Hopp til innhold
Nobody

Flueboks for Lærdalselva

Recommended Posts

Hva bør og må man ha i flueboksen for fiske i Lærdalselva i juli måned?  Tenker da på andre fluer enn de lange sorte geitevingene.  Hvilken fluestørrelse, fargekombinasjon  er mest gangbar på sommer elv i Lærdal?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Har hatt suksess med Cascade, Rød Francis og tuber med varianter av blått og grønt. Rask elv, litt større fluer enn de fleste andre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tar opp denne igjen, da det nærmer seg sesongstart. De få gangene jeg har vært i Lærdal har jeg utvilsomt fisket mest med grønt og blått, men derimot hatt mest suksess med lyse fluer. 

En sunray med sølv kropp og gul vinge har gjort susen på dagtid for min del.

Store(12-15cm) sunrays og synkeline er derimot det beste for storlaks. For all del prøv dette, og spesielt når i skumringen og utover natta!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei flyschei !

Takk for forslag.  Sunray med gul vinge? -mener du da ei lys langvinget flue eller mener du en skikkelig banan?

Har nå i all hast den siste uken fått knypplet ca 1,5liter med sorte tube fluer, -egentlig ikke kun for Lærdal men sorte fluer er jo gangbare i de fleste elver.  Med sorte fluer mener jeg selvfølgelig disse i kombinasjon med grønt, blått gult og oransje.  Altså fluer som i hovedsak framstår som sorte.  Nå først får jeg konsentrere meg om å ha noen nye kreasjoner til junifisket i Orkla og Gaula, så antar jeg at det blir en del krokfluer til Lærdalsboksen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Prinsippet blir det samme som en vanlig sunray..

2/3 av vingen gul(undervingen) og en lengre sort vinge over.. Gjerne med et kort gult hackle om du har det også.

Når og hvor fisker du i Lærdal? Skal dit selv i år, så vi får håpe at det blir en kanonsesong :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jaha, -du mener altså en mer original Brooks sunray med gulbrun undervinge.  Ble liksom litt usikker for enkelte kaller alt av langvingede fluer for sunray’s, dette om de er oransje eller sorte.

Endret av Nobody

Del dette innlegget

Lenke til innlegg