet er jo at treverk er et levende materiale, så kan bli problematisk med at treverket beveger seg. Tror egentlig ellers det blir vanskelig å få en granstokk helt tett, du kan la det trutne, men det vil uansett sette masse smak i materialet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0

Ikke at jeg vet så mye om tønner, til tross for skiftevis nærhet av "tomme tønner ramler (og skvaldrer) mest."

Det er vel et spørsmål om hvilken væske du skal bruke denne tønna til. Hvis det dreier seg om vanlig mat eller drikke, er det vel jevnt over brukt voksede tønner i dag. Hvis jeg skulle bruke noe slikt til oppbevaring av føde av et eller annet slag, ville jeg for egen del ha kjøpt en innsats som var godkjent for slik bruk. Da ville man se tønna, og jeg slapp unna problem som lekkasje, trutning, uheldig smak mv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0

Du skriver jo ikke noe om hva det er du skal oppbevare (bortsett fra at det er noe flytende). Det finnes, som øvrige skribenter er inne på, flere typer membraner og forseglinger som kan benyttes, men dette avhenger helt og holdent av hva det er du skal lagre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg