Hopp til innhold
Stinger Streamdance

RIO Scandi Short, spørsmål om vekt og lengde

Recommended Posts

Har to slike, kl 6 og 8. Oppgitt linevekt og lengde er inkl tip.

Føyer til: Veldig lettkastede og "riktige" liner. Blir brukt av meg som standard på to stenger med tilleggsliner, selvsagt. Men vurderer å skaffe en tip med mer synk  til da jeg lurer litt på om de medsendte tre med synk egentlig synker lite. Har ikke forsket ferdig på dette så fortsatt er dette bare på pratestadiet.

Endret av svensvik
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Jeg har selv bestilt et sett i kl 8. Det jeg ikke helt klarer å finne ut av med dette snøret er om spissene utgjør en del av fortommen, dvs at du kun skal sette på en liten lengde med fortomstippet? Eller er spissene kun en del av skyteklumpen, dvs de krever polyleader + fortomstippet? Noen som vet?

Har ikke mottatt snøret enda, blir nok en del testing

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Snørene kommer med tilpassede fronter i 3 synkegrader foruten flyt. Int, S3 og S6 (inch pr sec). Bare å henge på ønska lengde fortom.

Bruker selv #8 på en Sage tcx 12,6#7 stang.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Høres bra ut, virker som et spennende snøre. Jeg ser for meg at det er et litt mer "aggressivt" scandi snøre som kanskje lettere slår over fortommen og generelt er mer lettkastet enn vanlige klumper?

Blir uansett spennende å teste på min 11'9 #8 Tcx

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har selv bestilt et sett i kl 8. Det jeg ikke helt klarer å finne ut av med dette snøret er om spissene utgjør en del av fortommen, dvs at du kun skal sette på en liten lengde med fortomstippet? Eller er spissene kun en del av skyteklumpen, dvs de krever polyleader + fortomstippet? Noen som vet?

Har ikke mottatt snøret enda, blir nok en del testing

Har dette snøret i flere utgaver(#5 - #9), og synes at dette snøre-konseptet er perfekt til mitt fiske.

Det er lett å speye med, og man trenger ikke å "trønder-speye" :blush:  for å vinkle det ut, og snøret  fungerer spesielt godt på "trange" plasser.

Det kaster også godt på overhånds-kast,og det "går" som fy...

Spissene og "bellyen" utgjør et komplett snøre, så det er bare å sette på den fortom/spiss som du ønsker.

Jeg har brukt fortommer på opptil 20 fot på interm. og flyt spissene, og det fungerer utmerket.

Snøret fisker også godt, og jeg har fått flere flotte  laks, spesielt med synk 6 spissen , og kort fortom, på middels til stor sommer-elv.

Det funker også godt med Rio sine 15 fot spisser, og noen mener faktisk at de funker bedre, enn med 10 fot spissene som følger med snøret.

Snøret får en mer balansert "flyt" i lufta, og du får en "finere" landing på vannet/elva. Flua vil også gå litt dypere med 15 fot spissene i synk 3 og 6.

Er sjøl ikke så opptatt av dette(når jeg fisker laks), og mener at så lenge snøret kaster godt, og klarer å strekke en lang fortom med en forholdsvis stor flue, så gir jeg f.. i hvor fint snøret går i lufta, og at det plasker litt i nedlegget... MEN det er nå min mening :cool: .

Ved "finfiske" etter sjøørret/laks så retter jeg opp dette med å bruke en god skyteline som "balanserer" klumpen, og en lang fortom for å dempe nedlegget.

Har prøvd med et par "lettere" grain spisser på 15 fot fra Guideline(6 og 10 gr.) på mitt #9 snøre, og det fungerer godt det også.

Min konklusjon etter å ha brukt Rio Scandi Short VersiTip snørene i flere år nå, er at snøret fungerer godt i de fleste fiskesituasjoner jeg møter i mitt lakse/sjøørret-fiske.

Dette er et snøre som kan tilpasses ganske mye, utifra en hver fiskers behov og kastestil, og at man kan bruke mange forskjellige spisser fra forskjellige produsenter.

Mitt "klump-fiske" har blitt mye enklere, både fiskemessig og når det gjelder "logistikk".

Jeg bruker disse snørene både til vanlig laksefiske, og til mer finfiske etter sjøørret/laks med lange fortommer, på sensommer og høst.

Som dere skjønner så er jeg STOR FAN av dette snøre-konseptet fra Rio, og anbefaler det på det "varmeste" :biggrin:

Spesielt for nybegynnere som skal begynne med spey-kasting, og for de som vil kvitte seg med "trønder-spey" uvanene :blush: , så er dette snøret GULL.!!!

Endret av Norseman

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det funker også godt med Rio sine 15 fot spisser, og noen mener faktisk at de funker bedre, enn med 10 fot spissene som følger med snøret.

Snøret får en mer balansert "flyt" i lufta, og du får en "finere" landing på vannet/elva. Flua vil også gå litt dypere med 15 fot spissene i synk 3 og 6.

Har prøvd med et par "lettere" grain spisser på 15 fot fra Guideline(6 og 10 gr.) på mitt #9 snøre, og det fungerer godt det også.

Det er en haug Rio spisser, ferdige og på rull. Har du typenavnet på den/dem i 15 fot du har testet?

Jeg har mange Guideline spisser liggende i ulike lengder og i ulike synkegrader fx 15 fot synk 6 (tipper rundt 8 gram).

Ut ifra det du sier, er det bare greit å sette slike "lange" tip'er på Rio stamme, altså uten noen former for bivirkninger. Da har jeg alt jeg trenger, og det er da vel alt for godt til å være sant? For jeg mistenker altså disse korte medsendte tip'ene for å synke urimelig lite. Og av og til er det synk som gjelder. Enten en liker det eller ikke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg kommer nok til å bruke dette snøret mest med synketuppene. Til ren flyt vil jeg nok fortsette med airflo rage compact, en klump jeg mistenker er ganske lik dette snøret. Det var først når jeg begynte med denne jeg klarte å å unngå den såkalte "trønder-spey" varianten. Kommer nok også til å forsøke versitip sammen med noen mow-tipper jeg har liggende, særlig med dobbel-spey ser jeg for meg dette kan funke. Blir mye prøving og feiling Vil ha laksesesong nå!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er en haug Rio spisser, ferdige og på rull. Har du typenavnet på den/dem i 15 fot du har testet?

Jeg har mange Guideline spisser liggende i ulike lengder og i ulike synkegrader fx 15 fot synk 6 (tipper rundt 8 gram).

Ut ifra det du sier, er det bare greit å sette slike "lange" tip'er på Rio stamme, altså uten noen former for bivirkninger. Da har jeg alt jeg trenger, og det er da vel alt for godt til å være sant? For jeg mistenker altså disse korte medsendte tip'ene for å synke  urimelig lite. Og av og til er det synk som gjelder. Enten en liker det eller ikke.

De heter Rio Replacement Tip, og du finner nærmere beskrivelse av dem på Rio sin hjemmeside, og de finnes både i 10 og 15 fot, i forskjellige klasser.

Jeg har kun prøvd en av disse 15 fot spissene i synk 6 , og den funker meget godt til mitt VersiTip #9. Jeg har også laget noen egne spisser av "gamle" synkeliner, som fungerer helt fint. 

Ellers så bruker jeg de "vanlige" 10 fot spissene, til alle mine VersiTip snører, og er godt fornøyd med dem. Har ikke inntrykk av at de synker noe dårligere enn andre lignende spisser(heller tvert i mot,synes jeg), men det er klart at det er nok bedre med hele synke-klumper i visse situasjoner, med dyp og kald elv, og hard strøm.

Nå må jeg "tilstå" at jeg ikke er noe særlig glad i dette tunge synke-klump fisket, og at jeg derfor prøver å unngå å bruke disse tunge klumpene. Derfor bruker jeg ofte VersiTip snørene på kald og stor elv, og det fungerer godt, bare det ikke er for hard strøm og for dypt, der jeg fisker.

Dessuten så står jo laksen som regel nærmere land, under slike forhold, og da er det min erfaring at man oftest ikke trenger disse tunge synke-klumpene, for å ha et godt og effektivt fiske.

Endret av Norseman
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

De heter Rio Replacement Tip, og du finner nærmere beskrivelse av dem på Rio sin hjemmeside, og de finnes både i 10 og 15 fot, i forskjellige klasser.

Ellers så bruker jeg de "vanlige" 10 fot spissene, til alle mine VersiTip snører, og er godt fornøyd med dem. .... men det er klart at det er nok bedre med hele synke-klumper i visse situasjoner, med dyp og kald elv, og hard strøm.

Hjertelig takk.

(Alle linetyper har sine begrensninger, også flyt/synk).

Endret av svensvik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei!

Vil bare skyte inn at Rio også leverer Scandi Versitip (ikke short). http://www.rioproducts.com/fly-lines/spey/scandinavian/scandi-versitip/

Disse er å få i vektklasser tyngre enn #9.

Har skaffet meg et par av disse. Har ikke fått testet ordentlig, men førsteintrykket er veldig positivt. De er beregnet på stenger fra 13' og opp.

Klumplengden er 11,6 m. Disse klumpene er marginalt tyngre enn Short Versitip, og de går nok noe penere i lufta (hvis det er noe poeng).

Ser fram til å prøve disse i lakseelva! :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei!

Vil bare skyte inn at Rio også leverer Scandi Versitip (ikke short). http://www.rioproducts.com/fly-lines/spey/scandinavian/scandi-versitip/

Disse er å få i vektklasser tyngre enn #9.

Har skaffet meg et par av disse. Har ikke fått testet ordentlig, men førsteintrykket er veldig positivt. De er beregnet på stenger fra 13' og opp.

Klumplengden er 11,6 m. Disse klumpene er marginalt tyngre enn Short Versitip, og de går nok noe penere i lufta (hvis det er noe poeng).

Ser fram til å prøve disse i lakseelva! :biggrin:

Heisan Ragnar.

Da blir det vel snøre og stang testing, med en liten "singel-malt" attåt, når vi møtes ved "floden" :cool:

Det ska bli artig!!! :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Spennende tråd :-)

Jeg vurderer å prøve Scandi Short Versitip, men er usikker på #/grains. Jeg har en Sage Method 12.6' #8

Jeg fisker forøvrig med en Rio Skagit iFlight 500 grain nå. 

Anbefaler dere å gå en klasse opp på scandien, #9 ?

Jleine

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Stanga tåler helt sikkert kl 9 - 35 gram. For egen del forstår ikke jeg hvorfor en skal sette på tyngst mulig liner, gjerne opp imot at stanga kneler til tider. Virker som en liten "ideologi" dette noen år nå. Jeg hadde for egen del brukt kl 8 - 31 gram.

Men for all del: Smak og behag og personlig stil er helt opp til den enkelte.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har en orvis helios 2 #7 10 fot hvilket vekt burde jeg kjøpe på snøret da?

Hei.

Rio sier at man skal gå ned 3 snøre-klasser på disse versitip snørene, i.f.t, snøre-klassen på stanga, hvis man skal bruke de på enhåndsstenger. Siden du har en ganske rask 7`er stang, så burde versitip snøret i #4 som veier 17.8 gram,passe til stanga, men du bør jo selvfølgelig helst prøve snøret på stanga di, hvis du har mulighet til det, før du bestemmer deg for å kjøpe snøret.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har short versitip til min Guideline Lecie 13´7 #7/8, og liker den veldig godt.

Vurderer å kjøpe en til min G.Loomis Nativerun GLX 9`6 #8.
Ser at short versitip #5 ligger på 20.7g, som skal være ganske spot on.

Er det noen som testet denne på tilsvarende stenger som kan si  hvordan den er å kaste med?
Både over og underhanskast.

Anders

Del dette innlegget

Lenke til innlegg