Hopp til innhold
Salaren

Endelig Steelhead i Norske elver

Recommended Posts

Dette har jeg ventet på i årevis så her har vi meget å se frem til som elvefiskere. Store mengder rømt regnbueørret på Vestlandet og jeg hørte på radioen forgårs at denne rømte fisken også var gyteklar straks da det var godt utviklet rogn og melke i dem. http://www.sysla.no/2015/01/22/uncategorized/fyller-baten-med-romt-orret/?utm_source=webwidget_fvn&utm_medium=banner&utm_campaign=popularization

Steelhead/regnbueørret gyter som kjent tidlig på våren så da ser jeg det som en selvfølge at vi får vinter/vårfiske slik som i BC etterhvert som bestanden bygger seg opp i våre norske elver. 

Så det er bare å hamstre grainliner dere for snart kan vi fiske Steelhead. Og dette får vi aldeles gratis pga. en særdeles vellykket oppdrettsnæring.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Ja, det er nesten for godt til å være sant! Har lenge drømt om å fiske Steelhead, og nå slipper en å reise på andre siden av atlanteren. Nei, vi er heldige som bor i et land som verdsetter naturens mangfold.

Vurderer jammen å kvitte meg med endel tohåndsstenger, må jo bruke enhånds til Steelhead!! I tillegg at vi endelig kan se ut til å bli kvitt laksen, og vi oppfordres til å høste mest mulig av SH, så blir det sikkert gratis å fiske i mange elver. Dette er jo ikke til å tro:).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det ble kjørt en debatt i Ekko på P2 i dag kl. 09.00 som en fortsettelse på innslaget fra onsdagens Ekko om den rømte oppdrettsørreten. I debatten var det en biolog fra havforskningsinstituttet som sa at det i dag var registrert 5 vassdrag i Norge, hvor det finnes reproduserende anadrom regbueørret a.k.a "Steelhead".. Jeg bor forøvrig på Osterøy og er med i forvaltningen av øyas eneste lakseelv; Loneelva. Jeg er ikke like entusiastisk som dere er jeg redd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

I debatten var det en biolog fra havforskningsinstituttet som sa at det i dag var registrert 5 vassdrag i Norge, hvor det finnes reproduserende anadrom regbueørret a.k.a "Steelhead"..

Er det flere/finnes det flere opplysninger om dette?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Du kan spørre biologen direkte. Han har opplysningsplikt, jf. Offentleglova.

Eller så kan du søke på nett. Da finner du feks:

http://www.nina.no/archive/nina/pppbasepdf/oppdragsmelding/454.pdf

Ikke helt oppdatert men inneholder både anadrome og innlandsbestander.

Fint om dette blir spredd så klarer vi kanskje å utrydde noen av bestandene. C&K.

Dette er ikke noe art vi vil ha i norsk fauna. På NZ er regnbueørret sett på som "turist" fisken. All vil ha brunørret, forståelig nok.

:) :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Mange tall fra 1990-tallet i akkurat denne rapporten. I god omkrets rundt 1980-tallet tallet var det stor iver etter å sette ut regnbueørret fx i vann. Dette var rett bra fisk, den gikk i romslige merder og var ikke overforet.

Så forekom rømminger jevnt og da var det stort fiske for bygda med ymse redskap. Husker at jeg selv var litt borti det med en gammel Tjøstheim fluestang. Dette var faktisk bra sport da fisken var i veldig god kondisjon.

Jeg hadde innbilt meg at alle disse utsettene døde ut helt av seg selv. Men på noen få steder har altså regnbueørreten tilpasset seg i Norge. Det het seg veldig hårdnakket at denne fisken ikke kunne reprodusere seg her til lands.

Endret av svensvik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Denne er litt ferskere. Se særlig side 36 flg.

http://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf/Temarapport%20fra%20Vitenskapelig%20råd%20for%20lakseforvaltning/2011/Thorstad%20%20Prognoser%20Temahefte%20fra%20Vitenskapelig%20råd%20for%20lakseforvaltning%20%202%202011%20.pdf

Kunne vært en idee å innhente eksakt info om de 5 anadrome bestandene. Tar meg tid til det på mandag :- D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hmmm... Jævlig kjipt med rømming og fjøsfisk etc men tenk om disse to artene (steelhead og atlantisk) kunne leve side om side og sesongene kunne avløse hverandre? Ihvertfall i noen elver? Farlig å tukle med økosystem men....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hmmm... Jævlig kjipt med rømming og fjøsfisk etc men tenk om disse to artene (steelhead og atlantisk) kunne leve side om side og sesongene kunne avløse hverandre? Ihvertfall i noen elver? Farlig å tukle med økosystem men....

Ja du kan så si, nei det er bare å håpe det beste.

Driver og lapper neoprenvadebukser nå. Tror slike neoprenvadebukser er best når vannet er iskaldt og man står dypt utvadet i strie vinterelver. Da duger ikke Simms G3 uansett hva man har under. Rigger også noen DH stenger med grainliner og har akkurat funnet frem noen typiske Steelheadtuber som jeg kjøpte i BC i fjor. Snakk om forutsigbarhet dere. Kanskje jeg burde levere en lottokupong i samme slengen nå som lykken står meg bi.

Da gjenstår det bare å vente på klarsignal fra Dirnat.

Endret av Salaren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Denne er litt ferskere. Se særlig side 36 flg.

http://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf/Temarapport%20fra%20Vitenskapelig%20råd%20for%20lakseforvaltning/2011/Thorstad%20%20Prognoser%20Temahefte%20fra%20Vitenskapelig%20råd%20for%20lakseforvaltning%20%202%202011%20.pdf

Kunne vært en idee å innhente eksakt info om de 5 anadrome bestandene. Tar meg tid til det på mandag :- D

Innterresant rapport, driver og leser den:). Oppe i all denne elendigheten så er det ok å se hva forskningen sier.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

I fjorden rundt Tønsberg blir det tatt noen regnbuer vært år og i elven aulielven blir det tatt noen tynne fisker tidlig på sjøørretsessongen. Trur ikke det er noen oppdrett heromkring. Od de fiskene som blit tatt her er aldri veldig store. For mange år sider var det en som hadde en dam med mye regnbue tett på elven og det forsvant i en storflom. Så noe av det har nok kanskje overlevd og tilpasset seg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg