Hopp til innhold
willyrs

CND Classic/Ultimate versus Scott Radian - 15fots...

Recommended Posts

Når jeg angir et slikt tema - vet jeg det blir like mange meninger som fiskere :biggrin:. Men jeg prøver likevel. Har fisket i mange år med flue etter laks - og har etter mye dybdepløying falt på valget - en av disse tre på 15 fot. Jeg fisker ofte ganske tungt og i store elver etter stor laks - hvor jeg foretrekker punch for å  ha litt større aksjonsradius. Men på sensommeren blir det flyt og lettere selvfølgelig - mer følsomt fiske... Noen som har erfaringer med disse alternativene - som en allroundstang? ( ...Klar over at man ikke får i pose og sekk, men likevel?) Takker for svar!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Har CND Classic i både 15,3 og 14,4! Rett og slett fantastiske stenger! Kraft og presisjon i en pakke! Scott har jeg ikke testet men så vitt jeg vet har vel ikke den en særlig dyp aksjon. Er vel mer beregnet på kortere og raskere bevegelser.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har du mulighet å få testa et par cnd stenger så anbefaler jeg det.

Jeg kjøpte mine første cnd stenger i fjor, classic 15,3 og ultimate 15. Angrer overhode ikke, likte disse såpass godt at jeg i løpet av vinteren fant gode grunner til også å skaffe meg classic 14,4 og 16,3 !

Mvh

Kenneth

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kan du utdype litt om hvordan du likte Ultimate 15 fotern - er jeg takknemlig? Ja, jeg vil prøve stengene, men vil samtidig basere utprøvinga på erfaringer fra gode stangsvingere :smile:... Jeg vil neppe få oppsendt et lass med stenger fra sør til nord - så jeg vil kanskje begrense meg til enten Classic 15 eller Ultimate 15 hit opp. Forskjeller som kjapphet, aksjon, linevekter, kastepotensiale, finfiskepotensiale, flyte/synke-egenskaper, praktiske fiskeegenskaper etc er veldig interessant for meg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kaster meg på anbefalingen om at du bør velge cnd, helt subjektivt selvfølgelig ;)

15.3 classic er endel dypere enn Ultimate og er suveren på både langliner og vanlige flyt/synk klumper. Fantastisk artig og anvennelig allroundstang, da den også håndterer synkeliner uten problem. Nextcast sine SF 650 grains klumper pluss tupp er mer eller mindre laget til 15.3 og er en kanonkombo :) Stanga bøyer seg godt ned i korken under kjøring av fisk, noe som ikke er å forakte. ;)

Ultimate 15 er en raskere og litt kraftigere stang, klumper rundt 48 gram er midt i blinken, men klarer også opp mot 50, avhengig av hvor mesteparten av massen sitter. GL sine 3D liner i #11-12 går rett på ukappa. Selv om stanga er raskere enn classic er den langt fra toppaksjon, mere godt nede på medium. Helt rå på synkeliner, og en veldig lett stang. Man får følelsen av å fiske en klasse lettere enn tilfellet er.

Skulle du trenge noe for enda røffere forhold er jo storebrødrene classic 16.3 og ultimate 16 virkerlige børseskudd:) Generelt om CND synes jeg at stengene har sprettert følelsen under kasting, som jeg ikke har kjent maken noe sted. Lykke til med valget! :)

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sommeren 2013 kjøpte jeg meg en 15 fots Ultimate Power og dette har definitivt blitt min favorittstang i litt større elver. Bruker mest NextCast sin speyline med klumplengde på ca 20 m med utskiftbare spisser. Skal jeg dypere blir det Nextcast sine SF klumper eller GL sine 3D liner.Ren nytelse å kaste med. De andre 15-foterne mine har endt opp som reservestenger. :smile:

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Helt enig i Kent sin sammenligning av CND Ultimate 15' og CND Classic 15'3". Jeg bruker Classicen til det meste av mitt fiske etter storlaks, fordi du kan gå å fiske time etter time, dag etter dag uten å bruke krefter og samtidig oppnå de kastelengdene du ønsker, det gjør heller ingenting at den er en nytelse å kjøre fisk på. Hvis jeg skal vade dypt og kaste veldig langt bruker jeg CND 15' ultimate eller CND Classic 16'3". Hvis du søker på 47 lb salmon på youtube, finner du en video av en stoooor laks jeg fikk på 15'3" i Orkla for noen år siden, her kan du se hvordan stanga bøyer seg under kjøring av laks.

Scott stanga har en mere typisk skandinavisk aksjon med lett topp og kraftig bunn og passer for de som liker raske stenger og er flink til å bruke nederste arm under kastingen.

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takker for konstruktive innspill:smile:... Har Ultimate 15 til utprøving nå. Virker lovende. Og: Kjøre storlaks kan Geir H!:biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg