Hopp til innhold
svensvik

Dårlige løkker på Rio Scandi?

Recommended Posts

Leste i et annet fluefiskeforum som jeg titter innom av og til at løkkene ikke holder på Rio Scandi short versitip. Det skal dreie seg om at løkkene ryker når en seigdrar og det skal heller ikke mye kraft til, iflg. dette utsagnet.

Jeg har to slike liner. En er så "gammel" at jeg måtte sette på løkker selv, på ene spissenden. Den andre kjøpte jeg i år og her var alle løkkene ferdig påsatt.

Erfaringer fra dette? Er det grunn til å sette i verk åtgjerder?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Har brukt disse linene i 3-4 år nå, men har ikke merket noen svakheter. Har landet relativt stor laks og hatt bunnapp så det holder. Husker godt en gang jeg satt skikkelig fast. Måtte jobbe lenge for å få løs greiene. Det endte med fortomsbrudd, men løkkene holdt. Men nå skal jeg for sikkethets skyld sjekke (teste) løkkene før sesongen.:unsure:

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kan være greit å sjekke løkker med sånne systemer. Hadde noen dårlige opplevelser da Loop leverte slike på tidlig 2000. Det gikk mange år før slike linesystemer havnet i min snørebag igjen. Har ikke erfaring med andre enn Zpey de senere år og de har holdt mål. ( men nå er ikke zpey hva det var lenger...).

Uansett merke så kan det være en liten sikkerhet å sjekke løkkene..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Leste i et annet fluefiskeforum som jeg titter innom av og til at løkkene ikke holder på Rio Scandi short versitip. Det skal dreie seg om at løkkene ryker når en seigdrar og det skal heller ikke mye kraft til, iflg. dette utsagnet.

Jeg har to slike liner. En er så "gammel" at jeg måtte sette på løkker selv, på ene spissenden. Den andre kjøpte jeg i år og her var alle løkkene ferdig påsatt.

Erfaringer fra dette? Er det grunn til å sette i verk åtgjerder?

​Slik jeg oppfattet det svenske språket, så var det disse linene av nyere modell (fjorår og årets) med connect core som ikke holdt mål.  Det var ikke løkkene men rett og slett kjernen som ikke hadde tilstrekkelig bruddstyrke slik at man dro dem av som tynn hyssing.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vel, jeg har dratt både seigt, hardt og lenge i årets kjøp. Hvis det er både røyk og ild i dette, så må dette ha vært en feilprodusert serie som nå er borte. I alle fall for min del.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vel, jeg har dratt både seigt, hardt og lenge i årets kjøp. Hvis det er både røyk og ild i dette, så må dette ha vært en feilprodusert serie som nå er borte. I alle fall for min del.

​Jeg leste innlegget ditt som "Vel, jeg har dratt både seigt, hardt og lenge i årets p".  og tanken var da javel.

De fleste fluesnører går det meget enkelt å rykke av.  Om man tar ca en meter snøre mellom nevene og rykker til så ryker de langt fleste meget lett.  Mange tror bruddstyrken på et fluesnøre er ubegrenset, men i realiteten har det langt lavere bruddstyrke enn visse skyteliner og enkelte fiskeres fortommer.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg