Hopp til innhold
SteinarFiske

Anti-reverse sneller - Pros and cons?

Recommended Posts

Jeg har kikket litt på en Danielsson Control 8thirteen. Leser at denne er en anti-reverse snelle. Altså at sveiva ikke spinner med i motsatt retning når man drar ut line. Er dette kun for å spare fingrende ved heftige utras eller har det andre funksjoner også? Hvordan fungerer disse snellene i praksis? Har man mulighet til å bremse med hendene?

Takker for alle innspill.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Ingen som har en mening om, eller erfaring med anti-reverse sneller?

Hvis du kunne velge mellom en og samme snelle, enten med konvensjonell directdrive eller anti-reverse. Hva ville du valgt og hvorfor?

Her en noen diskusjoner jeg har funnet om emnet:

http://www.stripersonline.com/t/483075/anti-reverse-reels

http://www.edgeflyfishing.com/ipb/topic/148007-vanlig-rulle-vs-antireverse/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har en control . Hovedgreia er jo å spare fingrene , men du har også litt fiffig brems. Holder du håndtak i ro står brems på innstilt kraft, når du enten sveiver forover eller beveger sveiv bakover(ca 10° ) øker bremsekraften betydelig.

Blir ganske likt syncro brems ABU hadde på Ambasadør snellene sine. 

Sjøl ser jeg vel størst bruk for det i tropiske strøk der fisken har litt fart på seg. Min er kjøpt inn for Digre Tarpons og Sailfish en gang i fremtiden :smile:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for innspill. Ja jeg har fått den samme oppfatningen ved å lese på andre forum. Men ser du noen bakdeler? Og er det en bakdel som gjør at den er mindre egnet til laksefiske. Jeg ser at anti-reverse systemet kommer til sin rett ved tropisk fiske og at det ikke er "nødvendig" ved laksefiske.

Er dette grunn til å ikke velge denne type snelle til laksefiske.?

Hvis vi vrir litt på det så er jo heller ikke vanlig justerbar brems nødvendig. Mange bruker bare click and pawl, og med Speyco snellene har jo dette virkelig fått en renessanse.

Koker det ikke bare ned til hva man selv foretrekker? Med mindre som spurt over her, det er noen tydeligere bakdeler ved dette systemet som gjør den mindre egnet for en type fiske?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skal en torde "å blande seg" i denne tråden? Min eneste erfaring fra slikt er fra den tiden for lenge siden at jeg var avskåret å kaste etter laks og fisket bestod seg av stangfiske i sjøen.

Da var jeg borti lignende prinsipp. Jeg syntes da at dette var en uting og at jeg ikke hadde kontroll på innsveivingen. Kanskje hadde ikke jeg den rette snella. Nå for tiden har i alle fall Danielsson kommet med en forbedring ved at bremseeffekten kan varieres under halingen og som er et absolutt behov, ellers jeg kjenner ikke bredden eller de ulike produsenters varianter av anti-reverse sneller.

Vurderte å kjøpte anti-reverse da jeg kjøpe den største snellen jeg har, en Danielsson HD 9-13. Men jeg kom til at dette var en unødvendig dyr snelle for mitt fiske og som i verste tenkelige fall kunne medføre vedlikehold.

Koker ikke dette ned til hvilket forhold en har til sneller? Jeg er ikke snellefantast, syns at det er stenger og liner som er de mest interessante delene av troikaen snelle - stang - line. Jeg ser selvsagt behovene som kommer når en skal fiske etter svært sprek og stor fisk andre steder på kloden. Men er det ellers de nøkterne behov som utløser kjøp av slike sneller?

Jeg gikk dette året andre veien og anskaffet en ca 30 år gammel Original. Den har verken brems (av noe slag) eller ulyd når fisken stikker avgårde. Ser fram til å hale en sprek men ikke for stor laks på denne. Og selvsagt på sommerføre.

Endret av svensvik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for innspill. Ja jeg har fått den samme oppfatningen ved å lese på andre forum. Men ser du noen bakdeler? Og er det en bakdel som gjør at den er mindre egnet til laksefiske. Jeg ser at anti-reverse systemet kommer til sin rett ved tropisk fiske og at det ikke er "nødvendig" ved laksefiske.

Er dette grunn til å ikke velge denne type snelle til laksefiske.?

Hvis vi vrir litt på det så er jo heller ikke vanlig justerbar brems nødvendig. Mange bruker bare click and pawl, og med Speyco snellene har jo dette virkelig fått en renessanse.

Koker det ikke bare ned til hva man selv foretrekker? Med mindre som spurt over her, det er noen tydeligere bakdeler ved dette systemet som gjør den mindre egnet for en type fiske?

Ser ingen grunn til å ikke velge den snella nei, utenom vekt. Jeg har den gamle utgaven og der står sveiva litt ut fra spole og line vil komme i mellom på enkelte kast. Den er lekker da

Endret av lars p

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Husker godt en kald juninatt i gaula fisken gikk ut fossen på på fluestrekket til støren jeger & fisk hendene var blåfrossene og jeg fikk noen ca 30 rapp over fingra det gjorde sinnsykt vondt. Jeg har en antirevers nå som jeg bruker under sånne forhold nå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg