Hopp til innhold
SteinarFiske

Ape eller geit. Hva er forskjellen?

Recommended Posts

Jeg har registrert at det selges en del hår fra ape til bruk som overvinge på blant annet Sunray Shadow o.l. Jeg har tidligere brukt Geit til dette. Hva er den store forskjellen på hårene fra Ape og Geit? Er det bare at apehårene muligens er lengre, eller er det noe med kvaliteten også?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Abehår trækker sig sammen og får en fin bølget struktur når der er våde. Jeg synes ged er et ret 'stumt'/dødt materiale i forhold til. især på smalle fluer med 'kortere' vinge 7-12 cm, fortrækker jeg abe.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tror ikke det er usant å påstå at det er blitt fanget langt flere lakser på geitehår enn på apehår.

Det er stor forskjell på geitehår, enkelte leverer fantastisk kvalitet andre leverer meget dårlig kvalitet og ofte hva jeg kaller "lakebrent", altså farget med for høy temperatur slik at de tynne spissene på håret er borte. (gjelder forøvrig for alle typer hår) Dette kjennetegnes ofte ved at skinnet er hardt og at det er mye restfarge igjen i materialet. Mye restfarge kan rettes på men ikke ødelagte hårspisser. Gi hårdusken en god sjampovask og gjerne litt parfymefri balsam.

Slitte apeskinnsjakker med ødelagte hårspisser er heller ikke godt egnet materiale, bare kostbart.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Men hvorfor er der slik at det er gitt som en bastant forutsetning/naturlov at noe er bedre (enn alt annet)? For å ta de tre materialene jeg styrer unna:

Hvorfor fisker en flue med jungle cock bedre enn en uten?

Hvorfor fisker en temple dog flue bedre enn en med rev?

Hvorfor fisker en flue med ape bedre enn en med geit, evt. med rev eller td?

Jeg bruker isbjørn, men bare hvis det er hår som ikke kommer fra steder på bjørnen som er utsatt for store påkjenninger gjennom isbjørnlivet. Disse hårene er gjerne grove og ofte brukket. I handelen forekommer disse gjerne under vignetten "store biter til god pris."

Men jeg er veldig usikker på om fluer med høykvalitets isbjørn generelt fisker bedre enn fx en "gammeldags" Rat med ekorn i vingen.

Innbiller meg at generell kvalitet på materialer, bindekvalitet og ikke minst valg av flue under de gitte fiskeforholdene er vel så viktige forutserninger.

Endret av svensvik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Men hvorfor er der slik at det er gitt som en bastant forutsetning/naturlov at noe er bedre (enn alt annet)?

Kan ikke svare på hvorfor, men før logg noen år så ser du forskjellen tydelig :blink:. Et eksempel er riffling hitch: Har aldri lykkes med det. I år begynte eg å bruke fishmadman sin utgave med Jungle Cock, og plutselig beit laksen som bare juling på riffling! Rimelig tydelig tale spør du meg :unsure:

Endret av flygefisk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kan ikke svare på hvorfor, men før logg noen år så ser du forskjellen tydelig :blink:. Et eksempel er riffling hitch: Har aldri lykkes med det. I år begynte eg å bruke fishmadman sin utgave med Jungle Cock, og plutselig beit laksen som bare juling på riffling! Rimelig tydelig tale spør du meg :unsure:

Hvis du har erfaring med det kun i løpet av en sesong og resultatet er "tydelig tale" fremstår det kanskje som noe kuriøst at du ber andre føre logg noen år? Og: ser laksen i det hele tatt at det er jungle cock på riffling-tuben din? Bare lurer...  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvis du har erfaring med det kun i løpet av en sesong og resultatet er "tydelig tale" fremstår det kanskje som noe kuriøst at du ber andre føre logg noen år? Og: ser laksen i det hele tatt at det er jungle cock på riffling-tuben din? Bare lurer...  

Var meint som ein usakleg spøk. Difor ein haug med smileansikter. At eg er anfører rifflingtuben som sjefseksempel er først og fremst fordi eg som deg tviler på effekten. Men never change a vinning team... Den forskjellen man ser tydeleg etter mange harde år med loggføring, rekner eg med at er tydeleg, og minimal...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Uansett fiske, er det mulig å måle at noe fisker bedre enn noe annet?

Er en Jock Scott bedre enn en Silver Grey?

Men jeg tror at det kan være det "lille ekstra" som utløser hugget.

Og det som betyr mest er nok hvordan fiskeren "fører flua" ikke om det er ape eller geit.

Kombinasjonen rett flueføring og flue er nøkkelen ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg er netop hjemvendt efter en uges 'Springer' fiskeri i River Dee, Scotland. Fangede 4 springere på 'Monkey' Flies. 2 af springerne tog en 'Monkey' bundet af substitut (ged af god kvalitet), de 2 andre en ægte 'Monkey'. Jeg så ikke forskellen når jeg trak dem gennem vandet. Tvivler på at laksen gør det heller.

Så uvidenskabeligt som det kan blive ;-)

• Like 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg