Hopp til innhold
Audun.

Vadesko Filt VS Gummisåle? Boa VS Lisser

Recommended Posts

Vurderer nytt innkjøp av vadesko, har fra før et par Simms sko i filtsåle som er 5 år gamle. Veldig fornøyd med disse, men de begynner å bli slitt. Veldig fornøyd med filtsåle i fiskesituasjoner, men når det kommer til vanlig trasking i skog og mark, så syns jeg det er litt mer ubehagelig, har mange ganger havnet på rævva når jeg går på vått gress O.l.

Jeg går ofte lengere distanser for å komme meg til fiskeplassen, så derfor så vurderer jeg kjøp av gummisåle. 

Har også lyst på en sko med BOA løsning. Har sett på både Simms og Korkers(vil ha kvalitet)

Er det noen som kan komme med tips og råd angående dette? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Skal du ha vadesko eller marsjstøvler?  For vading benytter jeg filtsåler, har også prøvd aqastelt men foretrekker filt.  Disse gummisålene syntes jeg var håpløst glatte, og ja filt og gress er en dårlig kombinasjon.   Mange år med Simms filtsåler og på siste nye par ble det også Simms filt men ble forskrekket når jeg benyttet disse første gang for noe har skjedd med filtsålene, disse er nå sort hard filt som slettes ikke gir like godt grep på sleip elvebunn slik de gamle hvite sålene gjorde.  Disse nye filtsålene er trolig langt mer slitesterke og vil tåle "utmarsjer" langt bedre, men som vadesko på sleip elvebunn er de slettes ikke mitt førstevalg lenger.   Jeg måtte haste av sted til en lokal pusher i elvedalen og fant et par Guideline sko med filt, hvit filt.  Disse hadde langt bedre grep enn Simms men jeg husket hver stein hele natten grunnet manglende stålgelenk i sålen.  Valget sto da mellom vonde føtter eller hyppige bad i 6-7grader vann.  Simmsskoene blir nok tatt fram igjen til egnet fiskeplass, Guideline skoene vil jeg nok heller parkere for så å lete opp et bedre alternativ.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Til ditt bruk er korkers sin devils canyon sko tingen ! jeg har samme bruksområde der jeg går mye i ulendt terreng, men når jeg fisker vil jeg ha filt pågrunn av grepet. Korkers kommer med utskiftbare såler, der du kan gå inn med gummi, så skifter du bare over til filt ved elva/vannet. helt konge rett og slett.
Den devils canyon skoen er også "gå" modellen i korkers. Den er lettere og mykere i helen. Ellers har du white horse skoen som er en mere elvesko med bedre støtte.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

En tråd fra forumet om dette: http://www.fluefiske.net/forum/topic/42238-vadesko-simms-eller-korkers-hvilke-vadesko-er-best/ Den er kanskje ikke oppdatert. I gamledagene gikk også jeg mye for å komme til fisket. Da var det aktuelt å ta de tyngre tingene i sekken sammen med drikke og mat, og heller ta marsjen i lettere klær og sko.

Går jo av og til litt ved elven selv og har valgt løsningen til slike stunder ved et par lette vadesko (vel 800 gram) med gummisåle som jeg har satt i (Simms) studs. Sklir ikke på land, sklir ikke i elva. Ikke så godt egnet til dags- og ukestur, da kreves skikkelige såler.

Ellers er vel ikke filt bare filt lengre.

Endret av svensvik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Eg skal aldri ha filt under vadesko igjen! Dette kjem av personleg erfaring. Sommaren 2003 gjekk eg sist med filt. Då sklei eg på ei grastue og datt på ryggen. Då eg skulle komme meg opp att, kunne eg ikkje bevege høgre foten under kneet. Den store muskelen over kneet var sliten tvers av! Sidan har det gått i Simms vadesko med gummisåler og studs. Funker heilt flott og glir ikkje på gras, noko eg tykkjer er viktig!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tusen takk for gode råd:D Hvordan er det disse studsene fungerer? Er det som fotballsko med skrupigg? Er disse holdbare eller bør man kjøpe med endel extra studs? Lurer også på hvordan disse boa skoene er? Blir det skikkelig stramt? En annen ting jeg er litt usikker på, er holdbarheten, er disse slitesterke? Kjøpte simms for 5 år siden pga nettopp holdbarheten, og de har levert skikkelig, har ikke hatt bruk for Aquasure limen en gang, i motsetning til de gamle Guidline vaderene, som holdte bare 1 sesong, og måtte lime hele neopren sokken.:D 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

D Hvordan er det disse studsene fungerer?

Skriver du inn søkeordene "studs simms" får du opp en bråte bilder med ulike utforminger. Jeg nøyer meg med disse (vedlegg). Har sittet fast i noen år uten tegn til å løsne. Hadde aldri våget meg ut på grastorvkanter over to-meters dyp elv med skikkelig strømsug og i sko med filt. Men hver sin smak og fiske, og gamlesorten filt er veldig bra/best i elv som gror.

Studs.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tusen takk, trur det blir den modellen der:D Hvordan er den mot grus og sand? Kommer det sand inn i skoa? Redd for neoprene sokken ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tusen takk, trur det blir den modellen der:D Hvordan er den mot grus og sand? Kommer det sand inn i skoa? Redd for neoprene sokken ;D

Bruk en sokk utenpå neoprene sokken. Ellers har du vel grusbeskyttere på vaderne dine?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Til opplysning. Korkers får du kjøpt med alle mulige såletyper. Filt med studs, gummi med studs, gummi/filt med studs og bare gummi og filt såle. Fordelen er at du kan velge såletype alt etter hvor du skal. Det følger som sakt med gummi og filt såle med skoan og itelleg kan du kjøpe løse såler for 399,-. Det kule er at når sålen er utslitt som den ofte blir før skoen blir det så kjøper man bare nye såler istedenfor ny sko :) 
Jeg selger både simms sko og korkers sko. Men når det kommer til ditt bruksområde å du vil ha boa system er korkers overlegent spørr du meg :) 

Du spørr om holdbarheten. Nu har jeg solgt og brukt korkers sko siden guideline begynte å selge de i norge for et par år siden og jeg har ingen ting å utsette. Null reklamasjoner og skoene mine er på 2 sesongen nu. Jeg bruker opp 1 vadebukse i sesongen så holdbarheten er godkjent. Likevell er det boa system så et rep kit er greit å ha med seg uansett i tilfelle. Men som sakt, har hatt null problemer med det sjøl. 

Simms skoene er det ingenting å utsette på. Skulle jeg valgt sko etter ren passform og hvordan skoen kjennes på foten ville jeg gått for simms. Da spessielt vapor skoen er en bra gåmodell.  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kanskje burde en også se på de relativt nye Tractor Vadesko fra Patagonia, når en går mye på variert underlag.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Når det kommer til filt eller gummisåle, så er det vel ikke noe tvil om at filt sitter best under vann. Men over vann er det gummisålene som er det store. Men jeg bruker gummisålene fra krokers overalt, og jeg har ikke tryna enda, selvom de er forholdsvis glatte, spesielt når man skal krysse elva med mye stein og sterk strøm. Det er enkelte elver jeg kan tenke at her skulle jeg hatt filtsålene, men jeg gidder ikke bytte av den grunn. Muligens burde jeg vært flinkere til det :) 

BOA hadde jeg på et par Simms sko, det var helt håpløst, klarte ikke å stramme ordentlig, og den wiren røyk hele tiden. Har lest at dette skal være ordnet nå, og nye Simms boa skal være ok. Krokers har også BOA på enkelte modeller tror jeg. Men jeg setter på meg vaderne når fiske starter og tar de som regel av meg når jeg er ferdig for kvelden. De ekstra minuttene det tar å knyte tar jeg gjerne. 

Hvilken sko man skal velge, det avhenger jo veldig mye av dine føtter. Til mine føtter er det uten tvil Korkers som er best, jeg har mitt 3dje par nå, og det er de som passer min fot best av de skoene jeg har testet. Tidligere korkers sko var rett og slett ubrukelig fort pga sålene løsnet når man gikk, men det er heldigvis ikke noe problem noe mer. Både Simms, Patagonia, Krokers og trolig flere lager gode vadesko, viktigste er å finne noen som passer foten din godt. Iallfall om du trasker mye, Vonde sko er jo rett og slett pyton. 

Og en ting til, bytte wiregreine ute i felt er ikke alltid like moro, bytte lisser ved behov er omtrent like enkelt som å knyte de :) Kjøper du deg BOA så ha alltid med deg reserve på tur, BOA sko uten wire er ikke plagsomt morsomt, tykk fortommsmateriale fungerer sikkert også fint :)

Endret av Hermansen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg