Hopp til innhold
  • 0
thos

Arvet fluefiskeutstyr

Spørsmål

Hei. Jeg fikk i romjula én av min bestefars fluestenger med snelle og en del fluer av diverse størrelser. Dessverre bor mine besteforeldre langt unna og vi fikk lite tid til å gjennomgå utstyret før vi reiste hjem igjen. Stanga jeg fikk er en Walton Alexandra Fly 978. Lengden er 9'/270cm også står det AFTM 7-8. Ut i fra dette har jeg fått meg merket på stanga og lengden. Hva betyr AFTM 7-8? Så til snella. Det er en Rimfly Cartridge 375. Og det sier meg absolutt ingenting. Er det noen som har peiling på dette utstyret? Er det også noen på Hedmarken eller i nærheten som kan ta seg bryet til å lære meg litt grunnleggende ferdigheter før våren? Det fulgte også med en del fluer. 2 laksefluer i størrelse 12 pluss en del fluer i litt mindre og enda mindre størrelser, pluss at jeg har noen fra før av, som jeg har brukt på dupp i Mjøsa og på skogsvann. Mener at alle var tørrfluer. Mvh Thomas f7ba3d1a43efdd11b320e3073fd84fa4.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

9 svar på dette spørsmålet

Recommended Posts

• 1

Takk så mye for informasjon. Jeg har noen spørsmål til. Hvordan er det med fortom for gjedde til fluefiske? Tørr eller våt flue? Hvis tørr og det går i stålfortom, blir det ikke problemer med å holde flua i vannoverflaten, eller er det et annet materiale på fortommen ved fluefiske til gjedde? Var innom et par sportsforretninger og sjekka, men kunne ikke finne ut av det og personalet var like grønne som meg, som tross alt er vant til båtstang, slukstang og hagle til gjeddefisket. :P

Gjedda er en predator og da egner det seg best å fiske med streamere eller egne gjeddefluer. Stålfortom er nesten et must. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0
Guest Asbj.R.

Kjenner ikke den nevnte stanga, og et nettsøk gir ingen gode treff. Likevel, siden det er ei grafittstang, tenker jeg det er et greit utgangspunkt for en nybegynner. Snella er vel også et kurant utgangspunkt. AFTM klasse 7-8 betyr at stanga egner seg til litt tyngre enhandsfiske, gjerne større brun- og sjøørret samt laks inntil mellomstørrelse. Tyngre enhandsfiske betyr også litt tyngre stang å kaste med over litt tid. Hvis du hovedsakelig fisker etter ørret o.l inntil 3-4 kg, er nok ei stang i klasse 5 eller 6 mere hensiktsmessig. Det som er viktig er at fluesnøret har samme tyngde/gradering/AFTM-klasse som stanga har. Hvis du blir fanget i fluefiskets fabelaktige verden vil du etter hvert ønske deg flere stenger.

Let litt på youtube o.l og du finner mange gode instruksjonsfilmer om fluefiske eller kasting. Prøv deg frem med det utstyret du har, så kan du jo oppgradere når basillen har festet seg.

Velkommen i klubben og lykke til.

Forresten; før du bruker stanga bør du ta av plastbeskyttelsen rundt korkhandtaket, slik at det ikke mugner når det kommer fukt til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0

Det er vel mest småørret oppe i vannene på allmenninga her. Opptil 1,5kg, kanskje 2kg maks hvert 50. år :P De fleste ligger vel på 0,5-1kg. Også har vi Mjøsa da. Kranglet med ei gjedde på mellom 10 og 15kg i fjor. Den tok med seg to stk savage gear sluker. Hjalp lite med fortommen, når snøret ikke klarte jobben. Bytta til fireline, men ikke hatt noe hell siden. Jeg kan jo bruke stanga på Mjøsa da med andre ord, men vil nok prøve oppe på allmenninga også. Hvis ikke får jeg kjøpe ei mindre ei til det bruket etter hvert. Snøret som er på, aner jeg ikke hva er. Men det er knyttet på en fortom med et hurtigfeste for fluer i enden. Det stemmer nok at dette er ei stang for storørret og laks. Min bestefar holder til i Måløy og stanga var nok tiltenkt noen turer i Åheimselva. Jeg vet de fisket mye med flue der da jeg var smågutt. Skal ta av plasten ;) Tusen takk for tips så langt. Skal titte litt på youtube på senga i kveld. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0

Walton var et merke som ble solgt på G-sport engang i tiden. Om jeg ikke husker feil var vel dette den som ble solgt i sett, også hatt de en modell til som ble solgt løst (dette kan virkelig være noe jeg ikke husker korrekt). Så stanga er fra mitten av 90-tallet tror jeg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0

Utstyret ble ofte solgt i "pakker" og har ingen videre stor samlerverdi. Stangen kan oppleves som litt for kraftig til å fiske ørret, men egner seg godt til gjeddefiske eller som enhåndsstang etter smålaks. AFTM er en amerikansk standard for å klassifisere vekten på fluelina (og ikke selve stangen, men dette bør jo selvsagt harmoniseres). Til stangen passer det antakelig vis best med en WF 8 line. Mer om AFTM her: https://sv.wikipedia.org/wiki/AFTM

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0

Takk så mye for informasjon. Jeg har noen spørsmål til. Hvordan er det med fortom for gjedde til fluefiske? Tørr eller våt flue? Hvis tørr og det går i stålfortom, blir det ikke problemer med å holde flua i vannoverflaten, eller er det et annet materiale på fortommen ved fluefiske til gjedde? Var innom et par sportsforretninger og sjekka, men kunne ikke finne ut av det og personalet var like grønne som meg, som tross alt er vant til båtstang, slukstang og hagle til gjeddefisket. :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0
Guest Asbj.R.

Uten å ha spesielt god kunnskap om fluefiske etter gjedde, kan man vel likevel fastslå at kombinasjonen tørrflue og stålfortom er lite egnet.

Skal du fiske med tørt bør du ha et flyt-snøre, og gjerne et WF (weight forward) snøre. WF betyr at hoveddelen av snørets vekt (klumpen) er samlet i snørets fremre del. Dette snøret er godt egnet til å skyte ut line med.

Fisker du med stålfortom bruker du vel helst våtfluer (nymfer, yngelimitasjon etc).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0

Fisker du med flyteline og store Poppere(diger flytende flue) etter gjedda kan du faktisk ha stålfortom. Ellers så er fluorocarbon fortommer tingen på gjedda, de tåler endel mere enn vanlig monofil fortommer. Og kan brukes til fluer over og under vannflaten.

Finnes vel litt ferdige fortommer til gjedde å få kjøpt . Ring GERO i Lillestrøm , der veit jeg gutta har håndlagde fortommer tilsalgs, De er vel noen av dem som har fisket mest etter gjedde med flue her i landet også

Ellers så finner du litt på nett feks http://www.sportsmanswarehouse.com/sportsmans/Rio-Freshwater-Pike-Musky-Tapered-Leader/productDetail/Fly-Fishing-Leader-Tippet/prod999901367013/cat101058

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0

Har prøvd denne stanga for noen år siden, og det er en helt grei grafitt- stang med god ""rygg" og bra spenst, som egner seg best til laks, sjøørret, gjedde, o.l.

Så vidt jeg husker, så var det et vanlig WF #8 snøre, som ble brukt, og det passet godt til stanga.

Rimfly er et gammelt snellemerke, som lagde mange billige og helt kurante sneller.

Når det gjelder fluene i den blå boksen, på bildet, så er der mange gode(små)laks og sjøørret fluer, som  Heggeli, Blue Charm, Silver Rat, March Brown + div. andre. Disse fluene kan også godt brukes etter større brun-ørret.

Når det gjelder den gule boksen, så er det mest ørret/røye fluer, med tørr-fluer i det øverste store rommet, og så ser det som, at det er mest nymfer, i de små rommene(litt uklart bilde). Helt nederst til høyre, ser det ut til, at du har et par muddler eller streamere. Gode fluer til stor ørret, sjøørret og laks.

Når det gjelder hjelp til å lære å kaste, så vil jeg anbefale at du tar kontakt med den nærmeste NJFF avd. i området der du bor. De bruker å arrangere kaste- kurs o.l. i løpet av vinteren. Mange gode fluefiskere i Hedmarken og omegn, så det burde ikke være noe problem å få litt god kaste instruksjon. Som sagt tidligere i denne "tråden", så ligger det  mange gode klipp på YouTube, som også kan lære deg en god del om flue-kasting.

Lykke til, og velkommen til en fantastisk flott og givende hobby.

Endret av Norseman
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg