Hopp til innhold
  • 0
Franksrensen

Valg av ferdige pakkeløsninger eller selv valgt oppsett

Spørsmål

Hei!

Jeg er ny på fluefiske, og er usikker på hva jeg skal innvestere for en god start.

Fisker med haspelstang med sluk/Spinner/wobbler på vann, men ønsker å prøve meg på flue både på vann og i elv.

jeg ønsker å kunne ta mellomstor ørret og mulighet for å ta kanskje noe smålaks. Kanskje om det er mulig å benytte ei stang både på sjø og elv, om det går.Har fått et tips om eventuelt å begynne med ei 9" #5 stang. Men hva skal jeg velge i det store havet av stenger og sneller? All hjelp taes imot med stor takknemlighet

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

6 svar på dette spørsmålet

Recommended Posts

• 0

Hva du skal velge ja, det er ikke så lett å si noe om. Men i dagens marked er det veldig vanskelig å finne dårlige stenger. Jeg vil to at om du handler en av de kjente merkene og et fluefiskesett så får du helt greit utstyr. Jeg tror http://nfisk.no/fluestenger/enhands/redington/crosswater-590-4-outfit#&variation=565945 kan være et godt alternativ om du må handle på nett og ikke har noen butikker i nærheten. Finnes flere slike pakker fra forskjellige merker jeg vil tro er mer enn bra nok. 

Hvilken klasse du skal velge, en #5 fungerer ganske så bra til det meste, er ikke noe i veien for å fiske sjøørret i sjøen eller brunørret i fjellet med det. Trolig går det meget fint med smålaks også. Viktigste er å sette av noen timer til trening, du kan faktisk komme ganske langt med youtube i starten, lære grunnbevegelsen så er du i gang. Feks https://www.youtube.com/watch?v=oDJJ6W23gHw 

Selv er  jeg helt selvlært når det kommer til fluekasting, med alle sine svakheter det er. Men det skal sies, jeg har hatt mine perioder med mye trening og veiledning etterhvert. Og vil nok påstå jeg er en middels ok fluekaster i dag. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0

Er ikke en femmer littegrann i letteste laget? Hva med en sekser, særlig med tanke på eventuell smålaks?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0

Jeg er slett ikke den som vet mest om enhåndsfiske, fisker stort sett bare med to-hånds. Men jeg vet en del om laksefiske i elver og hvor bra det er å ha litt lengde i stangen, og om vind ved sjøen. Hvis du tenker å fiske mest i elv og ved sjøen, ville jeg ha gått i alle fall en klasse opp (6) og en halv fot mer i stang. Er fisket i all hovedsak vanlig ørret i elv og vann, så er 9 fot kl 4-5 greit nok.

Du sier ikke noe om hvor mye penger du tenker å svi av, men både de skandinaviske Guideline og Loop har kombisett som er greie å starte med. De mer spesialiserte fiskebutikkene har gjerne mange combier hvor det også er mulig å justere på stang og snelle ut ifra egne behov.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0

Du skriver ikke hvor i verden du holder til, men generelt vil jeg oppfordre deg til å oppsøke en forhandler som v e t hva de driver med for å prøvekaste flere stenger før du kjøper. Så til valg av selve utstyret. Til fiske etter smålaks er det så absolutt ikke å anbefale en # 5 stang og med tanke på at du ønsker å fiske mellomstor ørret i sjøen og smålaks i elv, så tenker jeg at stangen du velger både må ha rygg for å tåle vind (som det ofte er ved sjøen) og styrken til laksen når du fisker i elv. Selv mener jeg basert på egen erfaring at en 9.5 ft stang i # 7, kanskje # 6 vil være optimalt. Du kommer langt med en intermediate line og husk for all del å kjøpe snelle som både tåler saltvann og har brems tilstrekkelig for å håndtere smålaks. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • 0

Hadde jeg skulle valgt meg en enhånds i dag til laks og til bruk i sjøen så hadde jeg valgt en 10 fot klasse #7.

Jeg brukte mye enhånds før og da brukte jeg 10 fots stenger klasse 8-9.

Men nå fisker jeg stort sett med tohånds,det er lettere når en begynner å dra på åra

En # 5 stang kommer nok til kort når du skal kaste i vind og med større fluer, den passer bedre på fjellet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg