Hopp til innhold
  • 0
hegeae@gmail.com

På jakt etter fluestang

Spørsmål

Eg er totalt grønn når det gjeldt fluefiske, men var på eit fluefiskekurs med 2-hands stang på Villaksens Dag. Og det var gøy. Så dette er noko eg gjerne vil forsette med. Men, har heller blitt anbefalt 1-handsfluestang sidan eg garantert ikkje kjem til å fiske laks på mange kg, men heller fjellørret og sjøørrett.

Kva for stang bør eg velge her? Eg trenger ikkje noko dyr stang sidan dette er heilt nytt for meg. Vart anbefalt eit fluefiskesett som var på skittfiske.no, men den selger dei ikkje lengre til ca 1500 kr. Eg har ikkje tenkt å gå noko meir opp i pris. 

http://mx-sport.no/fluefiskesett-fairpoint-rowan-46713

http://www.xxl.no/fiske/fluefiske/fiskesett-fluefiske/guideline-fluefiskesett-flystarter-trout-9-5-4-pc-kit/p/1055529_1_style

Takker for alle svar. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

3 svar på dette spørsmålet

Recommended Posts

• 0

Har egentlig ingen anelse, bare leser dette mens jeg venter på tussmørket og kveldens forsøk på å hale en laks utav elva.

Men skal man legge de oppgitte data til grunn, virker settet fra Guideline tilforlatelig. 4-delt, Kl 5 og Reelmaster er en grei og vel utprøvd snelle.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0

Hvis det er fjellørret og SØ du primært skal fiske, kan en stang i #6 være bra. De settene du viser til er henholdsvis #6-7 og #5. #5 stang kan bli litt sped til SØ fiske, enten det er i elv eller sjø, mens #7 blir for kraftig etter min mening, i hvertfall til fjellfiske etter ørret. Mange velger #6 til sjøørretfiske, noe som også funker godt på fjellet etter ørret.

Jeg har ikke noen formening om det ene eller andre settet du linket til, annet enn at jeg ser at Guideline settet har en Reelmaster snelle. Har en lignende snelle selv på stanga mi som jeg bruker på fjellet og har aldri hatt noe kluss med den (benyttes strengt tatt mest til oppbevaring av backing og flueline - backingen ser jeg utrolig sjelden, for å si det sånn).

I tillegg til de du linker til kan du jo også ta en titt på f.eks.: http://www.sportsbutikken.no/enh%C3%A5ndskombinasjoner_860.html og  http://www.magasinet.no/fiskeutstyr/fiskesett/orvis-combo-encounter-905-4-outfit-fluesett

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0

Er som du sikkert skjønner ikke helt enig med alle de som absolutt sverger til den såkalte folkestanga(nifotsfemmer) som det riktige. Jeg tror du vil komme best ut av det med ei stang på 9'5" til 10 fot og med ei line i vektklasse 7. Det er ikke dermed sagt at stangen da trenger å være i klasse 7 men kanskje heller i klasse 6 da mange stenger i den kategorien er underklassifisert. Som nybegynner vil du og være best tjent med redskap som er sammensatt slik at du kjenner at lina har en vekt som gjør at stangen arbeider i sin aksjonskurve. Her finnes meget mye bra på bruktmarkedet såvel og kan jeg tillate meg å komme med en konkret anbefaling så hadde jeg kikka litt etter en brukt tredelt LTS X2(X1)10' #6. Absolut herlig stang som bøyer seg helt nedi korken om du presser den og den stanga der går også meget bra med standard WF7 liner av type f.eks Guildeline 4-cast, Scierra mfl.

En stang som drar #7 liner er og relativt vindsterk redskap, mye mye bedre enn #5 som nesten ikke tåler lett bris engang. Og hvor ofte fisker vi under ideelle kasteforhold..? Ikke ofte spør du meg, vi fisker best når fisken biter, og da er det ofte vind, ivertfall under vanlig våtfluefiske enten det er i elv, vann eller i fjorden.

Da er det greit å ha redskap som ikke stopper en fordi man ikke klarer å slenge fluen ut til sølvfiskene.

Lykke til med valg av fluestang og jeg ser stadig noen selger slike stenger på bruktmarkedet, også her på forumet og at slik kvalitet går så billig er for meg vanskelig å forstå.

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg