Hopp til innhold
MariusN

Airflo Delta Spey - lite snakk i Norge?!

Recommended Posts

En liten nyttårsrefleksjon...

Sitter å følger med litt på Speypages, et amerikansk flueforum og ser at det er noen snører som omtales veldig ofte. Det er CND GPS, NextCast WA og ikke minst Delta spey multi tip. Sistnevnte er kanskje noe av det som blir referert og omtalt mest. Har selv kastet med det og synes det er et knall bra snøre men her til lands er det lite snakk om dette eller de andre nevnt her... Hvorfor er det sånn?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Dette er bare en prøveballong, har liten praksis fra det som jeg oppfatter egentlig er tradisjonelle lange speyliner. Ser knapt noen av disse i norske elver, det går i vanlige wf-liner og korte klumper.

Ser en på utvalget i norske butikker, er utbudet på lange tohånds speyliner jevnt over minimalt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Du har nok rett i det Svensvik, "why fix it if it ain't broken?" Men er det fordi vi ligger litt etter yankeeene eller er vi bare anderledes. Vi ser jo nå at Skagit er på full fart inn i norske lakseelver. Når tom GL lager en slik line så må det jo ligge noe i det men dette tyder jo på at vi tar etter yanksa?

Når det gjelder de lengre linene er jo disse som skapt for de større elvene våre, og særlig til sommerfiske der mye av fisket er med flyteliner med ymse synkende spisser? LTS prøver seg jo med accross som lovprises fra mange hold. Nei jeg tror det er vår skepsis. Kaster mye med lengre liner men fisker lite med dem men det skal endres på i 2015!

Når det gjelder tilgjengeligheten så har du nok rett men det handler vel også om folka som selger. Så vidt jeg vet har NextCast linene på Nordisk gått som varmt hvetebrød i sommer så det handler vil litt om å ufarliggjøre tanken på å gå med en 15 meter klump...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

så det handler vil litt om å ufarliggjøre tanken på å gå med en 15 meter klump...

Vet ikke helt, var snar til å kjøpe Across klump da den kunne leveres. Og jeg er ingen himmelstormer til å prøvekjøpe "nyheter" i markedet. Er vel snarere tilbakeholdende - vel vitende om at det sjelden er noe nytt under solen. Men langklump ble ingen suksess for meg, selv om de er strøkent å kaste med. For mye og lang line ute i de fleste elver jeg kaster. Upraktisk og tungvint for mitt vanlige fiske. Kanskje en hel del andre fluefiskere i samme situasjon? Og til sommeren planlegger jeg til vanlig å bruke 12.6 fot som lengste stang, roper ikke om langliner, det.

Ellers blir jeg mer og mer skeptisk til sink tip liner (holder Skagit utenfor, har aldri prøvd det). Til sommeren blir det nok bare flyteliner og "rene" synkeliner, herunder av den aller tyngste sorten.

Tror nok at de mange som syns at kastingen er like mye stas som fiskingen, ville bli mye mer "amerikanisert" i valg av liner i det øyeblikket at langliner var like vanlig i butikkene som klumper. For, enda gjelder i all hovedsak stilen skandinavisk underhåndskast og med korte klumper. Tror ikke at den forsvinner over natta.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Selv om bransjen kan legge føringer (og kanskje burde tilstrebe å føre noe bredere), tilpasser de seg vel til det de selv opplever vil være de sikreste kortene her hos oss. Jeg tror nok at de lange linene ville få bedre feste hos oss også til fiske hvis vi ufarliggjorde det litt. Trenger ikke gå lenger enn til meg selv, som har satt 6 stjernes utfordringsgrad på langlinekurs, og kanskje burde tone ned den en tanke (jeg skal sette den til 5). Det er ikke til å stikke under en stol at en lengre line forlanger, og mange er nok redd for å ta det skrittet, men vi trenger ikke gjøre det verre enn det er. Både langline, skandinavisk og skagit har alle sammen på sin måte sine utfordringer læringsmessig skal de brukes som tiltenkt, og det ene er ikke nødvendigvis så mye enklere/verre enn det andre.

For de som er i startgropa kjennes det trygt å velge det trygge. Hva som er "trygt" er det langt på vei bransjen som signaliserer. 

Jan.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg også undres over amerikanernes begeistring for et snøre som er over 10 år gammelt og har sitt opphavlige design helt tilbake fra 99 gjennom et "ekteskap" mellom en Loop custom #12 og en triangeltaper #8/9 etter inspirasjon fra et enhåndssnøre som slettes ikke ble noen suksess. Idag finnes det langt bedre liner i handel som er spesielt tilpasset spey cast, men felles for disse er at de har en lang fronttapering som ikke er spesielt godt egnet for å levere store og tunge fluer. Multi-tip snører egner seg bedre fordi her kan man benytte spisser med brattere (kortere) fronttapering. Selv benytter jeg snørelengder fra 7-23m til mitt fiske avhengig av fiskeplass, men meget sjelden hele flyteliner.

Helt enig med Svensvik at det er fiskeplassen som er avgjørende for utstyrsvalg. Tidligere så benyttet vi lengre snører til fiske ofte var det hele DT snører i lengder 30-40yds som var benyttet til laksefiske. Disse snørene lot seg benytte selv i trange posisjoner og smale elver, ja på et vis fikk vi ladet stanga med disse også. Helt klart så fisket vi vel ikke på de mest "umulige" fiskeplasser slik det gjøres idag nettopp av utstyrsbegrensningen. Det er helt sikkert en del forumsmedlemmer som har benyttet hele DT liner til sitt laksefiske både i flytende og synkende utgave, men som oftest har vi nok valgt fiskeplass og side av elva hvor denne redskapen enklest lot seg enklest benytte for vi knivet vel ikke spesielt mye om fiskeplassene. På 80-tallet begynte det å bli mer vanlig med vannkast og kortere liner påmontert skyteline her på berget, både DT og WF liner ble kuttet og påmontert skyteline men felles for disse var 2-2,5m framtapering og lang level body. Disse snørene fungerte også meget greit til kast over hodet samt de leverte også store tunge fluer grunnet sin aggressive fronttapering. En amerikanisering av korte skyteklumper og skyteliner finner vi i Skagit, deres ekstreme synkespisser er beregnet på en helt annen fiskeart enn hva vi jakter her på berget og det kreves kraftige liner for å levere disse tunge fluer og synkespisser.  Vår laks står meget sjelden på bunnen slik steelhead gjør og vi har vel heller ikke tradisjon for å fiske laks midt vinters.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg også undres over amerikanernes begeistring for et snøre som er over 10 år gammelt og har sitt opphavlige design helt tilbake fra 99 gjennom et "ekteskap" mellom en Loop custom #12 og en triangeltaper #8/9 etter inspirasjon fra et enhåndssnøre som slettes ikke ble noen suksess. Idag finnes det langt bedre liner i handel som er spesielt tilpasset spey cast, men felles for disse er at de har en lang fronttapering som ikke er spesielt godt egnet for å levere store og tunge fluer. Multi-tip snører egner seg bedre fordi her kan man benytte spisser med brattere (kortere) fronttapering. Selv benytter jeg snørelengder fra 7-23m til mitt fiske avhengig av fiskeplass, men meget sjelden hele flyteliner.

Har brukt litt tid med denne lina og synes den er ganske bra faktisk og det at den er multitip gjør den mer anvendelig synes jeg. WA er jo vesentlig mer brutal uten at det betyr den presenterer dårlig og er nok en bedre line sånn allover. Har du kasta med Deltaen Nobody?

Når det gjelder overrulling har vel hekken av lina vel så mye med det å gjøre som fronten?! Er ikke noe fan av lange frontrapperinger som feks carron har.

Vet ikke jeg men noen liner har vel for mange betydd mye for deres fiske selv om de kanskje er så revolusjonære i dag...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja jeg har kastet Deltasnøret relativt mye, allerede fra jeg fikk de første testlinene våren 2000.  Snøret kom på markedet her i Norge 2003 og kom da også i en mult-itip versjon.  Taperingen er lik på flytelina som på multi-tip lina bare på sistnevnte er det løkkekoplet på 15fot front hvor det kan varieres synkegrad.  Disse linene har ikke spesielt lang baktapering kun 3 fot men har en holdingline (tykkere skyteline) på 17-20fot før skytelina.  Jeg har flere av disse linene i flyt versjon, noen er blitt multi-tip liner etter eget konsept, andre er blitt ”donor-liner” til liner tilpasset gitt fiskesituasjon.  Felles for de alle var at de mistet raskt sin tykke skyteline og det meste av sin tykkere holdingline.  Dette med baktapering er vel ofte en smakssak personlig syntes jeg baktaperingen bidrar til å løfte klumpen i bakkant slik at den ruller lengre sammen lignet med en klump som blir for baktung slik at den har lett for å henge bak.  Ja denne kan sikkert også hjelpe på overrulling men personlig syntes jeg vellykket overrulling får man best med riktig friksjon på skyteline, altså at denne er større enn friksjonen på snørespiss, fortom og flue.

Jeg leser også Speypages og det er slående at de langt fleste som har noe mening om disse linene sjelden og aldri fisker med disse, kun kasting.  Annet som også klart kommer fram er alle former for to-hånds kast / utstyr har begrepet Spey.  Jeg er slettes ikke enig at disse ligger foran oss europeere hva to-hånds fluefiske angår, men at de alltid skal ha sin variant av kast / utstyr, det skal de ha for.  Ennå så har de ikke oppdaget synkelinefiske på annen måte enn sinktip liner.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg var veldig opptatt av å kaste langt før i tiden og gikk over til å bruke div lange speylinersom deltaspey og windcutter, brukte det i flere år, men jeg syntes de var slitsomme å fiske med.

Gikk tilbake til klumper i 13- 15 m lengder å synes det er veldig enkelt og lettkastet. Nå prøver jeg å fiske mest mulig effektivt å de gangene føler jeg må kaste eksta langt å har jeg også klumper opp til 18 m om jeg trenger.men bruker de få ganger iløpet av året.

Har lagd meg noen forskjellige utgaver av skagit klumper og opplever at de gå langt nok i massevis. Lett å skifte spisser etter forhold er det også.

Synes det blir mindre vading med disse, noe som jeg synes er viktig der jeg fisker. Noe av det værste jeg vet er de son vader helt opp til nipplene for å kaste lange liner når fisken står ti til fengende meter fra land.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

For meg er det også slik at det er kun på helt spesielle fiskeplasser lange liner benyttes.  Fiskeplasser der dette er godt egnet er store brede elvepartier, gjerne på et stort brekk hvor denne lange vektdelen sveiper nydelig over.  Selvfølgelig blir også kastene lengre med en lang vektdel.  Mesteparten av min fisketid fiskes med kortere liner men likevel lengre klumper enn hva de fleste benytter.  Skagit har også jeg fått sansen for, men min tilnærming til dette er for å levere store fluer enkelt og effektivt.  Intermediate hovedline for Skagit er en vinner i juni.  Dette med vading er visstnok en ”sykdom” enkelte tydelig lider av / med, om disse også skal begynne med langline hvor det allerede er trangt skal de da på liv og død vade midtstrøms kun for i det hele tatt få viftet ut klumpen.  Kan fisket med langline bidra til at fiskere generelt vader mindre syntes jeg dette er å anbefale.  Om det kun er for å rekke "fisken" på motsatt bredd, så kjøp heller fiskekort på den siden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Klart det er situasjonsbestemt når du bruker lange liner, selv bruker jeg 12-15 meter for det meste og kommer helt sikkert til å fortsette med det men det er de stedene der du har godt med plass og mye elv forran deg hvor slike liner vil komme til sin rett tror jeg.

Dette har ikke noe med lengdekasting å gjøre for min del, mer med fiskeeffektivitet. Lengdekasting er et helt annet game...

Det som egentlig undrer meg mest er at "vi" sett under ett har mange dyktige kastere og man skulle tro at slike liner skulle slå an her... Men men så feil kan man ta:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Klart det er situasjonsbestemt når du bruker lange liner, selv bruker jeg 12-15 meter for det meste og kommer helt sikkert til å fortsette med det

Dette har ikke noe med lengdekasting å gjøre for min del, mer med fiskeeffektivitet.

Er ikke det selveste kjernen i saken, da? Enhver velger å fiske med det som fungerer best der og da. Samtidig vil en gjerne teste ut det som en leser eller hører om, forkaster og beholder, og utvikler seg mest trolig til en mer "hel" flufisker.

Nevner som en kuriositet at det er "grenseløst" andre veien, også. Fikk altså av Nissemor en gass 11.6 fot til jul. Da var jeg usikker på liner og konsulterte "sjefen" sjøl. Fikk dette svaret:

"Hej Helge

Det spöet är mycket speciellt och jag fångar många av de största laxarna på det under högvattenfisket. Du har rätt en lina på c:a 10,5 m. och en vikt på 30 gram blir fint för ett vanliga fisket.

Men gör också en lina på 7 meter och en vikt på 35 - 38 gram för fiske på mycket trånga platser, högvatten, och för stora flugor.

Det ger mig många av de stora, om det intresserar."

Forstål vel ikke dette med 7 m og 38 gram så godt, men planlegger å prøve det ut på samme måte som jeg har testet lange liner i noen grad. Det er greit å aldri være utlært, enten det går i lange eller korte lengder.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg