Hopp til innhold
Oen

Finske fluer

Recommended Posts

Hei, har fisket en del I Finnmark og som ny for en del år tilbake kom jeg over noen fluer på campingen I Vestre Jacob's Elv. Husker ikke navnet på fluene, men de har bever pels samt noen "følehorn" av fasan, se vedlagt bilde?

Noen som husker navnet og evt har sjangen å binde opp noen til meg? På forhånd takk,

Mvh,

Oen:-)

20160117_202442.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Noen av disse fluene ser for meg ut som at de har følehorn laget av hackle stammer. Ligner litt på irske "shrimp"-mønstre (reke), noen av dem. Dette ser ut som enkle, lettdressede fluer som sikkert er veldig fine til sommerfiske. Du kan jo søke litt på nettet, f.eks. http://salmonireland.com/salmon-flies/shrimp-flies/currys-red-shrimp/  og sjekke om det var dette du så i flueboksen. Disse bindes normalt med brystfjær fra gullfasan, om jeg i farten ikke husker feil.  

Endret av Tropenkoller

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei du,

Takk for svar... Jo fluene har fungert greit de... De er bundet av en finnlender og de pleide å selge fluene på camingen i VJ som nevnt I første innlegg, men ifjor var de tomme:-(  Bildet du ser er fra min flueboks, men fluene begynner å bli "slitt" så jeg trenger litt påfyll...

Mvh,

Oen:-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Slitte fluer fisker som regel godt på sommerføre. Viktig at de ikke har for mye materiale og at de er "gjennomsiktige", gjerne i duse farger. Tipper det er mange som kan hjelpe deg med å binde noen slike. Vil anbefale deg å ta nærbilder av de du ønsker bundet, så fikser det seg sikkert! :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg vet ikke hva mine heter, men de ligner iallefall noe.

Mine har Nutria i hale, så er vel litt forskjell.

image.jpg

image.jpg

image.jpg

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg