Hopp til innhold
blåknuten

Lære fluebinding...?

Recommended Posts

Er det noen som har et godt forslag til lærebok/video/CD-Rom i fluebinding for nybegynnere?

Gjerne med "norske" mønstre (markafluer).

Gode stangbygger bøker/video er også ønskelig å få info om.

:roll:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Jeg vil gi deg det rådet som jeg selv fulgte: gå på kurs først! Selv tok jeg grunnkurset hos Nordisk Fiskeutstyr i Oslo, og har komplettert med bøker etter hvert. Bøker er vel og bra, men jeg hadde nok slitt litt med de ulike teknikkene om jeg ikke hadde fått dem demonstrert først!

Vet ikke hvordan kurstilbudet er i Mjøndalen, men har inntrykk av at de fleste lokale jeger- og fiskerforeninger arrangerer kurs i fluebinding i løpet av høsten/vinteren. Vet bl.a. at Aamodt JFF pleier å arrangere kurs, og det er jo ikke så langt unna.

Når det gjelder bøker så har jeg kjøpt flere, både Krogvold's 'Fluefiske fra A til X' og Lindstrøms 'Bare ett kast til.' Begge inneholder en god del stoff om fluebinding. I tillegg har jeg meldt meg inn i Bokklubben Villmarksliv, og da fikk jeg med et 'Praktverk' som inneholdt fire bøker om fluebinding samt en CD-rom for noen får hundrelapper. Har ikke rukket å se så nøye på dette enda, venter til det blir litt kjøligere i lufta...

Ellers vil jeg bare ønske deg lykke til, selv utsatte jeg bindinga i mange år, men da jeg endelig kom i gang fikk jeg fullstendig dilla...

Mvh

BF

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Støtter BF sitt forslag om å finne et kurs. Det gir en flying start. Jeg holdt på i et år og knotet, før jeg kom meg på et kurs. Det hjalp godt på.

I tillegg kan jeg anbefale en video av Pål Krogvold der han binder "sine" fluer. Dvs noen av de mest anvendelige imitasjoner for oss her på berget. I tillegg er det noen fine fiskescener innimellom. Bla kjøring av 2 kilos ørret... Filmen kjøpte jeg hos Nordisk Fiskeutstyr.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Gjest

Takk for tipsene!

Jeg har tenkt å melde meg på kurs hos drammens sportsfiskere som holder til på Sølvfastøya. Jeg er allerede medlem av bokklubben villmarksliv og har lest Fluefiske fra A til X.

Den videoen varkanskje ingen dum ide heller.

Takker og skitt fiske resten av året!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

:wink: Hei på du.

Skaffet meg for noen år siden et program med 900 fluemønster på. Er veldig fornøyd med det, det heter Flylab 1.2. Vet ikke om det eksisterer lengre men du kan jo prøve følgende adresser : bjorasmu@online.no

eller:Fine Line Classic Collection

Langoddveien 49

1335 Snarøya.

Fant foresten en prøveversjon av programmet på nettet for noen år siden , du kan jo prøve å søke på flylab å se om du finner noe.

Streamer :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kurs er vel og bra det .....

jeg for min del begynte for meg selv å knote kjøpte vi binder fluer med Krogvold , men etter at jeg snakket medPål Hedenstad på Nordisk og han anbefalte meg Lennarft Bergquist sin Flugbinding på mitt sett så utviklet jeg meg mye .

det eneste du bør passe på hvis du ikke har muligheten til å gå på kurs er :

Ikke kjøp all mulig binde materiale hold deg til noen farger først , gjør ikke som meg , sitter igjen med en brøkdel av det jeg kjøpte som nybegynner , resten blir bare liggende .

Kjøp hanenakker qav bra kvalitet metz osv er bra.'

Lykke til

Del dette innlegget

Lenke til innlegg