Hopp til innhold
flygefisk

Vadesko- simms eller korkers? Hvilke vadesko er best?

Recommended Posts

ALternativ 1: Simms Rivertek_

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/Fiskebekledning/Vadesko/Simms/Simms-Rivershed-Boot-Streamthread-Str-11-44-132424-p0000063793

Alternativ 2: Korkers:

http://www.agdars.no/korkers-devils-canyon-vadesko.html

Har eit par simms som ligner Rivertek. Med Aquastelth eller noko slik gummi i sålen. Har vart i fem-seks år og er endå råd å gå med. Einaste er at sålen er litt tynnslitt og glatt. Er kjempefornøgd. Så magefølelsen seier Simms. Sjølv om Korkers har fått gode kritikker. Ser for meg at det systemet med skifting av såler vil bli utslitt raskare. Eg kjem til å gå mykje i ulent terreng med myr og kratt i åra framover...

Nokon som har erfaringar og vil dele? Gjerne erfaringar med begge?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder
  • [[Template core/front/sharelinks/email is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Har brukt Simms i et par år og er veldig godt fornøyd, Anne har brukt Korkers i 6-7år og er også meget godt fornøyd. Til ditt bruk så ville jeg valgt Korkers, da fordelen med å kunne bytte såler ville veid meget tungt. Systemet er så godt laget at det vil holde lenge.

Mine neste sko blir Korkers:).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • [[Template core/front/sharelinks/email is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]
Guest Asbj.R.

Er selv i markedet etter nye sko. Siden yndlingsvannet ligger en times mars innover, betyr vekt endel. Jeg bærer med meg vadeutstyret inn og ut igjen, og våte vadesko veier endel på vei hjem (i tillegg til all fisken). Har sett på de to forslagene her, og Korkers kommer (marginalt) best ut når det gjelder vekt, i hvert fall i tørr tilstand.

Hvordan er det når de respektive skoene er våte?

Ellers ser jo Simms RiverTek 2 Boa ut til å ha samme hurtigsnøring som Korkers. Funker denne greit?

Endret av Asbj.R.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er det forskjell på demping og såle og slikt? Simms sine har ein god mellomsåle av EVA som gjer at ryggen min held lenger i løpet av ein lang fiskedag...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er selv i markedet etter nye sko. Siden yndlingsvannet ligger en times mars innover, betyr vekt endel. Jeg bærer med meg vadeutstyret inn og ut igjen, og våte vadesko veier endel på vei hjem (i tillegg til all fisken). Har sett på de to forslagene her, og Korkers kommer (marginalt) best ut når det gjelder vekt, i hvert fall i tørr tilstand.

Hvordan er det når de respektive skoene er våte?

Ellers ser jo Simms RiverTek 2 Boa ut til å ha samme hurtigsnøring som Korkers. Funker denne greit?

Dette med Boa på Simms-skoene var jeg ikke helt fornøyd med, wiren fliset seg opp og røk på slutten av første sesong, det samme opplevde et par kamerater til. Synes dette var merkelig, da kona har hatt Korkers med samme system, og vært uproblematiske over år. Skal ikke si bastant, men det vi kom til var at wiren på Simms virket tynnerer enn på Korkers sine sko. Dette er jo også litt rart, da systemet er det samme.

Så kommer utfordring nr to, hos forhandler fikk jeg beskjed om å kontakte Boa i USA selv for reklamasjon. Dette synes vi var en litt spesiell reklamasjonsordning, og det var heller ikke enkelt å få riktig del på reklamasjonssoden. Det endte med at jeg kjøpte rep-sett selv til kr 150,-x2. Tok også kontakt med Simms Norge etter sesong, og der er servicen meget bra.

Kjøper du Simms så ta opp dette med forhandler på forhånd, dagens ordning er høl i huet, dette bør forhandler ordne opp i!!!

Et godt råd er å ha en wire (rep-sett) i reserve, og særlig hvis en skal på en lengre tur.

Er det forskjell på demping og såle og slikt? Simms sine har ein god mellomsåle av EVA som gjer at ryggen min held lenger i løpet av ein lang fiskedag...

Har hatt begge på bena, Simms-skoene synes jeg passet foten min litt bedre. Hadde jeg vært deg, så ville jeg prøvd begge på bena, og valgt den som passer foten din best. Hjelper ikke med en (teoretisk bedre såle) hvis den ikke sitter godt på foten. Dette vil en merke med mye gåing.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hva med Patagonia da ?

http://www.patagonia.com/us/product/ultralight-wading-boots-sticky?p=79295-0

Kjøpte meg dem før sesongen i fjor og blei positivt overrasket, lette, tørker ganske raskt og har bedre feste enn mine gamle Simms sko. Kanskje ikke like solide men sånn blir det når vekta skal ned

Ellers er disse meget lette men finnes bare med filt trur jeg

http://www.gero.no/nb-NO/produkter/klervadere/vadesko/guideline-crosswater-v2-sko-mfilt.aspx

Vurdere å kjøpe ett par og skjære av filt og så lime på aquastealth såler som finnes å få kjøpt på nett(de som var på de første Simms L2 skoene)

http://shopfiveten.com/Item_Detail.aspx?ItemCode=8125000&utm_source=fiveten.com&utm_medium=referral&utm_content=Stealth®%20C4™%20Dot%20Kit%20-%20XL&utm_campaign=product

Endret av lars p

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jag har haft både Simms och Korkers, tycker att Simms skorna kan upplevas för styva, och att utbytessystemet på Korkers är smart men tror inte det håller länge. Min favorit är amerikanska Chota med filtsula, dom håller så länge att man byter ut dom för att min blir less att köra med samma sko, år ut och år in. Dom är fantastiskt sköna att gå i och filtsulan är grym samt att det är en lädersko

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hadde rivershed (filt) i 4 sesonger, brukt både i salt og elv. Tunge er de men for mitt fiske er de helt overlegne. Når filten var borte byttet jeg til Korkers, lette, enkle i form av boa snøring og stabile. Alt lå til rette for en ny supersko men disse ble donert bort til fordel for et nytt par med Simms rivershed! Ny verden igjen! De sitter bedre på foten og i elva, mer stabile helt enkel en bedre sko for meg! Kommer ikke til å gå tilbake til Korkers igjen...

Men dette er jo veldig subjektivt. Kommer an på fotform, fiske, og smak...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har de korkersskoa som er avbildet og er veldig fornøyd med dem. Sitter bra og bosystemet funker bra etter 2 sesonger i saltvann og en i elv. Har også hatt div simms sko som også funker bra. Men ingenting så bra som de første L2 skoa til simms.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg bruger både Simms og Korkers med Boa- systemet. Problemet med den første generation af Simms Rivertek var en konstruktionsfejl i wiresystemet (forkert vinkel mellem ind- og udgange på wirekanalerne), som bevirkede en unødig høj belastning og slid på wiren under gang. Dette er efterfølgende blevet ændret på modellen.

Jeg kom over udfordringen med at skaffe wire i felten ved at benytte kraftig floucarbon. Det viste sig at holde længere end wiren og så har man altid reservedele med på turen.

Jeg har aldrig haft problemer med systemet på mine Korkers.

Endret av Tube

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har hatt begge deler og jeg syns Korkers er mest behagelige. Men jeg har bekjente som syns Simms er mest behagelige så er nok mange meninger om hva som er den beste skoen. 

Har vært igjennom alle tre sålesystemene som Korkers har hatt. De to siste har fungert strålende syns jeg selvom jeg aldri har giddi å bytte såle. Men de har iallfall ikke løsnet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Litt gammel post, men vi likevel dele mine erfaringer med Korkers.

Har brukt en rimeligere modell av Korkers i 3 år ca. 90 % i saltvann, og det har vært mye trasking i skarpe fjærsteiner. Sålesystemet virker på meg bombesikkert, det har aldri løsnet fra lesten. Det som imidlertid har skjedd er at gummivarianten som jeg har brukt 95% av tiden har begynt å gå litt i oppløsning. Det er bare et ganske tynt lag med gummi på en hard plastsåle, og gummien har altså begynt å løsne.

Når det er sagt så kan de nok fint reddes for et par nye sesonger med litt skikkelig lim, man kan kjøpe nye såler til nesten ingenting og filtsålene som jeg nesten ikke har brukt er jo også et godt alternativ de neste sesongene. Alt i alt en stor tommel opp fra min side.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har hatt Rivershead i tre år nå og måtte skifte wire i år.. Bestilte repsett hos skit-fiske. Fikk feil sett og da jeg klagde, fikk jeg beskjed om at det var dette jeg hadde bestilt... Det hører med til historien at jeg først ringte og ba om hjelp fra betjeningen på denne butikken og fikk et partnr.

Jeg fikk tips om BOA hadde egen service og det er rett og slett genialt.. Man går inn på siden og velger system. Wire koster kr. 0.- og sendes fraktfritt fra USA.

Enklere kan det ikke bli spør du meg..

Fisker ganske mye sier kona og da tenker jeg det er bare to merker som holder når det gjelder bekledning/ badeutstyr og det er Simms eller patagonia

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er det postivie, en får kjempeservice hos Boa og ikke minst Simms på Kløfta. Synes derimot at de butikkene som selger disse burde sitte med repsett like selvfølgelig som at de har sko, det er slett at en kunde må ordne slikt selv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Etter denne sesongen må jeg ha nye vadesko. Går på 5te sesongen med mine simms guide sko med filt som har vært utrolig bra, passform og komforten er rett og slett knakende bra. Det blir hovedsakelig fiske i lakseelv med noe gåing. Har sittet og sett litt, av simms er det samme guide skoene og rivertek jeg vurderer. Noen som har erfaringer med rivertek og evt modeller av korkers som kan konkurrere med simms guide til laksefiske?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg