Hopp til innhold
  • 0
Johanreii

Klassisk Laksefluer for en 13åring

Spørsmål

Hei

Jeg lurte på om noen var interisert i å lage et sett med utstyr for: Jack Scott, Green highlander , The Eagle og Blue Doctor? Altså utstyr for 5 av hver. Det jeg har fra før plukker jeg burt. Prisen kan diskuteres. Jeg ønsker gjerne tips om bindinga.:huh:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

9 svar på dette spørsmålet

Recommended Posts

• 0

Hei

Jeg lurte på om noen var interisert i å lage et sett med utstyr for: Jack Scott, Green highlander , The Eagle og Blue Doctor? Altså utstyr for 5 av hver. Det jeg har fra før plukker jeg burt. Prisen kan diskuteres. Jeg ønsker gjerne tips om bindinga.:huh:

Med så lite informasjon syntes jeg dette var en krevende utfordring. Du sier ingen ting om ferdighetsnivået, men skal gi deg i kast med noe av det mest krevende innen fluebinding. I tillegg vil du ha hjelp. 

Jeg skal allikevel forsøke å gi deg noen enkle råd basert på det du spør om (uten å vite noe som helst mer).

Kontakt en forhandler som har det du trenger og som har kunnskap om materialene du skal bruke. Vil her anbefale at du kontakter Jarle & Bjørnar fluefiske AS i Lillestrøm. (Forretningen drives av Bjørnar alene og han har ingen netthandel. Du kan allikevel ringe eller sende e-post og bestille det du trenger over telefon). 

Skal du legge listen på klassiske fluer der den bør være kommer du nok ikke utenom Mike Radencich. Han har laget flere "må ha" bøker om tema http://www.radencichsalmonflies.com/pages/books.html

I tillegg kan du hente inspirasjon på denne siden http://classicflytying.net/

Lykke til!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0

Sånn umiddelbart ser det ut for at han er på rett vei. Det mest iøyenfallende er proporsjonene på flua. Taperingen er ikke jevn nok, strutsen kunne vært lagt rett og vingen er nok litt for kort. Mange gode tips i bøkene til Radencich for å rette på dette (og ikke minst lære hvordan fluen bygges opp og materialene bindes inn)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0

Gidder fu å binde flua så ser æ kor fin den kan bli? Og hva jeg skal jobbe med?

Hva er det du ser for deg? Et bilde av noe jeg allerede har bundet eller at jeg skal legge ut en steg-for steg beskrivelse av hvordan du skal binde en kropp med bilder og det hele??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0

Altså du må ikke men det var steg for steg jeg tengte. Med noe ekstra stasj for å pynte.

Hvis du gidd så e opskrifta som følger:

Tip: Oval sølvtinsel
Hale: Blå fjær fra Arapapegøye
But: Svart strutseherl
Kropp: Del 1(1): oval sølvrinsel (2): hvit floss (3): hvit hønehackle. Del2(1) oval sølvrtinsel (2): gul flossilke (3) gul hønehackle. Del 3(1) oval sølvtinsel (2): svart flossilke (3): svart rompefjær fra ringneck-fasan
Undervinge: halefjær fra gullfasan
Vinge: Del 1: spleiset fjær, fra nederst: hvit, gul og blå skulderfjær fra gås, diamantfasan-hale og gullfasan-hale. Del 2: brunspraglet halefjær fra kalkun
Sider: Tippetfjær fra gullfasan(disse skal bindes inn før kalkunen)
Kinn: Junglecock
Hode: Svart

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0

For å være helt ærlig, så er dette en alt for omfattende oppgave til at jeg "gidder". Du vil få mye mer ut av å lese en av bøkene jeg har referert til eller eventuelt søke deg frem til hvordan du bygger opp en klassisk lakseflue på nettet et sted. Beklager og lykke til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg