Hopp til innhold
Norseman

Laksefiske i Målselv.

Recommended Posts

Hei.

Har vært heldig å få kort på sonen nedenfor Målselvfossen. Har ikke fisket i Målselva før, så jeg lurer litt på hva slags forhold som er "vanlig" på åpning, i juni.

Er det mulig å fiske med flue, eller er det kun slukfiske som gjelder?

Hvis det er noen som har litt informasjon å dele om dette, så hadde det vært toppers:smile:.

På forhånd takk for svar.

Norseman.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Har det vært trekning allerede? Trodde ikke det var før 26.

må sjekke egne lodd. 

Det går helt fint å fiske med flue på hele strekket. Ta med ulike synkeliner slik at du er forberedt på mulige vannføringer. Jeg hadde med slukstanga første året, siden har den blitt hjemme. 

Desinfiseringstasjon finnes på campingen. Husk å besøke den. 

Skitt fiske. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for svar, Asbj.R.

Du er nok et døgn på etterskudd....... Det ER den 26, idag:biggrin:.

Er ikke så glad i synkesnøre-fiske, men på stor og kald elv, så er det jo det som må til.

Jeg har noen klumper i synk 3-4 og 5-6, så da kommer jeg vel dypt nok, eller hva mener du?

En av mine favoritt-klumper til laksefiske er en i flyt med synk 6 spiss, så jeg får håpe at det blir "føre" for den.

Hvordan er strømforholdene og dybden på kortsonen?

Er det store fluer du bruker på "tidlig" fiske i Målselva?

Kan du anbefale noen fluemønstre eller farge-komboer, som funker?

Norseman.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Å fan, er det 26. Idag?

Nå har jeg ennå til gode å få laks på åpningdøgnene i kortsonen, så det er ikke sikkert at jeg er rett mann til å gi råd om fluer o.l.

jeg bruker flyt/synk 1 og/eller flyt/synk 4, tror jeg det er. Det har hittil vært godt nok til ikke å få laks. Det samme gjelder fluene i farger som svart/blått eller svar/grønt, begge ispedd flash og gull/sølv. Disse fluene og snørene fanger laks i Målselva ellers, bare ikke i åpninga, hittil. Størrelser? Ja, ulike sådanne. Tuber og enkel/dobbelkrok. Ta med alle lakseflueboksene.

greie strømforhold, med vekslende fart nedover strekket på campingsida. Så fremt du ikke er i verdensklasse med spey lengde, rekker du ikke over hele elva. Dype kulper og grunnere strømmer.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

var heldig i år igjen, og fikk kort den 17. - mårraøkta

Beskjed til meg selv: Husk å søke permisjon/avspasering fra jobb.

Endret av Asbj.R.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Å fan, er det 26. Idag?

Nå har jeg ennå til gode å få laks på åpningdøgnene i kortsonen, så det er ikke sikkert at jeg er rett mann til å gi råd om fluer o.l.

jeg bruker flyt/synk 1 og/eller flyt/synk 4, tror jeg det er. Det har hittil vært godt nok til ikke å få laks. Det samme gjelder fluene i farger som svart/blått eller svar/grønt, begge ispedd flash og gull/sølv. Disse fluene og snørene fanger laks i Målselva ellers, bare ikke i åpninga, hittil. Størrelser? Ja, ulike sådanne. Tuber og enkel/dobbelkrok. Ta med alle lakseflueboksene.

greie strømforhold, med vekslende fart nedover strekket på campingsida. Så fremt du ikke er i verdensklasse med spey lengde, rekker du ikke over hele elva. Dype kulper og grunnere strømmer.

​Takk for hjelpa, Asbj.R. Godt å få gode tips, når man skal til en ny elv.

Har lest at Målselva er en ganske sein elv, og at den store oppgangen av laks ikke starter før i midten/slutten av Juli. Har fått kort på "morra-økta" den 21 Juni, så jeg regner ikke med den store fangsten. Skulle jeg være så heldig å få en laks(eller 2), så ville det jo vært artig,OG det er vel ofte Stor-Laks man får på denne tiden:blink:Tidlig-fiske etter laks med flue på stor og kald elv, er ofte en vanskelig "sport", og det er vel vanlig med slike forhold på åpnings-døgnan i Målselva. Får HÅPE at den værste vår-flommen har gitt seg og at "tempen" i elva har steget til en 8-10 grader, når vi starter fisket.

En fiske-kompis fortalte at det ligger  mye snø i området rundt Målselv, i år, så det er vel en stor "risiko" for at det blir vanskelige forhold, på åpninga.

Endret av Norseman

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvor lang er denne sonen, og hvor "tett" er det med folk på åpnings-døgnan? Er det sånn som f.eks i  Gaula(på enkelte soner) på åpninga, at det står folk med 5 meters mellomrom og nesten ikke beveger seg, eller er det greit med plass mellom fiskerne og et bevevegelig fiske, som fungerer greit?

Er det mulig å slå opp et telt for et døgn, ved elva, eller er det forbudt?

Endret av Norseman

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det selges 20 kort pr 8 timers økt hele sesongen. Er elva normal stand er det ikke noe problem med køfiske, er elva stor så man ikke kommer til rett nedenfor hyttene på kanten kan det være at det blir samlet noen fiskere et par av plassene. Spesiellt de som fisker med sluk øverst i "svingen" der sonen starter og rett ovenfor campingen hvor både flue-og slukfiskere fisker. Du går rett i elva fra campingen som grenser til elva. Telting på campingen 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det ligger ennå hvit is på Målselva, men noen råker har begynt å dukke opp. Blir det normal smelting utover våren er sikkert den verste vårflommen over til åpninga. På Bardufoss oppgis snedybden i dag til å være 0 cm.

Slukfiskerne øverst på strekket kan ha en tendens til å ville holde på sine plasser, men da er det bare å gå på oversiden av dem, og presse dem nedover. Det står på kortet at man skal praktisere rullerende fiske.

Som Sveinung sier er det godt om teltplasser på campingen, og hytter kan også leies. Vil ikke anbefaler å telte utenfor grensene til campingen da det kan oppfattes provoserende. Dessuten, på camingen har du tilgang til fasiliteter som do og dusj.

Link til campingen: http://www.maalselvfossen.no/  Med campingen mener vi nedre Målselvfossen camping.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Å hei, hvor det gikk på den såkalte loddtrekninga :blink:  Er laksen forsvunnet fra elva? Har samtlige laksefiskere nord for Sinsenkrysset gått bort?

Jeg fikk nettopp mail om at jeg har fått 8 KORT fra 17-22.juni..

Kanskje jeg skal ta en tur? Hvordan er det med snø og smelting der oppe nå?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Så jeg kan bare droppe å kjøpe kort da. Bussen går ikke den veien etter 12.juni, sommerruter.

I de første 4 mailene var feil tidspunkt oppgitt så de ble sendt dobbelt opp. Så det var kun 4 kort.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

4 kort er jo fantastisk, aldri hørt om noen som har fått fire. Tror trekkesystemet dems har fått hickup! Men det kan være langt mellom fiskene så tidlig, og 20 fiskere som samles på tre-fire plasser, kan være tendenser til kø fiske. Sent fra min D6503 via Tapatalk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja, det er tidlig og jeg har ikke armer til å denge synkeklumper lenger heller. Da sier jeg nok fra meg 3 av kortene tror jeg.

Kanskje jeg heller tar turen ut i juli med switchstanga og 13foter'n med F/S :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

I øverelva, altså oppfør Målselvfossen, er det flere grunneiere som selger kort. Du vil alltid finne ledige kort noen steder. Sjekk hjemmesida til elva der det står om de ulike sonene og kortselgere. I tillegg finnes en del kort på nettet (iNatur?). På hjemmesida finner du også fisketeller med info om hvor mye laks som har passert laksetrappa.

Hvis du ikke finner ledige kort, får du sende en PM, så får vi rote frem noen hemmeligheter/vald.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg