Hopp til innhold
  • 0
MorganLK

Er det noen som har erfaring med Guideline Exceed 10" #8?

Spørsmål

Hei. Jeg har kommet over denne fluestanga i en butikk, og kan få kjøpt den til 999 kr. Jeg tenker på å prøve den på laksen til sommeren evt. Har en Biocraft XT LA 7/8- snelle fra før. Jeg er i grunn ganske ny når det gjelder fluefiske. Så jeg er ikke kjent med de ulike fabrikatene som finnes å velge blant, og hva som kanskje anbefales å bruke til laks. Jeg kan også tenke meg å bruke stangen til sjø-ørret eller lignende, om #8 ikke viser seg å være for grovt. For meg virker det som dette er et godt kjøp? Jeg finner samme stang på ulike nettbutikker for 2000-3000 kr. Alle innspill mottas med takk. Mvh Morgan

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

3 svar på dette spørsmålet

Recommended Posts

• 0

Er ett godt kjøp ja , og en ganske så perfekt stang for fiske etter laks opp til 7-8 kg. Når du sier sjøørret så hvis du mener å fiske etter den i sjøen så kan det bli litt tungt å fiske med en 10 fots stang hele dagen , kontra en 9 fot. Klasse 8 fungerer helt greit i sjøen, da det ofte er mye vind, og fisket er ofte best der du får vinden og bølgene rett mot deg inn mot land.

Snella er mere enn bra nok, så du trenger bare ett godt snøre i klasse 8 , så er det bare å komme seg ut og trene , trene og trene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0

Har ikke prøvd Exceed men er det samme greia som LPXe så har du ingenting å frykte. Riktig klassifisert pleier GL enhåndsstengene såvel og være og skulle jeg tillate meg å komme med en konkret snøreanbefaling til det fisket du ser ut til å bedrive så nevner jeg GL 4-cast i samme klassifisering som stangen altså #8. Lettkastet og svært langtkastende line som også er profilert slik at det muliggjør enkle UH kast.

Ei klasse 8 stang med 19-20 grams WF body er solid redskap men er du almindelig i fysikken så går det helt fint. Med ei slik stang og dertil line så føler man også godt at lina drar ut og er man ikke ennå helt finjustert vedr. timing osv . så er det bare en fordel at man kan "føle" redskapen. En annen fordel med en tifotsåtter er jo at den er vindsterk. Du klarer å få lina ut til sølvfiskene selv om det blåser bris uten å frykte besøk hos legevakten med fluekroker i skalpen:tongue:.

Lykke til

Del dette innlegget

Lenke til innlegg