Hopp til innhold
SteinarFiske

Størrelse på flue i cm

Recommended Posts

Jeg holder på med å binde opp større tubefluer for fiske i store lever. Ukjent farvann for meg som er vandt til små vestlandselver med enhånds.

Hvilken størrelse på fluer (i cm) bruker dere ved forskjellige forhold, vannstand og størrelse på elv. Lengde på vinge og ikke tube.

Ikke tenk så nøye på elveeksemplene, for her kan det godt hende jeg bommer litt.

Liten elv: (Eks. Figgjo, Nærøydalselva, Daleelva osv.)

Medium stor elv: (Eks. Bjerkreimselva, Lærdalselva, Nausta osv.)

Stor elv: Suldalslågen, Vosso, Gaula, Namsen osv.)

Flom:

Medium vannstand:

Lav vannstand.

Takker for alle bidrag.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Det slår meg at jeg egentlig ikke tenker så mye på elvestørrelse og vannføring når det gjelder fluer. Det er temperatur og synlighet som styrer valgene mest, også mht farger. (Synligheten vil ofte minke ved større vannføring). Lavere synlighet og lavere temperatur gir større fluer og tydeligere farger.

For min del har jeg knappest tubefluer over ca 8-9 cm, de korteste er 2-3 cm av vingelengde.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Bruker vel tuber i størrelser som ovennevnte, mest brukt er vel størrelsen ca 6 cm vingelengde da i juni og litt ut i juli. Senere på sesongen er lengden 3-4 cm lange. Har også et par rundt 10 cm som brukes noe ved fiske på kald elv eller mørketiden.

Ellers foregår vel fisket f.o.m midten av juli og utover de senere år med krok.

Disse fluene har jeg brukt både i trøndelagselver, vestlandselver og i finnmark.

Man får allikevel alltid noen tankevekkere, i Stjørdal for noen få år siden tok en dansk fiskervenn i juni flere store lakser i juni på en liten dobbelkrok ( ca dobbel 8 med kort vinge), mens alle vi andre dengte på med store tuber. Elva var ikke spesielt stor, men ganske klar og med litt varmere temperatur for årstiden...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

I Surna, som vel er en mellomstor elv, har jeg skjelden hatt hell med særlig store fluer. Bruker derfor stort sett SS og lignende i maks 6-8cm, samt mindre krokfluer og tuber. Jeg liker heller ikke de aller største fluene da vingen på disse oftere vikler seg inn i kroken.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Legger til et par linker som sier litt om laksens reaksjoner og adferd i forhold til lys og temperatur. For fluefiskere flest ser et termometer passelig nerdede ut, men jeg har begynt å bruke det mer og mer. Innrømmer gjerne at når elva legger seg rundt 10 grader, er jeg godt over middels motivert for en fiskeøkt. Og er elva i tillegg (krystall)klar, er ikke fluene store. Tuber rundt 5 cm, og enda mindre kroker. Oftest i noe med svart og kanskje litt rødt eller blått.

Vannføring, strømforhold mv avgjør valg av line®.

http://www.imr.no/publikasjoner/andre_publikasjoner/havforskningsnytt/2006/HI-nytt_nr.7_06_Lys_og_temperatur_pavirker_laksens_atferd.pdf/nb-no

http://www.fiskeguiden.no/fiskeGuiden/index.php?side=NyheterTo&NewsID=752

Endret av svensvik
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takker for bidrag. De sammenfatter i grunnen med hva jeg har fisket med selv. Men når jeg satt over bindestikka og skulle binde de aller største tubefluene for fiske under vårflommen i de største elvene ble jeg plutselig litt usikker. De største jeg har bunnet til nå er i underkant av 10cm. Men jeg mener å ha sett at folk binder fluer på 15cm+ til dette formålet? Tar jeg feil her?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg bruker svært sjelden fluer med vingelengde lengre enn 8 cm. Fluevalget forøvrig nær er uavhengig av elvestørrelse for min del - det er vannføringen, temperatur, lokale forhold og sikt i den gjeldende elv som avgjør fluevalg for meg. 

Jeg har noen få tuber på 15 cm - men de er svært så sjelden i bruk. 

For meg er det ofte heller ikke vingelengden som er vesentlig, men fylden på flua.  Jeg bruker som oftest slanke fluer, iallefall når jeg sammnenligner med andre fiskere.

Og - om jeg fisker på strekk der det fiskes mye - sjekker jeg alltid hva som står på stengene til de andre - og velger ofte noe helt annet, både i farge og størrelse :)

Fra ca 10. juli (normalsesong) er det vel omlag 70-80% av tiden en stripende (riffling hitch) eller tørrflue (bombere eller lignende) som er på spissen min.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

De største jeg har bunnet til nå er i underkant av 10cm. Men jeg mener å ha sett at folk binder fluer på 15cm+ til dette formålet? Tar jeg feil her?

Neida, slik fantes og finnes. SS på 15 cm er ikke uvanlig. Og lange fargerike kreasjoner gjerne bundet på tunge messingtuber (med tilhørende vernehjelm). Hver sin smak og hver sin tru, individualitet står vel sentralt i fluefisket. (Det er vel snart det eneste området hvor slikt er tillatt, altså hvor alt uansett er "korrekt" nok). Og slår ikke fisken til, er det allrid greitt å ha noe annet og prøve med.

Holder meg uansett litt til det praktiske med å ikke få kroken for langt der framme, og til antatt lakseadferd. I mai-juni er det normalt større eller mindre snøsmelting og mange av elvene i Norge vil da gå svært strie og kalde. Ofte vil vannet langs bunnen være litt varmere enn topplagene samtidig som at laksen er passiv grunnet temperaturen. Teori og observasjoner tilsier da at laksen står dypt/i det varmeste vannet og mye i dorsk ro. Dermed kan en fortynget flue med spreke farger og "rette" bevegelser være viktigere enn en lang størrelse. Når temperaturen går opp og i hele elvens dybde, forstår ikke jeg hvorfor så store fluer skal brukes annet enn når forholdene er "håpløse" og ingen laks hales. Da er det åpent for å bruke den ene sjokktaktikken etter den andre.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest Asbj.R.

Jeg har hørt via andre fluefiskere, at man i Lærdal bruker fluer med lang vinge (10cm++) i skumrings-/mørkefisket etter sjøørreten på seinsommeren. Da er det vel en tanke/filosofi bak om at størst mulig silhuett mot nattehimmelen vil trigge til bitt. Usikker på om dette også gjelder laksen, men har selv erfaring fra fiske i mørket/skumringa, at fluer med større silhuett funker bra på laksen også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

En tilleggssak; Særlig på lav, men også middels vannføring, har jeg tro på at flua nesten ikke kan bli for liten. Problemet med bittesmå kroker kan dog være krokingen og om krokholdet er tilstrekkelig. Men laksen tar utrolig små fluer - også i stritt, turbulent og hvitt skummende elvebrus. 

En annen sak med små fluer er jo at småfisk periodevis napper i et sett.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tidlig fiske på stor, kald elv og flomforhold bruker eg større fluer, 8- 12 cm. Gjerne mykje Flash.

På kveld /natt fiske går eg opp i str til mørkere det blir fra ofte uavhengig av forhold og elv kan eg gå opp i 10 - 12cm på det mørkeste!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg