Hopp til innhold
Stinger Streamdance

Spørsmål vedr Skagit klumper

Recommended Posts

Hva er "vanlig" klumpvekt?  Enkelte benytter såpass tunge klumper at man lurer på om de i det hele tatt har tatt stanga ut av tuben.

Uansett så er det vanlig med ca 50grain mer vekt på skagit klump enn ved Skandi klump.  Dette under forutsetning at man kaster skagit og ikke Skandi med skagitklumpen.  Selvfølgelig må man vurdere hvor tunge synkespisser og hvor store fluer skal man sende avsted.  Med lettere synkespisser eller små fluer kan man sikkert føle at samme klumpvekt kan være fornuftig.  Mange syntes at det er fornuftig å gå litt ned i snørevekt ved bruk av Intermediate skagit liner, selv benytter jeg kun disse linene til å levere store fluer og holder meg til regel nr.1

glemte ordet; ned

Endret av Nobody

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Takk for svar Nobody. Da var det som jeg tenkte. Bruker vanligvis mellom 20 og 22 gram på den enhåndsen jeg kjøpte Rios skagit greier til.. Da jeg var helt ukjent med dette konseptet ba jeg butikkfyren velge riktig vekt ut i fra vernevnte.. Det skulle jag ikke gjort.. Ble 425 grain da, dvs 27,5 gram som er aaaaaalt for tungt.. Selges!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg ga deg tallene for vektdifferanse for to-hånds liner, for en-hånds har jeg ikke peil.  50grain = 3,2gram

Vel og merke seg er at skagit klumper er langt kortere enn Skandi klumper så man får konsentrert vekten nære stangtuppen.

Endret av Nobody

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Da var pga den korte lengden, men ivaretakelse av "riktig" klumpekt som var grunnen for mitt kjøp.. Trengte/ trenger også et klumpsystem til de aller trangeste situasjonene..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg glemte å nevne, som du kanskje som du allerede vet regnes ikke snørespissen ( synkespissen) med i klumpvekten på skagit liner.-dette til forskjell fra Skandi liner.  Om du skal kaste skandistyle med et slikt skagit snøre ville jeg nok tatt med snørespissen i totalvekten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Rio har en ganske fin liste med hvilke stenger som samsvarer med ulike snørevekter. Mulig det kun er 2håndser på lista.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg