Hopp til innhold
Ling123

Stang/snellevinkel ?

Recommended Posts

Mykje skal ein undres over og til meir ute av sesong det er til meir bagatellmessig blir problema !

Men altså : Eg ser stadig demovideoer med dei mest profilerte og "beste" der det presenteres kasting,kanskje spes. med enhånds, der snella står i vinkel meir og mindre rett ut til sida. Har undra meg mange gonger om ikkje dette påvirker aksjon i stanga ,skaper ei vridning i stangemnet/holker . Ringene ligger også ut i vinkel på kasteretning og vekt av lina vil vel skape eit uheldig vrimoment på stanga og spesielt på toppdelen  ?

Er dette berre pirk eller har andre samme synspunkt ? Har det for eksempel betydning om ein sammenlikner forskjellige stenger og ikkje bruker samme vinkel ,for eksempel heilt retningsmontert snelle kontra 90 grader vinkel ut ? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Jeg kaster som regel på den måten med enhånds. I følge en av kasteguruene som ikke frekventerer dette forumet lengre (Tom Syversen) gjør det å vinkle stangen at snøret ikke kommer i kontakt med emnet, og på den måten bremser kastet. Jeg merker stor forskjell særlig når snøret er vått, noe det jo som regel er under fiske. Aksjonsforskjellene rundt omkretsen av en fluestang er marginale, så det har jeg ikke merket noe til, men med tunge sneller kjenner man at tyngdepunktet ikke ligger like mye på linje med underarmen som det gjør når stangen holdes på "vanlig" måte. Derfor er det særlig med lett utstyr jeg benytter denne teknikken.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Om du tar grep på fluestanga på normal måte og vrir hånda litt slik at snella er i vinkel litt ut, er det også lettere å holde håndleddet stivt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

What ?

Då blir vel ikkje stanga ein direkte forlengelse av underarma ,men får ein liten vinkel inn mot kroppen  ?

Forøvrig , personlig bruker eg veldig ofte berre håndleddet når eg kaster enhånds,minimaliserer energibruk !!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest Asbj.R.

Er dette berre pirk eller har andre samme synspunkt ? Har det for eksempel betydning om ein sammenlikner forskjellige stenger og ikkje bruker samme vinkel ,for eksempel heilt retningsmontert snelle kontra 90 grader vinkel ut ? 

Nå er det vel slik at alle stangprodusentene lager stengene med en "rygg", og på motsatt side av denne, plasserer ringene. Ved å vri stanga med snella ut til sida, vil man ikke utnytte stangas rygg godt nok. Er det ikke så enkelt?

Forøvrig , personlig bruker eg veldig ofte berre håndleddet når eg kaster enhånds,minimaliserer energibruk !!!

Men håndleddet skal jo være stivt, i hvert fall i bakslengen, så kan man bruke håndleddet litt i siste del av fremslengen for en god presentasjon. Å bare bruke håndleddet under kasting vil jo begrense kastelengdene dramatisk, men funker sikkert greit på lengder inntil 10 m.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg